Nové Volvo S60. Svatební dar Číňanům?
Švédům asi plyne čas trochu jinak než zbytku světa. Není to tak dávno co se s výrobní linkou rozloučil jeden švédský automobilový superdůchodce- Saab 9-5 první generace, a nyní nám i automobilka Volvo představením nové generace sedanu S60 nenápadně připomíná, že se chystá nahradit už deset let vyráběný model. Nová S60 navíc bude stylovým svatebním darem k dohodnutému sňatku Volva s čínskou automobilkou Geely.
Sama automobilka označuje nové Volvo S60 jako nejdynamičtější model ve své historii. Pečlivější zkoumání však prozradí, že jeho design proti končící první generaci S60 zas tak výrazně přelomový není. Třeba základní silueta zůstala zachována v takové míře, že by laik mohl obě generace při pohledu z boku snadno zaměnit. Ale jistě nebylo záměrem konstruktérů být za každou cenu originální a zničit dobře zavedené a pro tuto značku tolik typické křivky, takže zásadní změny se soustředily hlavně na příď a záď.
Přední část s novou dominantní šestiúhelníkovou maskou působí tak celistvě a kompaktně, jako by patřila nějaké studii a ne sériovému vozu, který bude muset občas zachytit i nějakou tu „parkovací“ ránu. Světlomety jsou řešeny ve stylu XC60, ty zadní naopak vypadají hodně zvláštně a bude si třeba na ně zvyknout. Údaje o rozměrech si zatím výrobce nechává až pro oficiální premiéru na autosalonu v Ženevě, velmi pravděpodobně však mezigeneračně povyrostlo- stejně jako jeho potenciální hlavní třídní konkurenti: Audi A4, BMW 3 či Mercedes C- Klasse. Jediná čísla, která byla v předpremiéře zveřejněna a která se týkají rozměrů se týkají jen zadní části vozu: Vzadu v oblasti kolen je o 30 mm více místa než u předchůdce a otvor zavazadelníku bude o 107 mm širší. Zadní sedadla jsou samozřejmě rozdělena v poměru 40:60.Interiér sice od předchůdce převzal motiv silnější orientace na řidiče (např. natočení středové konzoly), ale jeho estetika i kvalita se nápadně přibližují velkému luxusnímu Volvu S80. K dispozici je nové palubní rozhraní s jehož pomocí lze mimo jiné ovládat audio, navigaci či telefon a v závislosti na provedení se dodává a 5“ nebo 7“ displejem. Ten je umístěn dostatečně vysoko a má velmi dobrou čitelnost. Specialitkou bude příplatkové audio s názvem Premium Sound, vybavené digitálním zesilovačem třídy D (s výkonem 5x130W) s obvody od švédské firmy Anaview, systémem Dolby Digital kombinovaným s Dolby Pro Logic II Surround, špičkovým systémem MultEQ od firmy Audyssey Laboratories a 12 reproduktory.
Evropa dostane sportovnější podvozek
Na evropském trhu bude nové Volvo S60 standardně nabízeno s tužším ze dvou alternativních podvozků. Poddajnější komfortní podvozek bude prioritně nabízen v Asii a zámoří, sportovnější „evropská“ verze podvozku tam bude k dispozici jako volitelný výbava. Opačně to ale (bohužel?) nefunguje, takže tady budeme znát S60 výhradně v jeho sportovnějším naladění.
Nabídka pohonných jednotek bude při uvedení na trh čítat pouze čtyři položky, dva benzínové a dva naftové:
Bude to 2,0T s přeplňovaným čtyřválcovým benzínem 2,0 GTDI (Gasoline Turbocharged Direct Injection), který je mechanicky vlastně toutéž jednotkou co Ford EcoBoost, kterou jsme představili v modernizovaných dvojčatech Ford Galaxy a S-Max. V S60 bude mít i tentýž výkon 149 kW i točivý moment s maximem 300 N.m. při 1750/min. S ním nová S60 2,0T pojede až 235 km/h (230 automat) a zrychlí z nuly na sto za 7,7 sekundy (8,2 aut.). V případě standardního šestistupňového manuálu by měla kombinovaná spotřeba činit 7,9 litru na 100 kilometrů.
Dále to bude model S60 T6 s přeplňovaným šestiválcovým třílitrem, známým třeba z typu S80. Posílil však na výkonu o 14 kW a na točivém momentu o 40 N.m., takže nově nabízí 224 kW a 440 N.m. Bude se dodávat výhradně ve spojení s pohonem všech kol AWD (spojka Haldex) a s inovovaným šestistupňovým automatem Geartronic, který má lepší účinnost a rychleji řadí. S60 T6 má maximální rychlost omezenu na 250 km/h a zrychlí z 0-100 km/h za 6,5 s. Přitom výrobce udává kombinovanou spotřebu jen 10,2 l/100 km.
Zbylé dva motory z počáteční nabídky budou pětiválcové diesely D3 a D5. Ten první je dvoulitrový a je odvozen od většího 2,4 D5. Menšího zdvihového objemu bylo dosaženo menším zdvihem válců, kliková hřídel je tedy nová. Pětiválec 2,0 D3 dosahuje výkonu 120 kW a točivého momentu 400 N.m. při blíže nespecifikovaných otáčkách. Maximální rychlost typu S60 D3 bude činit 220 km/h (215 aut.) a zrychlení na 100 km/h bude trvat 9,2 s (man. i aut. stejně). S manuální převodovkou bude kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km.
Větší dvouturbový 2,4 D5 s známe už rok z typu S80 D5. Turbodmychadla mají rozdílnou velikost, výkon 151 kW a točivý moment 420 N.m. při 1500 až 3250/min zůstávají beze změny. S60 D5 dosahuje rychlosti až 235 km/h (230 aut.) a s oběma převodovkami zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,8 s. D5 s manuálem vykazuje kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km. D5 bude na přání možno získat i s pohonem všech kol AWD.
Verze s AWD (T6 standardně, D5 na přání) navíc mohou těžit z elektronicky řízené distribuce hnacího momentu, který dále zvýší limity podvozku. Stabilizace Advanced Stability Control je nyní citlivější, přesnější a více předvídavá díky informacím i ze senzorů náklonu karosérie a integruje i funkci Corner Traction Control, přibrzďující v zatáčce vnitřní kolo za účelem přenesení větší porce výkonu na to vnější, čímž je do určité míry eliminována nedotáčivost. Elektronicky řízený adaptivní podvozek FOUR-C bude možno objednat ke všem motorizacím.
Nejen detekuje chodce, ale i před ním brzdí!
Pro Volvo průlomovým technickým řešením je systém rozpoznávání chodců (Pedestrian Detection). Systém, podobně jako například u BMW, dokáže rozpoznat chodce v jízdní dráze, a následně o něm akustickým signálem kombinovaný s blikajícím světlem v průhledovém head-up displeji varovat řidiče. Tím nejpodstatnějším je ovšem to, že pokud by s chodcem hrozila kolize a řidič na tuto skutečnost nezareaguje sám, systém automaticky aktivuje brzdy na maximální výkon. Toto bude ale příplatková záležitost, zatímco systém City Safety, rozšiřující vlastnosti radarového tempomatu o úplné zabrzdění při popojíždění například v kolně, má být standardní.
Podrobnosti o rozměrech a předběžných cenách doplníme po Ženevě