New Compact Coupe: Hybrid podle Volkswagenu
Koncept New Compact Coupe má spotřebu 4,2 l/100 km, emise CO2 pouze 98 g/km, a přesto zrychlí z klidu na 100 km/h za 8,6 s. a vyvine rychlost až 227 km/h
Volkswagen vstupuje do vzrušujícího roku 2010, v němž představí nejvíce nových modelů ve své historii. Jedničkou na působivém seznamu nových produktů připravených pro tento kalendářní rok je vůz založený na zcela nových koncepcích a technologiích: kupé s hybridním pohonem, které je extrémně rychlé a přitom dokonale připravené na budoucnost díky minimální spotřebě paliva. Jeho sportovní přitažlivost a výrazný design se snoubí s nevšední elegancí. V nabídce značky Volkswagen se nový model zařadí mezi Scirocco, nejprodávanější sportovní vůz v Evropě, a celosvětově úspěšný Passat CC. A fakta? Jeho název: New Compact Coupe. Místo světové premiéry: mezinárodní autosalon NAIAS (North American International Auto Show) v Detroitu, který se koná od 11. do 24. ledna. Kombinovaná spotřeba paliva: 4,2 l/100 km! Emise CO2: 98 g/km! To jsou neuvěřitelné hodnoty spotřeby paliva, pokud uvážíme, že tento sportovní vůz dosahuje největší rychlosti 227 km/h a pro klasický sprint z klidu na 100 km/h potřebuje pouhých 8,6 s.
Technickou realizaci výše uvedených parametrů umožnilo důmyslné spojení pokrokové techniky zahrnující motor TSI (zážehová jednotka s výkonem 110 kW / 150 k), jenž dokáže dokonale skloubit hospodárnost se sportovním temperamentem, dále elektromotor o výkonu 20 kW a sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku DSG (Direct Shift Gearbox), která je v očích mnoha řidičů nejlepší převodovkou se samočinným řazením na světě. Přibližně měsíc po představení nejúspornějšího čtyřmístného vozu na světě – konceptu Up! Lite v Los Angeles – tato nová studie opět potvrzuje, že budoucí hybridní vozy Volkswagen budou zaměřeny nejen na spotřebu paliva, ale podobně, jako modely nejúspěšnější evropské automobilky poháněné výhradně klasickými spalovacími motory, nabídnou také sportovní vlastnosti a potěšení z jízdy. Volkswagen uvede na trh svůj první hybridní model v první polovině letošního roku v podobě SUV s trvalým pohonem všech kol. New Compact Coupe mezitím ukazuje, jak si Volkswagen po technické i stylistické stránce představuje kompaktní hybridní vůz s předním pohonem, k jehož uvedení na trh by mohlo dojít v okamžiku, kdy pro to uzraje čas.HYBRIDNÍ POHON – TSI, ELEKTROMOTOR A DSG
Ukázkový příklad downsizingu: Koncept New Compact Coupe je poháněn extrémně inovativním spojením špičkové techniky, která se velmi podobá řešení, jež by připadalo v úvahu pro sériově vyráběné verze. Volkswagen v tomto případě používá čtyřválcový zážehový motor TSI, který ze zdvihového objemu pouhých 1,4 litru nabízí díky přímému vstřikování benzinu a přeplňování s chlazením stlačovaného vzduchu nejvyšší výkon 110 kW / 150 k, což je ukázkový příklad downsizingu v praxi. Technologie TSI působivě prokázala svou extrémní odolnost v mnoha závodech včetně vytrvalostního klání na legendární Severní smyčce německého Nürburgringu, nejnáročnějšího závodního okruhu na světě. První motor TSI byl představen před pěti lety a od té doby bylo již vyrobeno 3,5 milionu těchto přeplňovaných čtyřválcových jednotek s velkým točivým momentem. Motor TSI použitý v konceptu NCC, který je samozřejmě vybaven také stabilizačním systémem ESP, přenáší mohutný točivý moment 240 N.m na přední kola již od nízkých otáček.
Bez emisí s elektromotorem: A řidič má k dispozici ještě větší hnací sílu, neboť mezi motorem TSI a účinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG je uložen elektromotor, který může sloužit k čistě elektrickému pohonu bez emisí, nebo může podpořit motor TSI svým vysokým točivým momentem. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 20 kW. Kombinovaný výkon a točivý moment spalovacího motoru a elektromotoru zlepšuje akceleraci například při předjíždění. Hnací ústrojí konceptu NCC patří mezi plně hybridní systémy, protože se vůz může pohybovat v režimu čistě elektrického pohonu. Elektromotor je napájen z Li-Ion akumulátoru (1,1 kWh) uloženého v zadní části vozu. V režimu elektrického pohonu se motor TSI vypíná a navíc jej od hnacího řetězce odpojí spojka, aby se snížily ztráty.
Časté odpojování motoru: Jakmile řidič uvolní pedál plynu, dojde k odpojení motoru TSI od převodovky. Odpojení motoru je možné dokonce i ve vysokých rychlostech, například při jízdě po dálnici. Koncept NCC dokáže setrvačností překonávat dlouhé vzdálenosti, protože také v tomto případě jsou eliminovány ztráty způsobované odporem motoru. Řidič tak může ještě lépe využít předvídavého stylu řízení, a tím přímo snížit spotřebu paliva.
Rekuperace kinetické energie: Elektromotor během brzdění pracuje jako generátor a přeměňuje kinetickou energii na elektrickou, která se pak ukládá do sady akumulátorů Li-Ion. Stejně jako nové modely Volkswagen BlueMotion je i koncept New Compact Coupe samozřejmě vybaven systémem Start-Stop. Ten snižuje spotřebu paliva zejména při jízdě ve městě a v hustém provozu s častým zastavováním.
VNĚJŠÍ DESIGN A ROZMĚRY
Design kupé lakovaného stříbrnou metalízou „Tungsten“ věrně odráží jedinečnou souhru hospodárnosti a dynamiky. Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, k tomu říká: „Design kupé je v oboru automobilového designu považován za naprostý vrchol. Našemu týmu se podařilo v konceptu New Compact Coupe vyjádřit jedinečným způsobem symbiózu účinných technologií a elegance. Stačilo několik precizně umístěných linií a působivě definovaných ploch, aby vznikla nadčasová dynamika a puristická elegance, která je pro značku Volkswagen typická.“
Příď – výrazná tvář: Příď konceptu New Compact Coupe na sebe poutá pozornost mimořádně sebevědomým a cílevědomým výrazem. Šířku vozu navíc zdůrazňuje design horizontální linie s integrovanými bi-xenonovými světlomety, jejichž součástí jsou denní světlomety a směrové ukazatele využívající technologii LED. Světlomety s náročnou technickou konstrukcí přispívají k nezaměnitelnému vzhledu koncepčního vozu jak za světla, tak za tmy.
Pohled ze strany – ostrý profil: V bočním profilu vozu došlo ke spojení stylu nových vozů Volkswagen představených v uplynulém roce a elegantních a zároveň sportovních stylistických prvků kupé, čímž vznikla nová interpretace DNA designu značky Volkswagen. Mezi nejlepší příklady patří charakteristická linie zvaná „tornádo“ nebo působivě zvýrazněné oblouky podběhů kol. Ty protínají velké homogenní plochy, čímž vyjadřují intenzivní dynamiku. Tento dojem završuje tvar bočních oken, jenž je dalším charakteristickým znakem NCC. Optickou spojnici k aktuálním modelům tvoří devatenáctipalcová hliníková kola „Lugano“.
