Nový Jaguar XJ: Šokující změna | Autanet.cz

Nový Jaguar XJ: Šokující změna

21. 10. 2009
Sdílet článek

Nová generace Jaguaru XJ pokračuje v revolučním stylu, započatém v roce 2007 menším modelem XF. Jaguar hodlá radikálně změnit dosavadní image, nekonečné retušování historické siluety největšího vozu značky už zákazníky příliš netáhne. Okázalé aristokratické linie ustupují do pozadí, na pořadu dne je moderna vně i uvnitř a mimořádně sofistikovaná technika.

Poprvé za x desítek let působí velký Jaguar XJ dojmem kompletně nového vozu. Design, pod kterým je podepsán skot Lan Callum, prakticky nenavazuje na nic z minulosti, dokonce zmizela i charakteristická „brýlatá“ maska chladiče. Překvapením je zadní část, která z určitého pohledu připomíná kupé a hlavně pak svisle orientované zadní svítilny ve stylu Lancie Thesis. Názory na zdařilost přelomového designu se různí, sahají od bezmezného obdivu až po úplné zatracení, pozitivní reakce naštěstí (pro výrobce) převažují.

Tak jako dřív se bude XJ dodávat ve dvojí velikosti. Kratší standardní verze (SWB) je dlouhá 5112 mm a má rozvor náprav 3032 mm. Prodloužená (LWB) má obě hodnoty větší o dalších 125 mm. Již předchozí generace XJ přinesla lehký hliníkový skelet, jehož hlavní části byly spojovány technologií hojně využívanou v leteckém průmyslu- lepením. Nově se zvýšil pouze podíl kompozitních slitin a hořčíku. Karoserie má mimořádnou torzní tuhost a hlavně je velmi lehká, takže například verze XJ 5,0 V8 je se svými 1755 kg nejlehčím osmiválcem své třídy.

Také interiér je na hony vzdálen svému předchůdci, ze všeho nejvíc připomíná kokpit ryze sportovního vozu. Stejně jako u menšího XF, ani zde už nenajdeme klasickou volící páku šestistupňové automatiky. Nahradil ji výsuvný otočný volič, možnost řazení pádly pod volantem je samozřejmostí. Novinkou je standardně dodávaná prosklená střecha. Středové konzole dominují obrovské kruhové výdechy ventilace a multimediální systém s dotykovým 8palcovým displejem.

Nabídka motorů zatím obsahuje jeden třílitrový diesel a tři výkonové varianty pětilitrového osmiválce. Vznětový šestiválec, známý i z menšího XF 3,0 S Diesel, využívá takzvaného sekvenčního přeplňování dvojicí turbodmychadel rozdílné velikosti. Podobný systém přeplňování již od roku 2006 s úspěchem používá BMW (335d, 535d atd.), u Jaguaru se však liší úloha jednotlivých turbodmychadel při přeplňování a také je zde použit komplikovanější systém jejich regulace. To větší má variabilní geometrii VTG a proti dosavadním zvyklostem je zapojeno již při nejnižších otáčkách. Druhé menší turbo s pevnou geometrií se paradoxně připojuje až od středních otáček, má však mimořádnou rychlost nástupu svého účinku (dle výrobce pouhých 300 ms), čímž znatelně zlepšuje reakci motoru bezprostředně po sešlápnutí plynového pedálu. Tento motor využívá již třetí generaci vstřikování Common Rail s tlakem 2000 barů a piezoelektrické vstřikovače, schopné provést až pět vstřiků na cyklus. Výsledek mluví za vše: 202 kW, 600 N.m a dle údajů výrobce kombinovaný spotřeba pouze 7,0 litru/100 km. Při současné popularitě vznětových motorů to rozhodně bude nejžhavější kandidát na pozici nejprodávanějšího motoru v XJ.

Příznivcům benzínu nabízí Jaguar pouze přímovstřikový osmiválec 5,0. Ten je k dispozici buď v atmosféricky plněné (283 kW), nebo přeplňované verzi (346 nebo 375 kW). Přeplňování zajišťuje další generace mechanického dmychadla (kompresoru) typu Roots se zvýšenou termodynamickou účinností a nižší hlučností. Slabší přeplňovaná verze se 346 kW však údajně nebude určena pro hlavní evropské trhy. Všechny verze bez výjimky mají elektronicky řízené adaptivní tlumiče a také elektronicky řízený zadní diferenciál z XFR, který disponuje až 90 % svorností. Proslýchá se, že výrobce dokonce vážně uvažuje i o verzi s hybridním pohonem... 

Prodej má začít počátkem příštího roku, ceny však známe už dnes: Začínají na částce 76 900 € (včetně daně) za typ XJ 3,0 V6 Diesel Luxury, nejdražší pak bude XJ 5,0 V8 Kompressor v nejvyšší výbavě Supersport a s delší verzí karosérie LWB, za 139 900 €.

Nejdůležitější údaje:
3,0 V6 Diesel:
2993 ccm, 202 kW při 4000/min., 600 N.m. při 2000/min., 1796 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 6,4 s., spotřeba 7,0 l/100 km


5,0 V8: 5000 ccm, 283 kW při 6500/min., 515 N.m. při 3500/min., 1755 kg, 250 km/h, 0-100 za 5,7 s., spotřeba 11,4 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 470 (jen některé trhy): 5000 ccm, 346 kW při 6000/min., 575 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 5,2 s., spotřeba 12,1 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 510: 5000 ccm, 375 kW při 6000/min., 625 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 4,9 s., spotřeba 12,1 l/100 km.        


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník; Foto Jaguar

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč