Nová Dacia Bigster je velká jako Škoda Kodiaq, cenou určitě ohromí
Za Kodiaq dáte vždy minimálně milion, Dacia Bigster by mohla podle všeho startovat na 600.000 Kč.
Jak bylo oznámeno v lednu 2021 při představení strategického plánu Renaulution, Dacia, přední evropská značka segmentu B, se chystá dobýt segment C. Dacia nyní vstupuje do segmentu C-SUV se zcela novým modelem Nový Bigster, který ztělesňuje její hodnoty - je robustní a outdoorový, nabízí vše podstatné a je zároveň cool, je ekonomickou, ale i ekologickou volbou - a je přizpůsoben specifickým požadavkům zákazníků na neustále rostoucím trhu. Mnoho zákazníků v segmentu C-SUV je v současné době omezováno inflací, pokud si chtějí obměnit svůj vůz, aniž by se vzdali nároků na komfort, výkon a prostornost.
V modelu Bigster se snoubí robustnost s ekologickým přístupem a nezapomíná být cool. Přední a zadní spodní hrana nárazníku jsou barevně sladěné, takže jsou odolnější a trvanlivější. Ochranné lišty, které se táhnou kolem celé karoserie - na bocích, podbězích kol a spodní části nárazníku - jsou vyrobeny z materiálu Starkle. V rámci udržitelného přístupu používá Dacia tento materiál, vytvořený jejími inženýry a částečně získaný recyklací, v surové, nelakované podobě (více informací níže).
Bigster se velmi pragmaticky přizpůsobuje vkusu a zvyklostem zákazníků v segmentu C-SUV. Bigster se standardně dodává se 17- nebo 18palcovými koly z lehkých slitin, u nejvyššího stupně výbavy Journey jsou na přání k dispozici vysoce elegantní 19palcová kola. U vyšších úrovní výbavy si zákazníci mohou zvolit dvoubarevné provedení exteriéru (černá střecha), která dynamicky zvýrazňuje linie vozu. Tato možnost je u značky Dacia vůbec poprvé.
Bigster těží z platformy CMF-B, která je základem průmyslové strategie značky Dacia a jejíž flexibilita umožňuje nabídnout mimořádně velkorysé rozměry interiéru. Výbava byla navržena tak, aby splňovala požadavky zákazníků v segmentu C-SUV, včetně požadavků na odhlučnění (akustické čelní sklo, silnější okna, odhlučnění motoru), zpracování (nové koberce, Touch LED) a komfort sezení (nastavitelná bederní opěrka spolujezdce, nastavitelný sklon opěradla zadního sedadla atd.), dvouzónová klimatizace v předu a výdechy pro cestující vzadu.
Dacia Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový motor HYBRID 155. Skládá se ze zážehového čtyřválce o výkonu 107 koní, dvou elektromotorů (motor o výkonu 50 k a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další dva přidělené elektromotoru. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí spojky.
Motor HYBRID 155 doplňuje řadu motorů HYBRID 140 montovaných do vozů nový Duster a Jogger. Nabízí vyšší výkon (+15 k), vyšší točivý moment (170 Nm pro samotný spalovací motor, tj. +20 Nm) a vyšší tažnou sílu (+250 kg, tj. přibližně 1 tuna). Zvýšila se také účinnost, spotřeba paliva a emise klesly o 6 %, zejména díky optimalizovanému řízení otáček motoru. Rekuperační brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou akumulátoru a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % času jízdy po městě je možné uskutečnit na elektrický pohon. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.
Nový Bigster TCe 140. Motor, který je v nabídce značky Dacia v této výkonové hladině poprvé, je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v modelu nový Duster. Tato první úroveň elektrifikace kombinuje tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty), s 48V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou. Hybridní systém podporuje spalovací motor ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje požitek z jízdy a snižuje průměrnou spotřebu paliva (5,6 l/100 km) a emise CO2 (129 g/km) přibližně o 10 % ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.
Nový Bigster ECO-G 140. Dacia, nesporný lídr v oblasti LPG v Evropě, je jediným výrobcem, který u všech svých modelů se spalovacím motorem nabízí duální pohon na benzin a LPG pod označením ECO-G. V modelu Bigster Dacia poprvé nabízí motor kombinující dvoupalivový a 48V mild-hybridní pohon. Ta pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru, ať už pracuje na benzin, nebo LPG, ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje potěšení z jízdy a efektivitu. Rekuperační brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.
Při provozu na LPG vypouští nový Bigster ECO-G 140 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní nehybridní benzinový motor. Díky dvěma nádržím s celkovým objemem 99 litrů paliva (50 litrů benzínu a 49 litrů LPG) nabízí dojezd až 1.450 km. Nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován objem zavazadlového prostoru. Přepínání z jednoho paliva na druhé je rychlé a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do přístrojové desky.
Nový Bigster TCe 130 4x4. Nový Bigster je navržen tak, aby vás díky pohonu všech kol v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou dostal mimo vyšlapané cesty, a zároveň maximalizoval účinnost díky 48V mild-hybridnímu systému. Ten pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru při rozjezdu a akceleraci, čímž snižuje spotřebu paliva a emise CO2 a nabízí vynikající požitek z jízdy. Regenerativní brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.
Výbavové stupně:
Essential: 17" kola z lehkých slitin, pevné střešní nosiče, Media Display s 10,1“ centrální obrazovkou, 7“ digitální přístrojový štít, manuální klimatizace, zadní parkovací senzory a kamera, elektrické ovládání předních a zadních oken...
Expression: stejně jako Essential + dvouzónová automatická klimatizace, elektrická parkovací brzda, dešťový senzor, automaticky sklopná zrcátka, zadní modulární sedadla 40/20/40 s funkcí Easy Fold…
Extreme: stejně jako Expression + 18" kola z lehké slitiny, nastavitelné střešní lišty, měděně hnědé obložení exteriéru a interiéru, panoramatické střešní okno, hands-free karta, omyvatelné čalounění TEP microcloud, gumové koberečky na podlaze a v zavazadlovém prostoru, 10,1“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, zvukový systém Arkamys 3D se 6 reproduktory, systém Hill Descent Control…
Journey: stejně jako Expression + 18" kola z lehkých slitin, dvoubarevný lak, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, hands-free karta, vysoká středová konzola s loketní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, 10,1“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, audiosystém Arkamys 3D se 6 reproduktory, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, adaptivní tempomat aj.