Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl | Autanet.cz

Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl

19. 01. 2015
Sdílet článek

Kolínská trojčata neměla dlouho dobu mnoho konkurentů. To se však změnilo a koncern TPCA musel na sílící konkurenci zareagovat druhou generací mini automobilů. Peugeot přichystal nástupce v podobě modelu 108, kdežto Toyota a Citroën zůstaly u zavedeného označení. A nás zajímalo, jak si v redakčním testu povede Citroën C1 poháněný novým motorem PureTech.

Rozlišit z dálky mezi Peugeotem 107, Citroën C1 a Toyotou Aygo bylo v první generaci celkem nemožné. Kolínská trojčata byla stejná a prakticky se lišily jen detaily a logy. V druhé generaci šli designéři dále a přichystali daleko větší designové rozdíly. Díky tomu nová trojčata mohou oslovit daleko více zákazníků. Zda se Vám líbí více stylově pojatý Peugeot, futuristická Toyota nebo dnes testovaný Citroën s výrazem zamračeného Francouze necháme jen na Vás. Stejně jako předchůdce i nová generace se prodává ve třídveřové i pětidveřové verzi, přičemž můžete sáhnout po verzi se stahovatelnou střechou.


Testované provedení nebylo vybaveno polepy karoserie, zrcátek ani litými koly. Spokojit jsme se museli s obyčejnými plechovými koly či jednobarevnou karoserií. Velkou výhodou jsou široké možnosti celkové individualizace karoserie. Díky povedenému konfigurátoru a širokým možnostem individualizace docílíte originální vzhled nejen karoserie.

Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná, horší je to jen s boční oporou těla v zatáčkách. Zadní sedadla mají spíše nouzový charakter, přesto občasná jízda ve čtyřech není úplným utrpením. Palubní počítač je standardem, musíte se ale smířit s jeho ovládáním pomocí tyčinek přímo na přístrojovém štítu (japonské geny). Velikost zavazadlového prostoru mezigeneračně vzrostla na 168 litrů (+30 litrů), což výrobce dosáhl výše umístěným krytem zavazadelníku.

Citroën C1 může pohánět litrový tříválec od Toyoty nebo nová tříválcová dvanáctistovka PureTech od koncernu PSA, která se stará i pohon daleko větších modelů. Dvanáctistovka dosahuje maximálního výkonu 60 kW a maxima točivého momentu vrcholící hodnotou 116 Nm. Tříválec umožňuje C1 uhánět až 170 km/h a poskytuje zrychlení z nuly na stovku za 10,9 s, což je dané třídě naprosto výtečná hodnota. Při volnoběžných otáčkách se tříválcová konstrukce nezapře. Po studeném startu se celý vůz znatelně chvěje a zvukový projev je dosti hrubý. To se zlepší po zahřátí, kdy vibrace ustanou. Dvanáctistovka prahne po otáčkách, ochotně zrychluje z volnoběhu a svou dynamikou zatlouká do země litrový japonský tříválec. Nejmarkantnější rozdíl mezi oběma motory poznáte zejména ve vyšších rychlostech. Jedna-dvojka totiž dokáže při stovce slušně zrychlovat, kdežto litrovému motůrku dochází dech. Nadprůměrná dynamika přináší vyšší spotřebu paliva, která se v našem případě pohybovala běžně mezi 6,5-7,5 l/100 km.

Díky malým rozměrům se C1 skvěle hodí do města, kam je také určena. Při popojíždění v kolonách je však spíše pošukem. První kilometry se nám nedařilo jezdit vůbec plynule. Odstupňování jednotlivých rychlostí je velmi dlouhé a abychom stačili rannímu svižnému tempu ostatních spěchajících řidičů, bylo nutné první rychlostní stupeň vytáčet více, než je zdrávo. Jedině tak jsme se vyrovnali okolnímu provozu. Daní je vyšší spotřeba paliva i hluk. Pokud chcete dodržovat maximální povolenou rychlost ve městě, musíte jezdit na třetí rychlostní stupeň, v kopci dokonce na dvojku, což není zrovna příjemné. Největší překvapení Citroën C1 přichystal mimo město, kde se chová jako dospělé auto. Mohou za to zejména patnáctipalcová kola a dobře naladěný podvozek. Francouzský bonbónek se neztratí dokonce ani na dálnici, kde při 130 km/h točí stále snesitelných 3 750 ot./min. a dokáže s přehledem ještě zrychlovat.

Delší řazení pětistupňové převodovky není úplně přesné, přesto s ním lze pracovat bez větších potíží. Řízení se k charakteru vozu hodí a nelze k němu mít závažnější připomínky. Podvozek je oproti předchůdci o něco měkčí a o dost příjemnější. Například tlumení nerovností je na velmi dobré úrovni. C1 zvládá znamenitě dlažební kostky i zpomalovací prahy. Od podvozku se neozývají žádné tupé rány ani jiné rušivé zvuky. Pouze sled větších terénních vln v kombinaci s vyšší rychlostí dokáží kolínského prcka znejistit.

Malý Citroën C1 ocení zejména řidičky. Oproti předchůdci tento prcek dospěl, zejména pak v oblasti jízdních vlastností. C1 je univerzálnější a dokonce se díky silnějšímu tříválci PureTech neztratí ani při delších cestách mimo město. Navíc aktuálně Citroën nabízí pětidveřovou verzi za cenu třídveřové.

(plusy)
+ živý a dynamický motor
+ neztratí se na dálnici
+ komfortní a dospěle působící podvozek
+ bohatá příplatková výbava
+ možnost individualizace
+ obratnost
+ vzhled
+ dostatečně rozměrná přední sedadla

(mínusy)
- delší dráhy řazení
- vibrace od motoru
- vyšší cenovka
- prostor na zadních sedadlech
- nulové boční vedení sedadel
- pouze výškově nastavitelný volant

Technické údaje Citroën C1 1.2 PureTech
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 60kW(82)/5750 ot./min.
Točivý moment max.: 116Nm/2750 ot./min.
Max. rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   35 l
Délka/šířka/výška: 3466/1615/1460 mm
Rozvor: 2340 mm
Zavazadelník: 227l
Pohotovostní/celková hmotnost: 887/1240 kg
Základní cena modelu: 231.900 Kč (1..0 VTi, 5dv. Feel)
Cena test. modelu od: 279.900 Kč (1.2 PureTech, Airscape)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volvo S60

Rok výroby 2023

949 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2019

799 999 Kč

Škoda Yeti

Rok výroby 2013

199 000 Kč

Ford Ranger

Rok výroby 2013

349 900 Kč