Recenze ojetiny: Mercedes Benz ML W164 - luxus za cenu Octavie | Autanet.cz

Recenze ojetiny: Mercedes Benz ML W164 - luxus za cenu Octavie

15. 10. 2014
Sdílet článek

Móda luxusně pojatých SUV nabrala obrátky koncem minulého století. Stuttgartská automobilka Mercedes-Benz se v tomto ohledu stala průkopníkem a svůj model třídy M představila o tři roky dříve, než konkurenční BMW. Po osmi letech na trhu však model ML volal po nástupci a Mercedes musel představit dnes recenzovanou druhou generaci. A my zjišťovali, jakou je ojetinou?

Druhá generace řady ML se dokázala oproti svému předchůdci daleko více přiblížit ideálům a image německé automobilky. Velké SUV konečně poskytlo téměř ideální kombinaci poskytovaného komfortu, odpovídajícího provedení interiéru a dostatečně výkonných pohonných agregátů. Se vzduchovým pérováním vůz doslova žehlil nerovnosti silnic a za každých okolností jezdil komfortněji než konkurenční BMW X5. V Mercedesu zapracovali na dříve kritizovaném interiéru, zejména pak na kvalitě použitých materiálů a dílenském zpracováním. Po stránce uspořádání interiéru je vše v naprostém pořádku. Na ovládání automatické převodovky pomocí pravé páčky za volantem si rychle zvyknete, stejně tak na spouštění stěračů a přepínání světel pomocí levé páčky. Všechny ostatní ovladače jsou v příkladném dosahu. Jediným místem, kde poznáte stáří vozu je LCD displej na středovém panelu, který není dotykový a jeho grafika zrovna neoslní.


Jak šel čas?
2005: spuštění výroby druhé generace s kódovým označením W164
2006: příchod vrcholné verze ML 63 AMG s převodovkou AMG Speedshift
2007: původní osmiválec 5.0 (M272) nahrazen novějším motorem o zdvihovém objemu 5.5 litru (M273)
2009: facelift, nové bezpečnostní systémy a modernizace dieselů CDI
2010: hybridní verze ML 450 Hybrid, úsporné varianty ML 300 CDI BlueEfficiency a 350 CDI Bluetec se vstřikováním močoviny
2011: ukončení výroby a nahrazení současnou třetí generací W166

Jak jezdí?
Podvozek je patřičně dimenzován a i po letech provozu patří k odolným. V případě pneumatického odpružení Airmatic můžete narazit na dvojí provedení, přičemž základní při rychlostech nad 140 km/h dokázalo snížit světlou výšku o 15 mm a naopak v terénu ji o 80 mm navýšit (až na 261 mm). Oproti tomu příplatkový offroadový paket uměl zvýšit světlou výšku až na 291 mm. Síla motoru putuje na všechna čtyři kola v poměru 50:50, přičemž základní verze mají systém 4ETS, který simuluje mechanickou závěrku diferenciálu pomocí zásahů brzdové soustavy. Do těžšího terénu se hodí spíše verze vybavené off-roadovým balíčkem zahrnující redukční převodovku, závěrky mezinápravového a zadního diferenciálu nebo systém DSR pro sjíždění příkrých svahů.

Co pod kapotu?
Mohli bychom to zjednodušit: "když benzín - tak osmiválec, když diesel - tak šestiválec bez filtru pevných částic". Ale tak jednoduché to není. Pod kapotou se totiž objevily dva benzínové osmiválce. Ten starší, pětilitrový osmiválec s tří-ventilovým rozvodem ML 500 montovaný do prosince 2007 je skvělou volbou. Mimo spolehlivosti a odolnosti přináší sametový výkon a ve spojení se vzduchovým podvozkem poskytuje výtečný jízdní komfort. Jediným mínusem může být vyšší spotřeba paliva. Oproti tomu modernější a silnější pět a půl litrový osmiválec s čtyř-ventilovým rozvodem je po stránce odolnosti horší volbou. Jakmile se objeví chrastivé zvuky, je nejvyšší čas vyměnit rozvodový řetěz, který postihují problémy. Za případným modrým kouřem stojí většinou vadný separátor v odvětrání klikové skříně. Klidnějším řidičům lze doporučit verzi ML 350, kterou pohání zážehový šestiválec. Ten si dokáže s těžkým vozem překvapivě poradit. Při správném a neošizeném servisu funguje bez větších potíží. Výjimku tvoří novější čtyř-ventilové šestiválce, u kterých všechny vačkové hřídele pohání příliš dlouhý řetěz, který se časem vytahá. Kromě chrastivých zvuků a zvýšené hlučnosti může dojít k přeskočení řetězu s fatálními následky. Nutností je pravidelná kontrola vodících prvků. Na druhé straně nabídky pohonných jednotek pak stojí brutální ML 63 AMG, které je neuvěřitelným až nesmyslným počinem. Totální vrchol motorové palety těží ze zdvihového objemu 6,2 litru. Pokud s ním budete jezdit po dálnicích a rovných rychlostních silnicích, nebudete mít konkurenta. Jakmile přijde první zatáčka, klesnete na rychlost civilnějších verzí. Daní za mamutí výkon je spotřeba paliva pohybující se v praxi kolem dvaceti litrů a drahý servis.

