Nový Opel Astra: Start prodeje v prosinci, cena od 344.800,-
Čtvrtá generace Astry opět povyrostla, a to dokonce tak výrazně, že by svými rozměry mohla patřit o třídu výš. S délkou 4419 mm je nejen o 220 mm delší než nový Golf, ale už dokonce přerostla i první generaci Vectry. Taktéž šířka 1814 mm a výška 1510 mm naznačují, že nová Astra bude mastodont, jakému v nižší střední není rovno...
Z nadstandardních rozměrů bude těžit výhradně posádka, zavazadelník o objemu 370 litrů nijak nevybočuje ze zvyklostí této třídy. Design se nese v novém dynamickém stylu, a přesně zapadá do mezery mezi Corsou a Insignií. Spolehlivým rozeznávacím znakem nových opelů se má stát boční prolis ve tvaru hokejky, Astra jej má pouze otočený na opačnou stranu než Insignia. Svérázné proporce si bohužel stejně jako u menší Corsy vynutily instalaci malého trojúhelníkového okénka u paty předního A-sloupku, jehož příspěvek dobrému výhledu bývá přinejmenším sporný.
Opel Astra se ani ve své nejnovější generaci nehodlá připojit ke stále početnější skupině vozů s víceprvkovou zadní nápravou a možná dobře dělá. Tyto nápravy sice bývají zárukou výborných jízdních vlastností, ovšem výhradně při svém perfektním mechanickém stavu, který v našich podmínkách obvykle dlouho netrvá. Z čistě praktického hlediska není víceprvková zadní náprava zase takovým ternem, jak se v médiích často prezentuje, rozhodně však jde o marketingově dobře využitelný artikl. Opel samozřejmě jednodušší vlečenou nápravu nepoužíval proto, aby s ní zákazník měl po letech méně starostí, ale jednoduše proto, že je výrobně levnější. Aby dostál nějakému rozumnému kompromisu mezi cenou a stále sílícími nároky na kvalitu jízdních vlastností, vybavil vlečenou zadní nápravu takzvaným Wattovým přímovodem, což je poměrně jednoduchý kinematický mechanismus, s jehož pomocí se sníží boční náklony a hlavně dojde k omezení bočních sil působících při průjezdu zatáčkou na uložení vlečené nápravy. Tím se otevírá cesta k použití poddajnějších silentbloků, lépe tlumících vibrace a hluk, bez negativních dopadů na stabilitu celého závěsu a tedy i na jízdní vlastnosti. Vpředu zůstává obvyklé řešení v podobě vzpěr McPherson a rozvidlených spodních příčných ramen, spojených však s pomocným rámem kombinací klasických a kapalinových silentbloků.
Dovoz aut z Německa do 24 hodin
První jízdní zkušenosti naznačují, že Astra se svými jízdními vlastnostmi „víceprvkovým“ konkurentům velmi přiblížila, navíc disponuje i velmi příjemným komfortem odpružení. Podobně jako u minulé generace lze za příplatek instalovat elektronicky řízený podvozek. Ten se už nenazývá IDS Plus, ale FlexRide a nabízí výběr ze třech režimů tlumení- Standardní, Tour a Sport. V tom posledním se kromě přitvrzených tlumičů změní také tuhost řízení, progrese elektronického plynového pedálu a podsvícení přístrojů se zbarví do červena. Nabídka příplatkové výbavy neošidí novinku o žádný ze současných hitů v nabídce, takže nechybí adaptivní bi-xenonové světlomety AFL+, systém rozpoznání dopravních značek Opel Eye, vtipný nosič jízdních kol integrovaný do zadního nárazníku a nespočet dalších prvků.
Nabídka benzínových motorů začíná úspornými čtrnáctistovkami EcoFlex s výkonem 64 a 74 kW. Slabší verze však nebude k dispozici na některých trzích (ani na našem). Označení EcoFlex se má stát jakousi nálepkou nejúspornějších modelů, podobně jako třeba BlueMotion u Volkswagenu. Oba motory mají shodnou špičku točivého momentu a dokonce i shodnou průměrnou spotřebu 5,5 l/100 km. Přeplňovaná čtrnáctistovka 1,4 Turbo je zcela nová a v hiearchii pohonných jednotek má nahradit dřívější povedenou osmnáctistovku 1,8 16V , které se plně vyrovná i maximálním výkonem 103 kW. Nabídka dále pokračuje známou šestnáctistovkou s výkonem 85 kW a dočasný vrchol zatím tvoří její přeplňovaná verze se 132 kW. Tu známe jak z minulé generace Astry, tak i z velké Insignie. Připravovanou vrcholnou verzí OPC už napříště nebude zmítat brutální dvoulitr, ale údajně zcela nový motor 1,8 Turbo s výkonem okolo 180 kW.
Nabídku naftových motorů se systémem Common Rail otvírá maličký čtyřválec 1,3 CDTI EcoFlex s velmi slušným výkonem 70 kW a kombinovanou spotřebou pouze 4,2 litru nafty. Letitá sedmnáctistovka 1,7 CDTI, původem od Isuzu, se ve výkonových verzích s 81 kW a 92 kW prezentovala už v minulé generaci Astry, vrchol pak tvoří „fiaťácký“ dvoulitr 2,0 CDTI s výkonem 118 kW. Tento velmi úsporný a houževnatý motor (při overboostu až 380 N.m.) se však ve větší Insignii nejeví jako premiant v kultuře chodu (zejména na volnoběh), jestli to bude u Astry lepší zjistíme nejdřív počátkem prosince, kdy startuje prodej modelu.
