Test: Citroën C3 1.2 PureTech - nic stylovějšího za podobnou cenu nekoupíte
V loňském roce po Citroënu C3 sáhlo přes tisíc motoristů, což znamenalo v konečném zúčtování sedmé místo v prodejích mezi malými modely. Aby stylová C3 své pozice ještě více posílila, prošla modernizací, která z něj dělá ještě více atraktivní záležitost.
Nový Citroën C3 sází na pohodlí, vzhled a cenu. A vychází mu to, zaslušné peníze získáte stylové auto, které je opravdu pohodlné!
Současná C3 je na trhu od roku 2016, přičemž nedávno prošla modernizací. Nový Citroën C3 můžete mít v 97 barevných kombinacích, čímž se odlišuje od konkurenčních modelů (s modernizací přibyly 3 nové polepy střechy, 2 nové ráfky kol). Můžete volit odlišnou barvu karoserie a střechy. Kromě toho lze vybírat ze tří grafických stylů (dva jsou nové - styl Émeraude využívá kontrast mezi tmavými barvami a barevnými prvky pro dynamičtější pojetí a styl Techwood odkazuje svými luxusními měkkými materiály na svět skandinávského nábytku). Odstíny střechy ladí vždy s odstínem zpětných zrcátek a clonou na zadních bočních okénkách (aktuálně můžete mít dvoubarevné provedení zdarma místo klasického příplatku 8 000 Kč). Balíček Pack Color tvoří barevné prvky zahrnující lišty kolem mlhovek a kolem prvků Airbump.
Exteriér se nijak výrazně nezměnil, nová je pouze grafika světel, která obsahuje LED zdroje. Náš testovaný kousek se chlubil nejvyšší výbavou Shine a obouval šestnáctipalcová kola. Karoserii zdobil barevný motiv střechy Techwood a kabinu prozářil pod stejným názvem dekor interiéru.
O velké překvapení se postarala nová sedadla, která ač nevypadají, poskytují slušné pohodlí i na dlouhých cestách. K úplné spokojenosti bychom uvítali snad jen výraznější boční vedení a o něco delší sedáky. Kufr nabídne 300 litrů, což je hodnota, která je v této třídě automobilů naprosto dostačující.
Palubní desku zdobí dotykový 7” displej, který nabízí novou generaci dotykové on-line navigace. Ta může být ovládaná prostřednictvím systému hlasového ovládání a umožňuje komunikovat s navigací, telefonem a rádiem. Je spojena s webovými službami, jako je TomTom Traffic, které vám poskytnou informace o dopravě v reálném čase a vizuální a akustické upozorněni na místa, v nichž je zvýšená možnost nehod a nebezpečí. Technologie Mirror Screen kompatibilní se systémy Apple CarPlay™ a Android Auto, umožňuje připojit chytrý telefon a replikovat jeho obsah na displej vozu. Řidič tak získává přístup k jeho multimediálnímu obsahu a svůj telefon včetně aplikací může přímo a snadno ovládat přes dotykový displej vozu.
O pohon zkoušeného vozu se starala dvanáctistovka PureTech s výkonem 81 kW (111 koní) v 5 500 otáčkách a 205 newtonmetry točivého momentu dostupných už od 1750 otáček ve spojení s šestirychlostní manuální převodovkou (narozdíl od slabší 1.2 PureTech s 61 kW výkonu). Stokilometrové rychlosti C3 dosáhne za 9,4 sekundy a maximálně uhání 198 km/h. Na poměry tříválců jede zkoušený tříválec svižně a dech mu nedochází ani při dálničních rychlostech. Přitom spotřeba paliva není vůbec špatná. Ostřejší jízda a přejezd několika horských středisek v čerstvém sněhu znamenal odběr 6,1 l/100 km. Jakmile jsme se ovšem trochu snažili o úspornější jízdu, spotřeba rychle padala k pěti litrům. Pět stovek ujetých kilometrů za dva znamenalo konečnou spotřebu 5,5 l/100 km při plném obsazení.
Manuální převodovka funguje celkem přesně. Dráhy řazení jsou delší, a pokud nepojedete vyloženě pilu, budete spokojeni. Podvozek je komfortní přesně tak, jak od francouzského vozu čekáte. Pokud jezdíte spíše na pohodu a po dobrých silnicích, budete maximálně spokojeni. Nastavení na měkčí notu zajišťuje pohupování karoserie a ostřejší jízdní tempo vede k výraznějším bočním náklonům, což nemusí být každému příjemné. K charakteru vozu to ale pasuje. Přes většinu nerovností se dokáže jen tak ladně zhoupnout, až na doopravdy velkých dírách posílá do kabiny tupé rány. S francouzem lze jezdit svižně, ne však ostře. Pokud patříte k zapálenějším řidičům milující rychlejší průjezdy zatáček, budete zklamáni. Karoserie se nakloní, sedačky s minimálním bočním vedením nepodrží Vaše tělo. Pokud vjedete na rozbitou silnici, budete C3 nenávidět. Motor je tak rychlejší než podvozek.
Za novou C3 zaplatíte v základní výbavě Live aktuálně 279 900 Kč. Vybavenější druhý stupeň Feel přijde na 294 900 Kč a pokud přihodíte dalších 25 tisíc korun, dostanete silnější motor a hlavně šestirychlostní manuál. Za námi testované provedení Shine je nutné vypláznout 369 900 Kč, přesto se ve srovnání s konkurenty jedná o skvělou nabídku. Za automat se pak připlácí rozumných 30 000 Kč. V ceně vozu je i záruka 5 let nebo 60 000 najetých kilometrů.
Model C3 sází především na styl a nezapomíná ani na praktickou stránku, když vzhledem ke svým rozměrům nabízí dostatečně prostornou kabinu. Vlastní mu je pohodlná jízda a problém mu nedělají ani delší trasy, přičemž si vzhledem k dostatečně výkonnému srdci nenárokuje více paliva, než je zdrávo.
Plusy
- Design a možnosti jeho konfigurace
- Výkon motoru
- Komfortní sedačky
- Pohodlný podvozek (na dobrých silnicích)
- Slušná spotřeba
Minusy
- Nejisté jízdní vlastnosti při rychlé jízdě na rozbité silnici
- Pomalejší odezvy dotykového displeje
- Vyšší míra hluku od pneumatik při vyšších rychlostech
Citroën C3 1.2 PureTech 81 kW MAN6 | |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 3 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1 199 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 81 (111) / 5 500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 205 / 1 750 |
Maximální rychlost (km/h): | 198 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 9.4 |
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.3 / 3.8 / 4.4 |
Emise CO2: | 100 |
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 300 / 922 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1 165 / 405 |
Rozměr pneu: | 205/55 R16 |
Délka (mm): | 3 996 |
Šířka (mm): | 1 749 |
Výška (mm): | 1 474 |
Rozvor (mm): | 2 539 |