Kia Optima Plug-in Hybrid ujede 44 km jen na elektřinu
Na březnovém autosalonu v Ženevě se v evropské premiéře představí zbrusu nový model Optima Plug-in Hybrid, vůbec první vůz Kia vybavený technologií pohonu Plug-in Hybrid. Nové pokrokové řešení hybridního pohonu typu PHEV bude klíčovým rozšířením modelové řady Optima v segmentu střední třídy, ale současně i stále širšího portfolia nízkoemisních modelů této značky. Prodej na evropských trzích bude zahájen v posledním čtvrtletí roku 2016.
Je tomu pár dní, co jsme si představili nový model Optima Sportwagon, která se ukáže v Ženevě a do prodeje se dostane v říjnu. O něco později na trh přijde další verze tohoto modelu střední třídy. Zbrusu nová Kia Optima Plug-in Hybrid nabízí vyšší kapacitu akumulátoru a delší dojezd na elektřinu než předchozí modely Optima Hybrid. Překoná až 44 kilometrů čistě na elektřinu s nulovými emisemi, za použití hospodárné jednotky 2,0 litru GDI. Cílem vývoje bylo dosáhnout kombinovaných emisí CO2 na úrovni pouhých 49 g/km, což by mělo být zárukou nízkých celkových nákladů.
„Prodeje hybridních modelů se v Evropě za posledních pět let více než zdvojnásobily, přičemž do roku 2020 by podle předpovědí měly v tomto regionu činit asi 700 tisíc vozů. Model Optima Plug-in Hybrid umožní značce Kia naplnit rostoucí poptávku po vozech s nízkými emisemi a pomůže splnit globální cíl do roku 2020 snížit průměrnou flotilovou spotřebu paliva o 25 % oproti úrovni roku 2014,“ komentuje Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe. A dodává: „Optima díky vyspělému systému pohonu Plug-in Hybrid představuje velmi atraktivní nabídku z pohledu soukromých i firemních zájemců.“
Kia Optima poslední generace v době globálního zahájení prodeje v roce 2010 ohlásila spuštění designové transformace vozů Kia. Zbrusu nová Optima reprezentuje další fázi této transformace, k níž nový model Plug-in Hybrid přispívá řadou optických vylepšení. Těmito změnami jsou unikátní stylistické prvky, jimiž se uvedený vůz odlišuje od ostatních provedení modelové řady Optima s tradičními pohonnými jednotkami. Optima Plug-in Hybrid je vybavena hned celou řadou intuitivních technologií na podporu řízení, které napomáhají k co nejvyšší bezpečnosti a zvyšují hospodárnost spalovacího motoru.
Dojezd 44 km na elektřinu, cílové emise CO2 na úrovni 49 g/km
K pohonu modelu Optima Plug-in Hybrid slouží lithium-polymerový akumulátor o kapacitě 9,8 kWh v součinnosti s elektromotorem 50 kW, dovolujícím vozu jízdu čistě na elektřinu s dojezdem až 44 km rychlostí do 120 km/h, čímž se Optima Plug-in Hybrid v tomto ohledu řadí mezi leadery daného segmentu.
Srdcem pokrokového hnacího řetězce je hospodárný zážehový čtyřválec Kia 2,0 litru ‘Nu’ GDI, jenž sám o sobě disponuje výkonem 156 k a nabídne točivý moment 189 Nm. Spalovací motor pracuje v součinnosti s elektromotorem a po vyčerpání kapacity baterií dovoluje dobíjení akumulátorů. Celkový systémový výkon hnacího ústrojí činí 205 k při 6000 ot/min, přičemž vůz díky elektromotoru dokáže na pokyny od akcelerátoru reagovat bez jakékoli prodlevy. Ve spojení s elektromotorem pak celkový točivý moment provedení Plug-in Hybrid činí 376 Nm již od 2300 ot/min.
Výkon se přenáší na vozovku prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky a elektromotoru 50 kW zabudovaného do převodového ústrojí, kde v provedení Optima Plug-in Hybrid nahrazuje tradiční měnič točivého momentu.