Český dovozce už zveřejnil zaváděcí cenu základního modelu s motorem 1,4 EcoFlex 74 kW (64 kW verze se k nám dovážet nebude), která činí 344 800,- Ve výbavě má být mimo jiné manuální klimatizace, ABS, TC, stabilizace ESP a 6 airbagů. Astra je zatím pouze pětidveřovým hatchbackem, zbývající karosářské varianty mají na trh přijít v příštím roce.
Nejdůležitější údaje:
1,4 EcoFlex (64 kW, jen vybrané trhy): 1398 ccm, 64 kW při 5600/min., 130 N.m. při 4000/min., 169 km/h, 0-100 km/h za 14,7 s., spotřeba 5,5 l/100 km.
1,4 EcoFlex (74 kW): 1398 ccm, 74 kW při 6000/min., 130 N.m. při 4000/min., 178 km/h, 0-100 za 14,2 s., spotřeba 5,5 l/100 km.
1,4 Turbo: 1364 ccm, 103 kW při 4900/min., 200 N.m. při 1850-4900/min., 205 km/h, 0-100 za 9,7 s., spotřeba 5,9 l/100 km. S automatickou převodovkou: 201 km/h, 0-100 km/h za 9,8 s., spotřeba 7,0 l/100 km.
1.6 Ecotec: 1598 ccm, 85 kW při 6000/min., 155 N.m. při 4000/min., 188 km/h, 0-100 km/h za 11,7 s., spotřeba 6,3 l/100 km. S automatickou převodovkou: 182 km/h, 0-100 km/h za 13,3 s., spotřeba 7,1 l/100 km.
1,6 Turbo: 1598 ccm, 132 kW při 5500/min., 230 N.m. při 2200-5400/min., 221 km/h, 0-100 za 8,5 s., spotřeba 6,8 l/100 km. S automatickou převodovkou: 210 km/h, 0-100 km/h za 9,0 s., spotřeba 7,5 l/100 km.
1,3 CDTI EcoFlex: 1248 ccm, 70 kW při 4000/min., 190 N.m. při 1750/min., 170 km/h, 0-100 km/h za 14,7 s., spotřeba 4,2 l/100 km.
1,7 CDTI (81 kW): 1686 ccm, 81 kW při 3800/min., 260 N.m. při 1800/min., 181 km/h, 0-100 za 12,6 s., spotřeba 4,7 l/100 km.
1.7 CDTI (92 kW): 1686 ccm, 92 kW při 4000/min., 280 N.m. při 2300/min., 195 km/h, 0-100 km/h za 11,5 s., spotřeba 4,7 l/100 km.
2,0 CDTI: 1956 ccm, 118 kW při 4000/min., 350 (overboost 380) N.m. při 1750/min., 215 km/h, 0-100 za 9,0 s., spotřeba 4,9 l/100 km. S automatickou převodovkou: 209 km/h, 0-100 km/h za 9,2 s., spotřeba 5,8 l/100 km.
Ceník nového modelu, tučně zvýrazněné jsou zaváděcí akční ceny:
Essentia:
1.4 XER MT5 (74 kW / 100 k ) 364.800 344.800
1.4 NET MT6 (103 kW / 140 k ) 424.900 404.900
1.6 XER MT6 (85 kW / 115 k ) 394.900 374.900
1.3 DTE MT5 (70 kW / 95 k ) 424.900 424.900
1.7 DTJ MT6 (81 kW / 110 k) 444.900 424.900
Enjoy
1.4 XER MT5 (74 kW / 100 k ) 386.800 356.800
1.4 NET MT6 (103 kW / 140 k ) 446.900 416.900
1.6 XER MT6 (85 kW / 115 k ) 416.900 386.900
1.6 LET MT6 (132 kW / 180 k ) 496.900 466.900
1.3 DTE MT5 (70 kW / 95 k ) 446.900 416.900
1.7 DTJ MT6 (81 kW / 110 k) 466.900 436.900
1.7 DTR MT6 (92 kW / 125 k ) 486.900 456.900
2.0 DTH MT6 (118 kW / 160 k ) 501.900 471.900
Cosmo
1.4 XER MT5 (74 kW / 100 k ) 436.800 396.800
1.4 NET MT6 (103 kW / 140 k ) 496.900 456.900
1.6 XER MT5 (85 kW / 115 k ) 466.900 426.900
1.6 LET MT6 (132 kW / 180 k ) 546.900 506.900
1.3 DTE MT5 (70 kW / 95 k ) 496.900 456.900
1.7 DTJ MT6 (81 kW / 110 k) 516.900 476.900
1.7 DTR MT6 (92 kW / 125 k ) 536.900 496.900
2.0 DTH MT6 (118 kW / 160 k ) 551.900 511.900
Sport
1.4 XER MT5 (74 kW / 100 k ) 430.800 390.800
1.4 NET MT6 (103 kW / 140 k ) 490.900 450.900
1.6 XER MT6 (85 kW / 115 k ) 460.900 420.900
1.6 LET MT6 (132 kW / 180 k ) 540.900 500.900
1.3 DTE MT5 (70 kW / 95 k ) 490.900 450.900
1.7 DTJ MT6 (81 kW / 110 k) 510.900 470.900
1.7 DTR MT6 (92 kW / 125 k ) 530.900 490.900
2.0 DTH MT6 (118 kW / 160 k ) 545.900 505.900