Modernizace Volkswagenu Golf vyřešila kritizované neduhy v kabině
Světový bestseller si k padesátinám nadělil facelift a hlavně vylepšený infotainment.
Přepracovaná přední a zadní partie a nový světelný design. Nový Golf a nový Golf Variant je rozpoznatelný podle nově tvarově řešené přední partie. Vizuálně výrazné jsou přitom nově koncipované LED světlomety spolu s logem VW, které je poprvé v modelu Golf osvětlené. „Světlomety IQ.LIGHT LED Matrix“ jsou jako vrcholná verze vnějšího osvětlení vozu osazeny novými vysoce výkonnými dálkovými světly s dosahem až 500 m. Pro obě karosářské verze byly nově navrženy rovněž „zadní sdružená světla IQ.LIGHT LED 3D“.
Nový svět informací a zábavy doplněný integrovaným chatbotem Chat GPT. V interiéru se modelová řada Golf vyznačuje nově vyvinutým informačním a zábavním systémem s intuitivním ovládáním a vizuálně samostatným dotykovým displejem (s úhlopříčkou až 32,8 cm), na jehož spodní část navazují ergonomicky optimalizované a osvětlené dotykové posuvníky pro nastavení teploty a hlasitosti.
Rovněž nový je zdokonalený multifunkční volant a hlasový asistent IDA2. Prostřednictvím systému IDA lze hovorovým jazykem ovládat nejen různé funkce, například klimatizace, telefonu nebo navigace, ale také on-line zjišťovat fakta ze všech myslitelných oblastí – od předpovědi počasí až po nejrůznější znalosti. V modelu Golf s nejnovější generací informačních a zábavních systémů bude kromě toho do hlasového asistenta IDA integrován chatbot „ChatGPT“ založený na umělé inteligenci. Tato funkce, představená na začátku ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas, využívá přístup k neustále rozšiřované databázi umělé inteligence. Cestující mohou hovorovým jazykem vstupovat do interakce s vozem a nechat si za jízdy předčítat výsledky rešerší.
Manévrování s modely Golf a Golf Variant usnadní nové asistenční systémy, jakým je například zdokonalený „Park Assist Plus“. Ten dokáže již za jízdy rozpoznat, zda je volná mezera pro zaparkování (podélně nebo napříč) dostatečně velká, a následně zahájí příslušný parkovací proces. Asistent přitom převezme jak řízení, tak i zrychlování a brzdění. Řidič musí na parkovací proces pouze dohlížet. Pro model Golf poprvé nabízený „Park Assist Pro“ navíc umožňuje zajet s vozem na parkovací místo nebo z něj vyjet pomocí chytrého telefonu3. Dálkové ovládání vozu lze využít například v situaci, kdy se vůz nachází ve velmi těsném prostoru. Nový je také systém „Area View“. V tomto případě je ze záběrů čtyř kamer vytvářen panoramatický obraz situace kolem vozu v rozsahu 360°, který je přenášen na dotykový displej informačního a zábavního systému. Řidič tak snadno rozpozná obrubníky a značení vymezující parkovací místo.
Nová nabídka pohonů. Vyšší výkon a dojezd cca 100 km čistě na elektřinu nabízejí nové plug-in hybridní pohony modelu Golf, které jsou navíc vybaveny funkcí rychlého nabíjení stejnosměrným proudem. Pro všechny řidiče bez domácí nástěnné nabíječky jsou mimořádně zajímavé velmi hospodárné 48V mild hybridní pohony. V počáteční fázi budou mít zákazníci pro tuto modelovou řadu k dispozici celkem devět různých variant pohonu – mild hybridní jednotky (eTSI), plug-in hybridní systémy (eHybrid a GTE) a turbodmychadlem přeplňované zážehové (TSI) a vznětové (TDI) motory. Ještě sportovnější charakter nabídne Golf GTI, jehož výkon byl v porovnání s předchůdcem zvýšen. Další varianty Golfu budou postupně následovat v průběhu roku 2024.
50 let modelu Golf – historie bestselleru
První Golf byl sériově vyroben na konci března 1974 ve výrobním závodě Volkswagen Wolfsburg. V květnu začalo oficiální uvádění na trh. Předtím utvářel značku Volkswagen po desetiletí Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Na začátku 70. let 20. století zahájil novou epochu s motorem vpředu a pohonem předních kol první Golf spolu s modely Passat, Scirocco a Polo. Moderní a bezpečný koncept pohonu spolu s velkou variabilitou interiéru se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a nadčasovým designem přesvědčil zákazníky takovým způsobem, že již v říjnu 1976 sjel z montážní linky miliontý Golf.
To však byl teprve začátek. I v následujících sedmi generacích byl totiž Golf vždy automobilem, který nabízel cenově dostupnou mobilitu pro všechny na nejvyšší technické úrovni. Svědčí o tom technologie, jakými byly řízený katalyzátor, hospodárné pohony, ale také bezpečnostní prvky od protiblokovacího brzdového systému přes airbagy až po první pohon všech kol v této modelové řadě. Mezi tajemství úspěchu Golfu patří také skutečnost, že designéři přenášeli DNA prvního modelu Golf na jeho nástupce, a tím utvářeli klasický design Golfu.
S každou generací získával na významu komfort spolu s kvalitou a inovativními asistenčními systémy. A Golf stanovuje v těchto oblastech měřítka dodnes. Golf se v uplynulých 50 letech vyvinul v high-tech reprezentanta kompaktního segmentu, který od něj převzal již po několika letech označení jako „třída Golfu“. Tento model získal bezpočet ocenění a vítězství v porovnávacích testech v Německu i zahraničí. Následovaly různé karosářské varianty, například Variant, Cabriolet nebo Sportsvan. Rychle se etabloval zcela elektrický e-Golf, což platí i pro sportovní modely se zkratkami GTI, GTD, GTE a vrcholný model Golf R7. Jako jeden z prvních vozů ve svém segmentu umožnil Golf asistovanou jízdu prostřednictvím asistenčního systému „Travel Assist“. Další novinkou v modelu Golf byl debut technologie Car2X, která řidiče předvídavě upozorňuje na nebezpečí.