Systém akumulátorového modulu příští generace s lithium-polymerovými články o celkové kapacitě 9,8 kWh v provedení Plug-in Hybrid je přibližně o 60 procent výkonnější než v případě hybridního pohonu předchozího modelu Optima. Díky své jednoduché konstrukci umožňuje prostorově nenáročnou zástavbu na přední nápravě a přímočarý přenos výkonu spalovacího motoru a elektromotoru na poháněná přední kola s minimem ztrát v důsledku přenosu a přeměny energie.
Optima Plug-in Hybrid nabízí bezproblémové spojení vysoce hospodárného pohonu (elektřina/benzín) a stabilně vysoké úrovně výkonu. Model Optima Plug-in Hybrid nabídne akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, což je o 0,6 sekundy méně než u předchozí generace modelu Optima Hybrid s paralelním uspořádáním pohonu.
Očekává se, že Optima Plug-in Hybrid bude vykazovat emise oxidu uhličitého na úrovni 49 g/km (v kombinovaném režimu, na základě nového evropského jízdního cyklu NEDC) a prostřednictvím dobíjecí stanice 15 A umožní dobití akumulátoru za 2,5 hodiny (resp. do pěti hodin po zapojení do běžné zásuvky 220 V).
Optima Plug-in Hybrid díky své promyšlené konstrukci i přes prostorové nároky vysokokapacitního akumulátorového modulu nabídne zavazadelník o objemu 307 litrů (dle metodiky VDA). Nový akumulátorový modul se ukryl za zadní sedadlo a do prostoru pro rezervní kolo. Díky hnacímu ústrojí typu plug-in mohli konstruktéři použít menší palivovou nádrž než u předchozího modelu Optima Hybrid (snížení objemu ze 65 na 55 litrů), nicméně i tak vůz nabízí akční rádius až 970 km (v kombinovaném režimu) na jednu nádrž.
Designové i aerodynamické úpravy zevnějšku, rozpoznatelné na první pohled
Při pohledu z boku je Optima Plug-in Hybrid ihned rozpoznatelná jako zástupce modelové řady Kia a rodiny vozů Optima, přestože se chlubí řadou úprav ke zlepšení aerodynamických parametrů. Po aktivaci nové aerodynamické clony v masce chladiče se konstruktérům Kia podařilo snížit součinitel aerodynamického odporu na pouhých 0,25 Cd (v případě sedanu Optima vůz vykazuje 0,27 Cd). Přední a zadní nárazníky po úpravě profilu ve prospěch lepší aerodynamiky zajišťují efektivnější obtékání vzduchu kolem vozidla.
Provedení Optima Plug-in Hybrid můžeme rozpoznat i podle lesklých chromových dekorů s modrým metalickým odstínem na zadním nárazníku, lemování masky chladiče a blatníků; nové je i specifické označení ‘EcoPlugin’. Dobíjecí port je prakticky začleněn do předního blatníku na straně řidiče.
V kabině modelu Optima Plug-in Hybrid rovněž najdeme řadu úprav odrážejících pokrokový charakter celého vozu a jeho hnacího ústrojí. Nový přístrojový štít před řidičem zobrazuje klíčové informace o hnacím ústrojí Plug-in Hybrid – např. stav nabití akumulátoru – a podrobnosti o jízdním stylu s doporučením jak snížit spotřebu.
Nový systém palubního infotainmentu s dotykovým displejem a podporou technologií Android Auto™ a Apple CarPlay™
Kia Optima Plug-in Hybrid je vybavena nejnovější verzí audio soustavy a navigace Kia AVN a systémem palubního infotainmentu s dotykovým displejem o úhlopříčce 8 palců. Systém Kia AVN rovněž podporuje tuner pro digitální vysílání DAB (k dispozici na mnoha evropských trzích). Speciálně v provedení Plug-in Hybrid pak systém AVN nabízí nová menu pro zobrazení aktuálního dojezdu na elektřinu a rovněž novou funkci pro hledání dobíjecích stanic v okolí.
Optima Plug-in Hybrid bude zároveň jedním z prvních modelů značky Kia, jenž nabídne podporu technologie Android Auto™ umožňující komunikovat s telefony se systémem Android verze 5.0 (Lollipop) a vyšší, resp. technologie Apple CarPlay™ pro telefony iPhone 5 nebo novější. Oba systémy jsou vybaveny funkcí rozpoznávání hlasu, a tak řidič není nucen sundávat ruce z volantu či odvracet zrak od vozovky.
Technologie Android Auto™ (nabízená ihned po uvedení modelu na trh) zajistí propojení s telefonem uživatele, který následně může přistupovat k aplikacím a funkcím chytrého telefonu prostřednictvím systému palubního infotainmentu (např. navigační služba Google Maps s hlasovým ovládáním, hands-free volání a posílání textových zpráv nebo rozpoznávání hlasu). Technologie Android Auto™ rovněž umožňuje streamování hudby z Google Play Music.
Technologie Apple CarPlay™ – bude v nabídce pro Plug-in Hybrid do konce roku 2016 – umožní hlasové ovládání prostřednictvím Siri pro práci s nejrůznějšími funkcemi a aplikacemi chytrých telefonů, včetně navigace prostřednictvím Apple Maps, volání či diktování textových zpráv. Technologie Apple CarPlay™ rovněž podporuje další audio aplikace, jako např. streamování hudby nebo audioknihy, které si uživatel stáhl na svůj iPhone.
Systém AVN nabízí kompletní balíček online služeb Kia Connected Services s aktuálními informacemi pro řidiče. Součástí široké škály služeb konektivity (výbava na přání) od technologické firmy TomTom jsou nepřetržité dopravní aktualizace, informace o umístění rychlostních kamer, lokální vyhledávání a předpovědi počasí. V Evropě bude tento systém k dispozici po dobu sedmi let od zakoupení vozidla.
Systém palubního infotainmentu s dotykovou obrazovkou standardně spolupracuje s audio soustavou zahrnující šestici reproduktorů. Volbou bude výkonná audio soustava Harman Kardon QuantumLogic™ Premium Sound s 10 reproduktory o celkovém výkonu 590 W, externím zesilovačem, technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality zvuku z MP3 záznamů a vyspělou technologií prostorového ozvučení Harman Kardon QuantumLogic.
Optima PHEV může nabídnout i nejnovější bezdrátový systém dobíjení mobilních přístrojů ve spodní části středové konzoly. Bezdrátová nabíječka o výkonu 5 W umožňuje snadné dobíjení telefonů na cestách bez nutnosti používat jakýkoli kabel. Nabíječka s ‘rozpoznáváním cizích těles’ se aktivuje okamžitě po položení kompatibilního přístroje do přihrádky. Pokud majitel při vystupování z vozidla na telefon zapomene, nabíječka jej na tuto skutečnost upozorní. Systém zobrazuje stav dobíjení telefonu v kapličce přístrojů před řidičem a rovněž je vybaven bezpečnostní funkcí zabraňující přehřívání přístroje za provozu.
Technologie pro úsporu a zpětné získávání energie v zájmu efektivního využití akumulátoru
Optima PHEV využívá řadu inovací ke zvýšení účinnosti akumulátorového modulu, stejně tak jako vyspělé systémy zpětného získávání energie a technologií na podporu řízení. Pomocí speciálního spínače na přístrojové desce může řidič volit ze dvou jízdních režimů EV – ‘HEV’ (Hybrid Electric Vehicle, tedy hybridní elektromobil) nebo ‘Charge Mode’ (Režim dobíjení). V režimu HEV je upřednostňována plně hybridní soustava pohonu a vůz může jet čistě na elektřinu, pokud to dovolí stav nabití akumulátoru. Tento režim dále dovoluje dobíjet akumulátor rekuperací s ohledem na co nejhospodárnější jízdu. V režimu dobíjení (Charge) se hybridní Plug-in pohonné ústrojí snaží vyváženým způsobem využívat akumulátor, elektromotor a spalovací motor formou hladkého spojení výkonu od elektromotoru a spalovacího motoru při intenzivnějším zapojení spalovacího motoru k pohonu vozidla.
Kia Optima PHEV je vybavena dvěma klíčovými technologiemi na úsporu energie z akumulátoru a její doplňování – rekuperačním brzděním a novou funkcí, kterou je pomocník pro jízdu setrvačností CGC (Coasting Guide Control). Optima v provedení Plug-in Hybrid je rovněž vybavena vyspělým systémem topení a klimatizace (HVAC) s funkcí ventilace pouze pro řidiče ve prospěch úspory energie.
Systém rekuperačního brzdění Kia – pro model Optima Plug-in Hybrid nyní již ve třetí generaci – zabudovaný u zadní nápravy umožňuje vozu účinně přeměňovat kinetickou energii na elektřinu při jízdě na volnoběh a během brzdění. Nový systém, jenž vznikl modernizací řešení z předchozích provedení modelu Optima Hybrid, je schopen rekuperovat o 11 % více energie a zajišťuje co nejčastější dobíjení akumulátoru ústrojí Plug-in Hybrid s cílem snižovat emise a prodlužovat dojezd prostřednictvím hybridní soustavy.
Pomocník pro jízdu setrvačností (CGC) v přímém napojení na navigaci modelu Optima může předvídat dopravní podmínky na trase a snížit spotřebu energie; dokáže též rozpoznávat příležitosti ke zpětnému získávání další elektrické energie při jízdě na volnoběh. CGC upozorňuje řidiče, kdy nastane vhodný okamžik sundat nohu z akceleračního pedálu a volně dojet na křižovatku při současném dobíjení akumulátoru s možností brzdit o něco později. Zároveň umožňuje využít hybný moment vozidla (dovolují-li to podmínky dopravy), aby řidič nemusel na křižovatce vůz zcela zastavit a následně se nehospodárně rozjíždět z místa. CGC při nastavení cíle cesty v navigaci funguje za rychlostí mezi 60 až 160 km/h; doporučení k jízdě setrvačností se zobrazují prostřednictvím ikonky na přístrojovém štítu.
Model Optima PHEV se chlubí vyspělým systémem topení a klimatizace (HVAC), převzatým po úpravě z elektromobilu Kia Soul EV; tato soustava využívá tepelné čerpadlo s rekuperací energie k recyklaci odpadního tepla ze systému klimatizace a elektrických systémů vozidla, dále inteligentní systém přívodu vzduchu a funkci ventilace pouze pro řidiče ve prospěch úspory energie. Tato individuální ventilační soustava zajišťuje odvětrávání a topení pouze pro sedadlo řidiče, kdy se zcela vypíná ohřev a odvětrávání pro ostatní místa ve vozidle. Tímto se odlišuje od jiných řešení, kde se uzavřením výdechů ventilace pouze přesměruje proud vzduchu do zbývajících výdechů vozidla a spotřeba energie zůstává stále stejná. Cílem soustavy HVAC je snížit zátěž akumulátoru a omezit spotřebu energie pro potřeby topení a odvětrávání.
Vysokopevnostní karoserie, aktivní bezpečnost a systémy na podporu řízení
Model Optima Plug-in Hybrid se svojí lehkou a velmi pevnou karoserií zajišťuje vysokou úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti s maximálním pětihvězdičkovým ohodnocením v bezpečnostních testech Euro NCAP.
U karoserie modelu Optima Plug-in Hybrid se v široké míře uplatnila kvalitnější vysokopevnostní ocel AHSS (Advanced High-Strength Steel), jejíž zastoupení v rámci karoserie činí plných 51 %. Materiál AHSS slouží ke zvýšení pevnosti předních a prostředních sloupků, prahů karoserie, střechy, podlahového panelu a prostoru podběhů předních kol.
K vysoké úrovni pasivní bezpečnosti kromě pevné karoserie přispívá standardní sestava airbagů: dva čelní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, dva boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy.
Kia Optima PHEV dosahuje velmi dobrých výsledků v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP, jmenovitě ve stále důležitější kategorii bezpečnostních asistentů, a to díky nabízené sestavě technologií aktivní bezpečnosti umožňujících se nehodám zcela vyhnout, nebo alespoň zmírnit jejich následky.
V základní výbavě vozu je stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management), jenž se stará o stabilitu při prudkém brzdění a průjezdu zatáčkami díky automatické regulaci elektronického řízení stability vozu (ESC) a elektrického posilovače řízení okamžitě po zjištění horších záběrových schopností.
