Rally Švédsko mělo dramatické finále
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vyhráli Rallye Švédsko po strhujícím souboji, který trval až do posledních metrů. Francouzská dvojice ve službách Volkswagenu se v nejtěsnějším trojboji v historii mistrovství světa v rallye prosadila proti posádkám Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (F/F, Hyundai) a Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N, Volkswagen). Tyto tři posádky se neustále střídaly v čele průběžného pořadí a o celkovém vítězi nebylo rozhodnuto ani několik kilometrů před cílem. Do závěrečného souboje vstupovaly s odstupem pouhých 4,6 sekundy.
Sébastien Ogier tak oslavil své 26. vítězství v mistrovství světa v rallye – a v historických tabulkách se dotáhl na legendárního Carlose Sainze. Ogier v nich nyní figuruje na třetím místě. Ogier/Ingrassia jsou navíc jedinou středoevropskou dvojicí, která vyhrála Rallye Švédsko dvakrát. Pro posádku Andreas Mikkelsen/Ola Fløene to bylo druhé umístění na stupních vítězů v Rallye Švédsko v řadě. Ještě několik stovek metrů před cílem vedli před dvojnásobnými mistry světa a v celé soutěži předváděli vynikající výkony.
Napínavá podívaná: trojboj Mikkelsen – Ogier – Neuville až do posledního metru
4,6 sekundy – přepočteno na vzdálenost to bylo pouhých 162,84 metru – dělilo první tři posádky před závěrečnou Powerstage. Napínavější soutěž si lze sotva představit. Rozhodnutí o nejvyšším nebo nejnižším místě na stupních vítězů padlo až na posledních 15,84 kilometrech z celkových 308 kilometrů rychlostních zkoušek. Andreas Mikkelsen, Sébastien Ogier a Thierry Neuville spolu bojovali na ostří nože po celou soutěž. V historii soutěžního sportu ještě nikdy nedošlo k tak napínavé výchozí pozici tří jezdců před závěrečnou rychlostní zkouškou.
Rozhodnutí o vítězích a poražených padlo několik stovek metrů před cílem: Sébastien Ogier zajel nejlepší čas na necelých 16 kilometrech poslední rychlostní zkoušky, a tím vybojoval vítězství pro Volkswagen. Andreas Mikkelsen však vedl v Rallye Švédsko ještě na posledním mezičase s extrémně těsným náskokem – 5,37 kilometru před cílovou čárou měl k dobru 2,7 sekundy. Pak však přišla drobná chyba a z ní plynoucí smyk zhatil naděje Andrease Mikkelsena na vítězství – nikoli však na druhé umístění na stupních vítězů v řadě. Než se Mikkelsen/Fløene vrátili zpět na trať, uběhlo 40 sekund, což jim postačovalo, aby v Rallye Švédsko dojeli na třetím místě.
Stoprocentní úspěch: třetí Rallye Švédsko, třetí vítězství pro Volkswagen
Rallye Švédsko je v kalendáři mistrovství světa v rallye první soutěží, kterou Volkswagen vyhrál s vozem Polo R WRC již třikrát – v roce 2013 to byl Sébastien Ogier, v roce 2014 Jari-Matti Latvala a nyní opět Sébastien Ogier. Pro Volkswagen to bylo 24. vítězství v 28. rallye a umístění na stupních vítězů s pořadovým číslem 45 a 46 od vstupu do mistrovství světa v rallye s vozem Polo R WRC v lednu 2013. Od té doby zajel World Rallye Car z Wolfsburgu nejlepší čas v 361 z 521 možných rychlostních zkoušek. Volkswagen přeskočil svým 25. vítězstvím – včetně vítězství posádky Kenneth Eriksson/Peter Diekmann (S/D) v Rallye Pobřeží slonoviny 1987, v historických tabulkách Audi a je nyní na osmém místě.
#WinterThunderland – ve Švédsku panovaly skvělé podmínky
Rallye Švédsko byla perfektní zimní soutěží v malebné zimní krajině s obrovským množstvím ledu a sněhu a nejlepšími podmínkami. Vydatné sněžení před druhým podnikem letošního mistrovství světa v rallye zajistilo na celé trase velmi dobré podmínky – včetně metrových sněhových stěn na krajnici, o které se jezdci se svými vozy WRC při průjezdu zatáčkou opírají, aby byli rychlejší. Je to však riskantní sázka. Kdo se totiž o sněhovou stěnu opře příliš silně, tomu hrozí smyk. Této typické chyby v Rallye Švédsko se v průběhu 308 kilometrů rychlostních zkoušek dopustil alespoň jednou téměř každý z vrcholných jezdců.
Body a Powerstage – tři bonusové body získal Sébastien Ogier
Vzdát se bonusových bodů při Powerstage a zajistit si vítězství nebo místo na stupních vítězů? To nebyl případ Rallye Švédsko 2015. V rámci nejnapínavějšího vyústění soutěže mistrovství světa v rallye předvedla trojice nejrychlejších také v závěrečné Powerstage napínavý souboj o body. Na konci vyhrál dvojnásobný mistr světa v obou kategoriích a zajistil si tři bonusové body. Pro Volkswagen to bylo v 27 speciálních rychlostních zkouškách Powerstage podvacáté, kdy si tovární jezdec Volkswagenu odnesl maximální počet bonusových bodů.
Latvala/Anttila z Rallye Švédsko dobrovolně odstoupili
Po svém čtvrtečním nezdaru zůstali loňští vítězové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila na Rallye Švédsko bez bodu a po dohodě s týmem se rozhodli rallye předčasně ukončit po závěrečné Powerstage. Důvodem je pravidlo, které omezuje specifikaci určitých komponentů vozidla. Pro posádku Latvala/Anttila by se Rallye Švédsko, Mexiko a Argentina posuzovaly společně. Odstoupením ze soutěže toto pravidlo neplatí, a tato posádka tak získala více volnosti pro výběr komponentů vozidla a nastavení svého vozu Polo R WRC.
Hlasy po 3. dni Rallye Švédsko
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Neuvěřitelné finále! Na toto vítězství jsem šíleně hrdý. Je to zcela jistě jedno z mých nejkrásnějších vítězství. První vítězství ve Švédsku před dvěma roky nad Sébastienem Loebem bylo velkolepé, ale toto vítězství bylo ještě více vydřené. Od prvního dne až po Powerstage jsme museli s Julienem dávat ze sebe všechno a jeli jsme na maximum. Na konci se to vyplatilo. Bylo to určitě jedno z nejvíce vzrušujících a napínavých vyústění rallye – a to nejen pro fanoušky, ale i v mojí kariéře. Samozřejmě je mi také líto Andrease, který byl tak blízko svému prvnímu vítězství a celou dobu s námi sváděl extrémně intenzivní boj. Jsem si však jistý, že to nebyl náš poslední duel o vítězství. Andreas a také Thierry Neuville předvedli pozoruhodný výkon.“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Byl to velmi bláznivý týden. Škoda, že výkon mého týmového kolegy Andrease Mikkelsena nestačil k jeho prvnímu vítězství v mistrovství světa v rallye. A gratuluji Sébastienu Ogierovi. Těch 28 bodů si skutečně zasloužil. Pro mě osobně to znamená vzít si z této rallye to pozitivní. Po mé páteční chybě jsem už samozřejmě nemohl do výsledku soutěže nijak zasáhnout. Získal jsem však čas vyzkoušet některé věci v nastavení a díky tomu jsem získal nové a důležité poznatky. Nyní si s novým Polem rozumím ještě lépe a již dnes to bylo patrné. Sezona je teprve na začátku a ještě není nic rozhodnuto. V Mexiku bude moje startovní pozice zcela jistě výhodou a tam opět zaútočím.“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Jeli jsme naplno až do posledního metru – ale žel prohráli. Nikdy bych si nemyslel, že bych mohl být jednoho dne zklamaný z umístění na stupních vítězů. Tolik jsem jich ve své kariéře koneckonců ještě ani nedosáhl. Měl jsem však příležitost oslavit zde své první vítězství v mistrovství světa v rallye a byl jsem k tomu hodně blízko. Udělal jsem však malou chybu, dostal smyk, a tím jsem o tuto šanci přišel. To je velmi kruté a nyní jsem z toho velmi rozčarovaný, přestože můžeme být celkově hrdí na své výkony po celý týden. Jsem však přesvědčen o tom, že moje první vítězství je jen otázkou času. Byl bych moc rád, kdybych tento napínavý trojboj rozhodl ve svůj prospěch. Nyní se o to znovu pokusíme s maximálním nasazením v Mexiku.“
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„To byla velmi napínavá rallye! Jsem si jistý, že mistrovství světa v rallye tím po celém světě získala mnoho nových fanoušků. Dnes se rozdělení míst na stupních vítězů rozhodlo skutečně až na posledních metrech. Až do posledního mezičasu vedl Andreas Mikkelsen a byl jen krůček od oslavy svého prvního vítězství v mistrovství světa. Našemu dvojnásobnému mistru světa Sébastienu Ogierovi a svému příteli Thierrymu Neuvillovi nic nedaroval a může být hrdý na svůj výkon. Není pochyb o tom, že jeho chvíle dřív nebo později přijde. Sébastien Ogier podal mentálně neuvěřitelně silný výkon, aby na konci zaslouženě zvítězil. Klobouk dolů před jezdci a spolujezdci.“
A pak tu byl ještě…
…asi jediný spolujezdec, který během soutěže mistrovství světa řídí jeden ze soutěžních vozů WRC: Ola Fløene. Spolujezdec Andrease Mikkelsena absolvoval na Rallye Švédsko přibližně 220 kilometrů přejezdových etap v sedadle řidiče. Tato výměna rolí má u Mikkelsena a Fløena tradici: V roce 2012 řídil Fløene Škodu Fabia S2000 na Rallye Kypr jako již korunovaný šampion mistrovství IRC (Intercontinental Rally Challenge) dokonce v závěrečné rychlostní zkoušce „Stavros“. A to s dobrým výsledkem: V rychlostní zkoušce o délce necelých 16 kilometrů byl jen o 45,7 sekundy pomalejší než vítěz této rychlostní zkoušky i celé rallye Nasser Al-Attiyah.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – konečné výsledky
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2:55.30,5 h
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 6,4 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 39,8 s
04. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 2.26,0 min
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3.31,5 min
06. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3.53,0 min
07. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 4.05,8 min
08. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4.26,0 min
09. Jurij Protasov/Pavlo Čerepin (UA/UA), Ford + 5.32,2 min
10. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 6.50,9 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 8.05,6 min
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4,8 s
03. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 9,9 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 53 bodů;
2. Andreas Mikkelsen, 30;
3. Thierry Neuville, 30;
4. Jari-Matti Latvala, 19;
5. Mads Østberg, 14;
6. Elfyn Evans, 14;
7. Ott Tänak, 12;
8. Kris Meeke, 10;
9. Hayden Paddon, 10;
10. Dani Sordo, 8;
11. Sébastien Loeb, 6;
12. Martin Prokop, 6;
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 71 bodů;
2. Hyundai Motorsport, 55;
3. M-Sport, 32;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 20;
5. Volkswagen Motorsport II, 15;
6. Jipocar Czech National Team, 10;
7. FWRT, 1;
8. Hyundai Motorsport N, 1.