Kolik času potřebujete na zdolání 1.000 km elektromobilem?
Srovnání čtyř elektromobilů má překvapivého vítěze
Možnost absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu je jedním z hlavních faktorů, které brzdí nákup elektromobilů. To vedlo mnoho výrobců k nabídce modelů, které deklarují dlouhý dojezd, ale jsou vybaveny bateriemi, jež jsou těžší, dražší a energeticky náročnější. Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné. Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.
Aby to Citroën prokázal, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů. Položil jí jednoduchou otázku: jak dlouho trvá ujetí 1 000 km s elektromobilem, v tomto případě s modelem ë-C4X? Tuto otázku si kladou zákazníci, kteří jsou konfrontováni s informacemi o velikosti baterií, certifikovaném dojezdu, hmotnosti, rychlosti nabíjení atd., aniž by věděli, jak se to projeví při reálném používání. A pro srovnání byl UTAC požádán, aby provedl test za přesně stejných podmínek s konkurenčními vozy modelů ë-C4 a ë-C4X, kterými jsou Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4.
Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.
Jako doplněk ke svým efektivním produktům nabízí Citroën aplikaci e-ROUTES, která ještě více usnadňuje každou dlouhou cestu ve voze s elektropohonem. Tento osobní asistent, který je přímo propojen s údaji o vozidle, dopravní situaci a informacemi o dobíjecích stanicích, optimalizuje trasu zákazníka v reálném čase. Tato kombinace vysoce výkonného produktu a inteligentní aplikace je vhodná už proto, že se dobíjecí síť stále rychle rozšiřuje.
Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:
- Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
- Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
- Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
- Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
- Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.
Měření provedená odborníky z UTAC ukázala, že ë-C4 X vyžaduje kratší dobu na zastavení a dobití a zároveň vykazuje nižší spotřebu energie než ostatní modely. Kombinace těchto dvou faktorů mu umožnila ujet 1 000 km za 11 hodin 57 minut, což je téměř o 15 minut lépe než nejbližší konkurent. Vlastnosti, které vysvětlují tento výsledek Koncepce vozů ë-C4 a ë-C4 X usnadňuje každodenní dojíždění i dlouhé cesty.
Kromě toho, že je ë-C4 pohodlný pro krátké každodenní jízdy, má vše potřebné k tomu, aby svým zákazníkům umožnil cestovat na dlouhé vzdálenosti s naprostým klidem:
- Baterie s kompaktní velikostí a hmotností zajišťující rozumnou spotřebu.
- Optimalizovaná doba dobíjení díky schopnosti stejnosměrného nabíjení přes rychlonabíjecí stanici 100 kW s optimalizovanou nabíjecí křivkou.
- Lepší spotřeba elektrické energie díky tepelnému čerpadlu, integraci senzoru vlhkosti a optimalizaci přenosového systému.
- Účinný elektromotor.
- Aerodynamické vylepšení zadního spoileru, kapotáže podvozku, pneumatik s nízkým valivým odporem atd.
Rychlejší a častější nabíjení
Místo neustálého převážení těžké a nákladné baterie je lepší mít optimalizovanou baterii, která se rychle dobíjí. Ač se to může zdát překvapivé, je efektivnější pravidelně a krátce zastavovat než překonávat dlouhé vzdálenosti přerušované mnohem delšími zastávkami. Vysvětluje to křivka nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití baterie. Rychlost nabíjení je rychlejší na začátku než na konci nabíjení, takže nabití baterie z 80 na 100 % trvá déle než z 0 na 80 %. To uživatelům šetří nejen čas nabíjení, ale také peníze, protože náklady na nabíjení se u většiny rychlonabíjecích sítí ve Francii počítají v minutách. Při dlouhé cestě je proto efektivnější provést několik krátkých nabíjecích zastávek, aby bylo možné využít nejvyššího nabíjecího výkonu a ušetřit náklady na nabíjení.
e-ROUTES: osobní asistent pro plánování dlouhých cest
Aby si řidiči usnadnili cestování a plně využili pohodlí jízdy elektromobilem na dlouhých cestách, musí o svých cestách přemýšlet jinak a připravit si trasu tak, aby optimalizovali přestávky a dobu dobíjení. Pro vyhledávání rychlodobíjecích stanic na trase v reálném čase a řízení četnosti zastávek je nezbytné používat plánovač cest. e-ROUTES by Free2move Charge je vysoce výkonný plánovač cest dostupný prostřednictvím speciální aplikace pro chytré telefony. Pro navádění řidiče a optimalizaci jeho cesty načítá e-ROUTES údaje o vozidle v reálném čase a navrhuje nejlepší trasy na základě informací o dobíjecích místech na trase a dopravní situace.
Nejlepší kompromis pro každodenní potřeby
Modely ë-C4 a ë-C4 X nabízejí ideální řešení pro každodenní dojíždění. Mnoho zákazníků láká snadné používání vozu na krátkých cestách do kanceláře, školy nebo za volnočasovými aktivitami: čeká je tichá dynamická jízda bez otřesů a vibrací s nulovými emisemi CO2. Při každodenním dojíždění poskytuje dobíjení baterie pomocí běžné zásuvky nebo Wall Boxu ráno při příjezdu do kanceláře nebo večer po příjezdu domů dostatek času na nabití a dojezd, takže zákazník může jezdit v naprostém klidu. Dojezd také umožňuje jet několik dní bez nutnosti nabíjení.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelCitroën C4 X ë-C4 X 100kW/136 SHINE
Citroën C4 X 1,2 PureTech 130 EAT8 PLUS
Citroën C4 X 1,2 PureTech 100 MAN6 YOU
Mohlo by vás zajímat
Test: Citroën C4 X 1.5 BlueHDi - komfortní sedan jezdí pod pět
Diesel je dražší, ale rychle se dokáže splatit. ...
Citroëny C4 X a ë-C4 X dostaly české ceny. První za půl milionu, druhý téměř za dvojnásobek
Modely C4 X a Citroën ë-C4 X jsou v České republice již k objednání se spalovacím motorem s akční cenou od 544.900 Kč a ...
Test: Citroën C4 X 1.2 Puretech EAT8 - nelamte nad ním hůl, netradiční sedan má co nabídnout
Sedany nejsou v módě, přesto mohou poskytnout nevídaný komfort za příjemný peníz. ...
Nejnovější články
Test: Suzuki Swift 1.2 Hybrid - japonské auto roku je prcek s historickým ovladačem
Swift přijel do naší redakční garáže v barvě Cool Yellow Metallic a při reálném setkání působil ještě lépe než na fotogr ...
Na Citroën C3 Aircross stačí bohatě půl milionu korun. Zajímavou cenu má elektrická verze
Novinku od Citroënu můžete mít aktuálně už za 430.000 Kč, musíte ale splnit jednu podmínku. ...
Hyundai Ioniq 9 oficiálně. Dostal obrovskou baterii, otočná sedadla a kufr 2x větší než Superb
Značka Hyundai představila zcela nový model IONIQ 9, elektrické SUV se třemi řadami sedadel ve velkorysém vnitřním prost ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Renault Kangoo
Rok výroby 2019
Peugeot 208
Rok výroby 2022
Volkswagen Tiguan
Rok výroby 2010
Ford Mondeo
Rok výroby 2016