Test: BMW M440i Gran Coupé - překvapivě praktické a svěží
Nejlevnější BMW řady 4 v praktickém provedení Gran Coupé můžete mít s benzínovým dvoulitrem 420i a automatickou převodovkou za 1 229 800 Kč. Na opačném konci nabídky za 1,8 milionu korun se pak nachází verze M440i s pohonem všech kol xDrive disponující dvojnásobnou porcí výkonu. A nás zajímalo, jak jezdí, jak se s vrcholným žije a jestli se vůbec vyplatí?
Čtyři dveře, pět plnohodnotných sedadel, velká a vysoko otevíratelná zadní výklopná stěna a univerzální zavazadlový prostor přispívají k tomu, aby si řada 4 v provedení Gran Coupé zachovala své charakteristické přednosti jak pro každodenní život, tak pro cestování na dlouhé vzdálenosti.
S celkovou délkou 4783 mm, šířkou 1852 mm a výškou 1442 mm má Gran Coupé (dále jen GC) proporce dynamického kupé. Mezigeneračně narostlo na délku o 143 milimetrů, na šířku o 27 mm a na výšku o 53 mm. Zvětšení se dočkat i rozchod kol o 50 mm vpředu a 29 mm vzadu. Rozvor náprav je o 46 milimetrů delší než u předchůdce.
Karoserie se chlubí bezrámovými okny a celkově působí vyváženě. Hladká boční silueta se povedla, trochu nešťastně na nás působily kliky dveří - jsou minimalistické a vypadají báječně, ale uchopit je nám dělalo zpočátku problémy. Zavazadlový prostor nabízí 470 litrů využitelného objemu, což znamená mezigenerační zlepšení o slušných 39 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel (dělených v poměru 40:20:40) pak vykouzlíte 1290 litrů.
Uvnitř je klasické BMW, kde nelze mít k ergonomii ani k materiálům a zpracování závažnější připomínku. Pojďme tedy rovnou na to nejzajímavější - benzínové třílitrové šestiválcové srdce spojené s 48V mild-hybridní technologií. Výsledkem je poskytovaný výkon 275 kW (374 koní) a točivý moment vrcholící hodnotou 500 Nm. To M440i xDrive zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a výtečnou pružnost ve vysokých rychlostech.
Šestiválec je vybaven písty a ojnicemi se sníženou hmotností, dvoukomorovým turbodmychadlem twin-scroll a nepřímým chladičem stlačeného vzduchu. Působivý projev motoru je doprovázen charakteristickým zvukem, který vydává standardně dodávaný M sportovní výfukový systém. Startér-generátor pracující s napětím 48 V zde funguje jako elektrická pomocná síla spalovacímu motoru. Umožňuje mu v širším rozsahu pracovat v pásmu nejvyšší energetické účinnosti. Řidiči také nabízí funkci elektrického „boostu“, který může okamžitě dodat dalších 8 kW (11 koní).
Mnichovská automobilka se u verze M440i xDrive Gran Coupé chlubí kombinovanou spotřebou paliva 8,5–8,0 l/100 km, což je v praxi běžně dosažitelná hodnota. Po týdnu testování nám palubní počítač ukazoval hodnotu 8,7 l/100 km, přičemž na delších cestách jsme se pohybovali za 7,8 l/100 km a jednou se nám mimo město podařilo cestovat za 6,6 l/100 km. A to se prosím bavíme o voze s výkonem téměř 400 koní disponujícím automatem a pohonem všech kol. Fantastické.
Osmistupňovou převodovku Steptronic Sport dostanete bez příplatku a je doplněna řadicími páčkami na volantu. Důležitou vlastností automatu je funkce Sprint zajišťující ukázkovou akceleraci ve středních otáčkách. Její činnost spočívá v souhře různých akcí, jež nastanou potom, co řidič alespoň na sekundu stiskne levou řadicí páčku. Mezi tyto kroky patří automatické podřazení na nejnižší možný rychlostní stupeň a přepnutí všech systémů hnacího ústrojí a podvozku do nejsportovnějšího nastavení.
Hnací moment se podle potřeby rozděluje mezi přední a zadní kola pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky umístěné ve skříni převodovky. Systém je propojený se systémy hnacího ústrojí a podvozku. Mnichovský vůz má nízko položené těžiště, ukázkové vyvážení rozložení hmotnosti (v poměru 50:50) a M sportovní podvozek s tužším nastavením tlumičů s progresivní charakteristikou.
Za specifikaci M440i xDrive Gran Coupé zaplatíte něco málo pod 1,8 milionu korun. Testovaný exemplář pak zdobil příplatkový modrý lak za 26 tisíc korun, devatenáctipalcové liťáky za 55 tisíc Kč, zatmavené světlomety za osm tisíc, vysoce lesklé okenní černé lišty za šest tisíc nebo protisluneční ochrana oken za třináct tisíc. Kromě toho vůz disponoval elektricky ovládaným tažný zařízení za třicet tisíc, adaptivním M podvozkem, vyhřívání volantu a celou řadou dalších příplatků včele s Paket Innovation (laserové světlomety, asistent dálkových světel, automatické udržování rychlosti, Head-Up displej atd.). Celkem příplatková výbava vyhnala cenu na závěrečných 2 264 916 Kč.
V praxi zkoušené BMW jezdilo fantasticky. Není přehnaně tvrdé a kilometry polyká s nevídanou chutí. Pohodová cestovní rychlost může být na dálnici 170-180 km/h (samozřejmě v Německu). Při této rychlosti stále panuje uvnitř vozu dostatečná pohoda a samotná rychlost je zkreslována. Zatáčky vozu nevadí a připomínku nelze mít k brzdám, k řízení ani k řazení. Vše je skvěle sladěno a vy za necelé dva miliony korun můžete mít skvělé auto, které vypadá moderně, je praktické, skvěle jezdí a ještě k tomu nemá přehnané nároky na palivo. Běžte pro něj, než ho zakážou.
Plusy
- praktická karoserie
- pružnost motoru
- spotřeba paliva
- jízdní vlastnosti
Mínusy
- ceny příplatků
BMW M440i xDrive Gran Coupé:
- Motor: zážehový řadový šestiválec, 48V mild hybridní technika (8 kW/11 k)
- Zdvihový objem: 2998 cm3
- Výkon: 275 kW (374 koní) při 5500–6500 ot./min.
- Točivý moment: 500 Nm při 1900–5000 1/min.
- Zrychlení (0–100 km/h): 4,7 sekundy
- Největší rychlost: 250 km/h
- Spotřeba paliva (kombinovaná): 8,5–8,0 l/100 km (podle WLTP)
- Kombi spotřeba v testu: 8,7 l/100 km