Pro Optimu Plug-in Hybrid se v závislosti na konkrétním trhu bude nabízet široká řada volitelně dodávaných technologií, jejichž cílem je potlačit riziko vzniku nebezpečných situací. Patří sem mj.:
- Vyspělý inteligentní tempomat (SCC – Smart Cruise Control), jenž automaticky přizpůsobuje rychlost jízdy tak, aby byl zachován bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla.
- Nezávislý systém nouzového brzdění (AEB – Autonomous Emergency Braking*), jenž využívá radar s dlouhým dosahem ke zjišťování případného nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo chodcem, a napomáhá tak Optimu bezpečně zastavit.
- Systém sledování jízdního pruhu (LKAS – Lane Keeping Assist System), jenž kontroluje polohu vozidla vzhledem k vodorovným pruhům na vozovce a automaticky koriguje směr jízdy v případě, že zaznamená vybočování z jízdního pruhu, aniž by řidič použil směrový ukazatel.
- Asistent dálkových světel (HBA – High Beam Assist), který automaticky upravuje dosah dálkových světlometů s ohledem na ostatní vozidla a aktuální stav vozovky.
- Funkce informování o rychlostních omezeních (SLIF – Speed Limit Information Function), která zobrazuje maximální povolenou rychlost na přístrojovém štítu před řidičem na základě dopravních značek rozpoznaných kamerami.
- Sledování slepého úhlu (BSD – Blind Spot Detection) s optickým upozorňováním ve vnějším zpětném zrcátku v případě, že se v mrtvém úhlu řidiče pohybuje jiné vozidlo.
- Systém RCTA pro monitorování provozu za vozidlem, jenž řidiče upozorňuje na jiná vozidla pohybující se za Optimou na parkovišti během couvání.
Systém AEB pro novou Optimu Plug-in Hybrid je v dané automobilové třídě na evropském trhu jedinečný, neboť nabízí nejen krátkodosahový radar, ale i jednotku s detekcí na delší vzdálenost, která dokáže rozpoznat jiná vozidla a chodce ve větší vzdálenosti a za vyšších rychlostí než řada konkurenčních modelů.
Krátkodosahový ‘městský’ radar pomáhá řidiči vyhnout se nebo zmírnit následky čelní kolize při rychlostech do 50 km/h, zatímco jednotka s delším dosahem dovoluje modelu Optima detekovat a reagovat na překážky při rychlostech jízdy mezi 30 a 80 km/h. Funkce na detekci chodců, která je součástí systému AEB, má za úkol odhalit chodce při rychlosti jízdy až 60 km/h a snížit riziko případné srážky.
Sportovní charakter a větší brzdy
Lehký a tuhý podvozek modelu Optima Plug-in Hybrid vykazuje velmi dobré vlastnosti potřebné k utlumení vibrací a rázů způsobovaných nerovnostmi povrchu. Jemně odladěné nezávislé zavěšení kol umně spojuje agilní jízdní chování a vyšší jízdní pohodlí než nabídl předchůdce Optima Hybrid.
Systém zavěšení kol modelu Optima PHEV staví na podobné konstrukci jako výchozí sedan Optima, což je zárukou vysokého jízdního pohodlí a vytříbených jízdních kvalit, nicméně specifické nastavení pružin, tlumičů a geometrie odpovídá potřebám provedení Plug-in Hybrid s vyšší hmotností hnacího ústrojí.
Optima Plug-in Hybrid používá elektrický posilovač řízení Kia s elektromotorem na sloupku volantu (systém C-MDPS), jenž zajišťuje předvídatelnou a lineární odezvu na pokyny od řidiče. Větší brzdové kotouče na zadní nápravě v porovnání s provedením se spalovacími motory (průměr 300 mm pro Plug-in Hybrid, 262 mm standardně) zajišťují příkladné brzdné schopnosti i přes nárůst hmotnosti hnacího ústrojí verze PHEV.
Kia Optima Plug-in Hybrid v modelovém provedení 2016 se začne prodávat ve 4. čtvrtletí roku 2016
Zbrusu nová Kia Optima Plug-in Hybrid se na evropských trzích začne prodávat v posledním čtvrtletí roku 2016 a opět nabídne jedinečnou sedmiletou záruku Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu. Zbrusu nová Optima PHEV určená pro Evropu se bude vyrábět v závodu Kia v korejském Hwasungu.