Subaru Legacy popáté. Hodně přibralo, šestiválec jen pro Outback
Nejpodstatnější novinkou je variátorová převodovka Lineartronic, náhrada dřívějších bezrámových oken dveří rámovými a ukončení nabídky šestiválcového boxeru u standardního sedanu a kombi. Na jeho místo nastoupí přeplňovaný čtyřválec.
Těžko se to píše, ale první pohled na nejnovější generaci modelové řady Legacy/ Outback může být pro někoho zklamáním. Vůz proti minulosti ve všech směrech značně přibral a přední část s částečně svisle orientovanými světlomety toto skutečnost ještě zesiluje. Jestli je masa hmoty s výhružným kukuč tím pravým nástrojem k lapení potencionálního zákazníka, to tedy nevíme, zato léta cizelované jízdní vlastnosti už mezi motoristickou veřejností nějaké jméno mají. Pro značku typické ploché motory boxer s vyváženým chodem a nízkým těžištěm jsou spolu s propracovaným a hlavně spolehlivým pohonem všech kol zárukou vynikajících jízdních vlastností při zachování nadprůměrného jízdního komfortu.
Tak jako dřív bude největší modelová řada zahrnovat karosářské varianty sedan, kombi a z něj odvozený „samostatný“ model Outback s vyšší světlou výškou. Jak se již stalo pravidlem, novinka je proti předchozí generaci výrazně větší (u sedanu a kombi platí rozměry 4,73x 1,78x 1,5 m), nárůst hmotnosti tak markantní není a u srovnatelných motorizací činí přibližně 30 kg. Rozvor náprav se zvětšil z 2,67 na 2,75 metru. Interiér se řadí k nejprostornějším ve své třídě, jeho délka 219 cm je skutečně vysoko nad průměrem a minulou 4. generaci překonává o téměř 30 cm!
Středem nabídky je větší čtyřválec 2,5 litru s výkonem 123 kW. Konstrukčně vychází z menšího dvoulitru, navíc však disponuje systémem variabilního časování ventilů i-AVLS. Proti minulosti se sice snížila špička maximálního výkonu o 4 kW, zato došlo ke zlepšení průběhu točivého momentu v nejpoužívanějších otáčkách. U tohoto motoru můžete mít pouze převodovku Lineartronic, manuál se zatím nenabízí. Jak už bylo zmíněno, silný šestiválec 3,0R v sedanu a kombi skončil a nahrazuje jej model označený 2,5GT s přeplňovaným čtyřválcem 2,5 Turbo (195 kW). Od atmosférického dvaapůllitru se liší „dvouvačkovým“ rozvodem DOHC, odlišným systémem časování ventilů (AVCS) a osazením turbodmychadla s mezichladičem stlačeného vzduchu. Narozdíl od dřívější nechvalně známé charakteristiky přeplňovaných čtyřválců Subaru je tento naladěn na plynulý nástup točivého momentu a jeho konstantní udržování v širokém pásmu otáček: Maxima 350 N.m. je dosahováno v rozmezí 2400 až 5200 min-1. Dalším překvapením je výhradně pětistupňový automat klasické konstrukce (Lineartronic pravděpodobně nešlo použít kvůli vysokému točivému momentu motoru). Dynamické vlastnosti tím ale evidentně vůbec netrpí, naopak, sprint 0- 100 km/h takto motorizované Legacy zvládne za 6,2 s!
2,5 GT ovšem bude v nabídce pouze pro sedan a kombi, populární Outback nabídne opravdovou lahůdku v podobě atmosférického šestiválce 3,6R, která vznikl prodloužením zdvihu odcházejícího třílitrového boxeru. Nejvyšší výkon vystoupal na 191 kW, točivý moment na 350 N.m. při 4400 otáčkách. Podobně jako u přeplňovaného 2,5GT má přenos výkonu na starosti pětistupňová automatika konvenční konstrukce.
I přes zajímavá lákadla v nabídce benzínových motorů je nad slunce jasné, že nejprodávanějším motorem se s velkým náskokem stane dobře známý boxer diesel 2,0D (110 kW), který kromě překvapivě kultivovaného chodu vyniká i harmonickou výkonovou charakteristikou a samozřejmě nízkou spotřebou 5,3 l. Točivý moment 350 N.m. je prakticky shodný s nejvýkonnějším 2,5GT, nejvyššího výkonu 110 kW dosahuje motor už v 3600 otáčkách. V řadě ohledů patří tento revoluční diesel ke špičce své objemové kategorie, v tabulkách technických údajů se však při současné honbě za co nejvyššími výkony spíše krčí, psychologické prodejnosti modelu by nějakých ten kilowat navíc jenom prospěl. 2,0D je pro změnu kombinován výhradně s manuální 6 st. převodovkou.
Pohon všech kol AWD je v závislosti na použité převodovce vybaven rozdílnými systémy pro přerozdělení trakce, ten nejsofistikovanější s aktivním přerozdělováním je připraven pro „automatické“ verze. Nová řada Legacy/ Outback je již v prodeji, cena 680 000,- za základní sedan 2,0i Trend je na vůz této velikosti překvapivě příznivá, zvláště když uvážíme standardní pohon všech kol, kompletní výbavu se 6 airbagy, stabilizaci, asistent rozjezdu do kopce, dvouzónovou automatickou klimatizaci, tempomat, audio s CD měničem, zrcátka i okna „v elektrice“ jsou samozřejmostí. Nutno dodat, že s vyššími stupni výbavy se cena poměrně rapidně zvyšuje, nejlevnější diesel 2,0D Active pořídíte až za 820 000,- a zájemci o dragster 2,5GT nechť si připraví minimálně 1.070 000,- korun a nejzmlsanější fajnšmekři pak ještě o dalších 110 tisíc víc za Outback 3,6R.
Nejdůležitější údaje:
2,0i: 1994 ccm, 110 kW při 6000/min., 196 N.m. při 3000/min., 210 km/h, 0-100 km/h za 9,5 s., spotřeba 8,5 l/100 km. S aut. převodovkou CVT: 203 km/h, 0-100 za 11,1 s., spotřeba 8,0 l/100 km. 2,5i CVT: 2457 ccm, 123 kW při 5600/min., 229 N.m. při 4000/min., 210 km/h, 0-100 za 10,3 s., spotřeba 8,0 l/100 km.
2,5 GT Turbo Aut. (ne Outback): 2457 ccm, 195 kW při 5600/min., 350 N.m. při 2400- 5200/min., 245 km/h, 0-100 za 6,2 s., spotřeba 10,6 l/100 km.
3,6R Aut. (pouze Outback): 3630 ccm, 191 kW při 5600/min., 350 N.m. při 4400/min., 230 km/h, 0-100 za 7,5 s., spotřeba 10,0 l/100 km.
2,0D Boxer Diesel: 1998 ccm, 110 kW při 3600/min., 350 N.m. při 1800- 2400/min., 206 km/h, 0-100 km/h za 9,3 s., spotřeba 5,9 l/100 km.