Diesely ML 280, ML 300, ML 320 ML 350 CDI představují ideální kompromis mezi poskytovaným výkonem a stále přijatelnou spotřebou paliva. Slabší vznětové šestiválce se hodí pro klidnější řidiče, ty silnější vyhoví i náročnějšímu řidiči. Starší verze 280 a 320 CDI se obešly (alespoň v Česku) bez filtru pevných částic, což snižuje budoucí servisní náklady (filtry pevných částic se moc nepovedly) a jejich pořízení Vám nebudeme rozmlouva. Jediným závažnějším problémem bývala u nových motorů špatná ojniční ložiska prvního válce, která stála za zadřenými agregáty na klikové hřídeli. Závada se většinou projevila během prvních desítek tisíc kilometrů a řešila se v záruce pomocí svolávací akce. Oproti tomu dieselový vrcholný osmiválec (ML 420 CDI / ML 450CDI) je nejhorší možnou volbou. Famózní dynamika a zátah lokomotivy je vykoupen nejen vysokou spotřebou paliva, ale hlavně tragickou odolností a spolehlivostí.  Běžně se objevují závady vstřikování, poruchy turbodmychadel a rozvodových řetězů. Z důvodu velkého kroutícího momentu je náročně konstruovaný rozvodový mechanismus (podobný 350 a 500) přespříliš namáhaný. S přibývajícími kilometry řetěz rachotí a při zanedbání údržby se dokonce probrousí ven přes blok motoru. Osmiválcový diesel vyžaduje nadstandardní péči a je expertem na požírání peněz.

Co se kazí?
V hodnocení Dekry si model ML vede nadprůměrně dobře. Aktuálně nejstarší ročníky začínají trápit při vysokém kilometrovém proběhu prasklé vaky vzduchového odpružení Airmatic. Kratší životností trpí brzdy a objevují se problémy s filtry pevných částic, které při regeneraci nadměrně kouří. Podvozek i soustava pohonu 4x4 je robustní a zatím se neobjevují žádné závažnější problémy. Díky vyšší hmotnosti vozu budete daleko častěji měnit brzdové komponenty, než je běžné (zejména pak u výkonnějších verzí). Jistotu nepřinášejí diesely z filtrem pevných částic. Ty se mohou jednoho dne zcela odporoučet a nebo přichystat překvapení v podobě oblak kouře při jejich regeneraci. Při vysokém kilometrovém proběhu a častém používání vozu v terénu se mohou objevit prasklé vaky vzduchového odpružení Airmatic. U dieselů CDI si dejte pozor na stav piezoelektrických vstřikovačů. Ty mohou vykazovat nadměrné opotřebení či zanesení, které se projevuje horší kultivovaností, klepáním při akceleraci či zvýšenou hlučností. Zanedbání výměny vstřikovačů může vést k poškození pístu. U vznětových šestiválců praskají dvojité výfukové svody, které dokáží zničit turbodmychadlo. Pozornost si zaslouží i sedmistupňová automatická převodovka, která by měla řadit hladce bez škubání.

Luxus a nadhled za cenu Octavie
Model ML je dobře postaveným vozem, který umí být spolehlivý, přičemž vždy je nutné počítat s vyššími provozními a servisními náklady. Nekupujte vozidla dovezená ze zámoří, která mají nekompatibilní systém Command a jsou vybavena celou další řadou odlišností od evropských verzí (nejčastěji se jedná o benzínové verze ML 350).

Plusy
- cestovní komfort
- příkladná ergonomie
- výtečný výhled
- slušná kvalita zpracování
- terénní dovednosti s off-road paketem
- vysoká bezpečnost a široká nabídka ojetin

Mínusy
- tragická spolehlivost vznětového osmiválce
- celkově vyšší servisní náklady
- již zastaralý multimediální systém Command
- velký zájem zlodějů
- nízká životnost brzd

 

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

 

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč