Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme...
Švédský výrobce napíná zájemce o nový 9-5 až k zbláznění. Jako by se mu snad dvanáct let čekání zdálo málo, protahuje jeho uvedení na trh o další půlrok. Přestože se už letos v létě objevily snímky a oficiální premiéru si odbyl před měsícem na Frankfurtském autosalonu, na prodejnách ho dříve jak v létě 2010 určitě neuvidíme.
Technická DNA nového modelu 9-5 vznikla ještě za dob dnes už neexistujícího svazku s koncernem General Motors. Vůz je postaven na prodloužené platformě GM Epsilon II., má tedy základní mechanický „hardware“ téměř stejný jako Opel Insignia. Saab má však rozvor delší o úctyhodných 10 cm (2,84 m) a celkovou délku dokonce o 18 cm (5,01 m), což z něj dělá jeden z největších vozů vyšší střední třídy.
Výrazný a nezaměnitelný skandinávský design je evidentně inspirován konceptem Aero X z roku 2006 a jistě svou nadčasovostí přispěje k tomu, že si výrobce opět bude moci dovolit ponechat model v nabídce déle než je obvyklé. Vždyť stačí si připomenut odcházející generaci 9-5, která s původním tvarem karosérie (byť faceliftované) vydržela ve výrobě neskutečných 12 let... Kromě tohoto čtyřdveřového sedanu se později objeví i pětidveřové kombi (na některých trzích tvořilo až 2/3 prodejů řady 9-5), údajně velmi avantgardního designu. Monstrózní zadní převis dává tušit objemný zavazadelník, udávaných 515 litrů se však zdá být trochu zklamáním, zvláště při vzpomínce na fenomenální sedan 9000 CD z druhé poloviny osmdesátých let. Daleko podstatnější je ovšem nárůst vnitřní délky: Proti předchozímu modelu si zadní cestující před koleny polepší o cenných 6 cm.Design palubní desky, pokračuje v tradičním duchu „leteckého kokpitu“ a lze v něm spatřit ducha slavné devítitisícovky. Novinkou je bezklíčový přístup, takže tradiční spínací skříňku mezi sedadly nahradí tlačítko, výškově nastavitelný head-up displej (Pilot HUD), systém automatického parkování, systém rozpoznávání dopravních značek, aktivní tempomat, aktivní bi-xenonové světlomety atd. K mání bude i audio systém Harman/Kardon s prostorovým zvukem, 8“ displej navigačního systému s dotykovým ovládáním a pevným diskem 10GB, na který lze uložit hudební i mapové podklady. Tři stupně výbavy (spíše optického stylu interiéru) opět ponesou tradiční pojmenování Linear, Vector a Aero.
V paletě pohonných jednotek narazíme prakticky na totéž co v Opelu Insignia
Žádný z motorů už není potomkem původních ryze saabských turbomotorů 2,0 a 2,3 s litinovým bokem (ty se definitivně odporoučely s právě končící generací 9-5), ale jde o ryze globální motory koncernu GM, ze kterých kromě Opelu těží například i menší Saab 9-3.
U pětimetrového vozu překvapí nasazení základního motoru s objemem pouze 1,6 litru, jde však samozřejmě o přeplňovaný „opelův “motor s výkonem 132 kW. Při overboostu je dokonce schopen krátkodobě (maximálně 5 s.) zvýšit maximální točivý moment z 230 na 266 N.m. 1,6T bude zatím spojen pouze se šestistupňovou manuální převodovkou.
Pomyslný střed nabídky tvoří čtyřválec 2,0T s turbodmychadlem Twin Scroll (má oddělené vstupy) a výkonem 162 kW, který bude alternativně k mání nejen se šestistupňovou automatikou Senstronic, ale také s pohonem všech kol XWD. Ten známe již z menšího modelu 9-3, jeho základem je vícelamelová spojka Haldex a elektronicky řízený zadní diferenciál eLSD. Kromě toho se motor 2,0T bude dodávat i ve variantě BioPower, schopné spalovat bioetanol (E85).
Výkonovým vrcholem je přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,8T ve verzi naladěné na 221 kW (Opel Insignia OPC s ním má dokonce výkon 239 kW). Bude se dodávat pouze s automatikou a pohonem všech kol XWD. Akceleraci 0-100 km/h zvládne takto motorizovaný a 2025 kg vážící 9-5 za 6,9 s.
Diesel je v nabídce zatím pouze jeden a to 2,0 TiD se 118 kW, ale vzhledem k tomu že automobilka má v nabídce typu 9-3 i silnější dvojitě přeplňované verze TTiD, lze v blízké budoucnosti očekávat její nasazení. Sportovní podvozek, dodávaný k výkonnějším typům standardně a ke slabším za příplatek využívá vpředu vzpěr HiPerStrut s oddělenou těhlicí (standardní podvozek zde má klasické vzpěry McPherson). Za příplatek bude možné pořídit elektronicky řízený podvozek s možností volby jednotlivých režimů Saab DriveSense.
Nejdůležitější údaje:
1,6T: 1598 ccm, 132 kW při 5500/min., 230 N.m. při 2200/min., 220 km/h, 0-100 km/h za 9,5 s., spotřeba 7,6 l/100 km.
2,0T: 1998 ccm, 162 kW při 5300/min., 350 N.m. při 2500/min., 240 km/h, 0-100 za 7,9 s., spotřeba 8,4 l/100 km. S aut. převodovkou: 235 km/h, 0-100 za 8,5 s., spotřeba 9,5 l/100 km. S pohonem 4x4: 230 km/h, 0-100 za 8,0 s., spotřeba 9,3 l/100 km. S pohonem 4x4 a aut. převodovkou: 230 km/h, 0-100 za 8,8 s., spotřeba 9,7 l/100 km.
2,8T 4x4 Aut.: 2792 ccm, 221 kW při 5500/min., 400 N.m. při 2000/min., 250 km/h, 0-100 za 6,9 s., spotřeba 11,4 l/100 km.
2,0TiD: 1956 ccm, 118 kW při 4000/min., 350 N.m. při 1750/min., 215 km/h, 0-100 za 10,1 s., spotřeba 5,3 l/100 km. S aut. převodovkou: 209 km/h, 0-100 za 10,1 s., spotřeba 6,8 l/100 km.