Záď – silný motiv na závěr: Zadní část konceptu New Compact Coupe, která ukrývá zavazadlový prostor, se také vyznačuje působivým designem. I zde dominují čisté plochy a svalnaté tvary v oblasti ramen. Zdrojem zářivého světla jsou zadní svítilny s LED diodami. Do horní hrany víka zavazadlového prostoru je integrován decentní spoiler, který potlačuje turbulence proudícího vzduchu, čímž dále zlepšuje nevšední aerodynamiku vozu. Ve spodní části je stylizovaný difuzor, do něhož je zapuštěna koncovka výfuku. Také toto řešení má pozitivní vliv na aerodynamiku.
Rozměry – milimetry ve službách designu: Nový koncept NCC je 4,54 m dlouhý a 1,78 m široký. Malá výška karoserie 1,41 m přispívá ke značnému energetickému náboji designu, který vzniká vzájemným souladem hlavních rozměrů. Dynamický dojem je dále vystupňován kombinací velké šířky a malé výšky karoserie. Velký je rovněž rozchod kol (vpředu 1,53 m; vzadu 1,54 m) a rozvor náprav (2,65 m).
INTERIÉR – ERGONOMIE A ROZMĚRY
Ukáže se ihned v pravém světle: Koncept NCC je čtyřmístné kupé, které nabízí mimořádný komfort i na dlouhých cestách a velkorysý prostor pro cestující ve sportovních sedadlech čalouněných světlou kůží v bílém odstínu „Berry“. Stejnou barvu má i spodní část přístrojové desky, středové konzoly a výplní dveří. Kontrast vytváří tmavší odstín „Grigio Quartz“ na všech ostatních plochách (kromě ozdobných prvků a ovládacích panelů) včetně kůží obšitého volantu. Interiér konceptu Volkswagen New Compact Coupe nabízí největší prostor ve své třídě. Navzdory sportovně nízké karoserii nabízí studie velký prostor pro hlavu (vpředu i vzadu) a pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor kupé pojme s objemem 380 litrů bez problémů zavazadla čtyř osob.
Nastoupit, připoutat se a vyjet: Otevřené dveře konceptu NCC okamžitě odhalí příčinu úspěchu značky Volkswagen, který spočívá v dokonale zpracovaných detailech a intuitivním ovládání. Přístroje jsou ideálně navržené. Klíčovým rozhraním mezi řidičem a strojem je nový multifunkční sportovní volant. Pravá ruka přirozeně spočine na páce voliče sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG a před ní umístěný ovládací panel nese nově ztvárněné ovladače automatické klimatizace Climatronic, osmipalcový dotykový displej pro rádio a navigační systém (rovněž v novém designu) a zcela nahoře tlačítko výstražných blikačů obklopené centrálními výdechy ventilační soustavy. Ovládací panel na středové konzole je lehce nakloněn směrem k řidiči. Optimálně rozmístěné a čitelné jsou také kruhové přístroje v chromovaných rámečcích, mezi něž je vetknut multifunkční displej zobrazující údaje palubního počítače a navigačního systému. Všechny výdechy ventilační soustavy, multifunkční tlačítka na volantu, panely rádia, navigačního systému a klimatizace, páka voliče převodovky DSG, bílé doplňky ve výplních dveří, přístroje a spínače ve dveřích (ovládání oken a seřizování vnějších zpětných zrcátek) jsou zušlechtěny kovovými rámečky. Samostatná sedadla vzadu: Designéři vytvořili zadní sedadla ve stylu velkých vozů Gran Turismo. Cestující sedí vzadu ve dvou pohodlných sportovních sedadlech. Mezi ně je protažena středová konzola, která probíhá v celé délce interiéru. Vzadu je středová konzola vybavena dodatečnými úložnými prostory, ovládacím panelem klimatizace a výklopnou středovou loketní opěrkou. Zpracování a kvalita materiálů v interiéru dávají posádce zcela zapomenout, že New Compact Coupe je pořád ještě konceptem. A i to je pro Volkswagen typické – nedělá žádné kompromisy.