Land Cruiser slaví šedesátiny!
Počátkem srpna uplynulo 60 roků od chvíle, kdy byl legendární model Toyota BJ s pohonem 4x4 odhalen veřejnosti. Vůz původně určený pro vojenské použití se postupně vyvinul v neuvěřitelně schopný, extrémně spolehlivý a doslova nezastavitelný stroj s pohonem všech kol.
Land Cruiser se probojoval arktickými oblastmi i Antarktidou, zdolal pouště i nástrahy deštných pralesů, tvrdě pracoval v dolech, pomáhal zachraňovat životy v dalekých zemích a byl vynikajícím společníkem mnoha dobrodruhů toulajících se světem. Jen těžko by se hledaly překážky, které by jej dokázaly zastavit. Land Cruiser je jedním z nejrobustnějších vozů s pohonem všech kol, který kdy spatřil světlo světa. Nabízí přitažlivou kombinaci výjimečných terénních schopností a potěšení z jízdy na zpevněných cestách. Proto také dokázal ve své historii zaujmout a oslovit přes šest milionů zákazníků z více než 190 zemí světa.
Dlouhý a úspěšný příběh modelu Toyota Land Cruiser se začal psát s uvedením modelu BJ – původně postaveného na podvozku lehkého nákladního vozu typu SB - který byl vůbec prvním vozem, který vystoupal až k šesté stanici v nadmořské výšce 2500 m na proslulé japonské hoře Fuji. V roce 1955 pak poslední verze modelu BJ dostala obecné označení „Land Cruiser“ – toto slovní spojení se postupně stalo synonymem spolehlivé a robustní čtyřkolky nastolující nejvyšší měřítka v oblasti kvality i pohodlí.
Civilní pojetí se prosadilo
V 50. a 60. letech minulého století se Toyota v rámci své exportní strategie zaměřovala na nově vznikající trhy, jakým byl Střední východ nebo Jižní Amerika, kde Land Cruiser dosáhl skutečného uznání a vydobyl si pověst, na kterou Toyota úspěšně navázala. Vůz původně navržený pro nejtvrdší pracovní podmínky získal dva další typy karoserie, aby uspokojil rozličné potřeby zákazníků. V roce 1966 pak Toyota uvedla verzi FJ55, která byla prvním modelem s karoserií typu kombi – a předchůdcem dnešního modelu LC V8. Automobilka tak reagovala na stále rostoucí poptávku zákazníků po verzi určené k převozu cestujících i nákladu. V roce 1984 Toyota spatřila příležitost v civilnějším provedení Light Duty, které nabídlo spojení snadné manévrovatelnosti, nekompromisních terénních schopností a větší míry kultivovanosti a pohodlí.
Současný model letos dostal inovovanou pohonnou jednotku. Land Cruiser 150 vybavený motorem 3,0 l D-4D s filtrem pevných částic (DPF) nyní splňuje emisní normu Euro 5. Výhodou motoru D-4D je zlepšení několika parametrů, včetně tiššího běhu a nárůstu výkonu o 17 k na výsledných 190 k, při současném snížení spotřeby paliva o 0,3 l na 8,2 l/100 km a poklesu hladiny emisí CO2 na 213 g/km.