Test: Citroën C3 Picasso 1.4 VTi - design v první řadě
Aktuální vydání Citroënu C3 Picasso je na trhu od roku 2008. Dokáže vůbec něčím tato rodinná krabička po čtyřech letech na trhu překvapit, když konkurence nespí?
Francouzský Citroën je poslední roky specialistou na velkoprostorové vozy. Nejmenší MPV, model C3 Picasso, dosahuje od svého příchodu na trh slušných prodejních čísel. Francouzská automobilka sází u Picassa na atraktivní design, speciální výbavy a zajímavé pořizovací ceny. Jaký je tedy konkurent Opelu Meriva, Nissanu Note nebo Škody Roomster?
Designová krabice
Nové Picasso je úplně jiné než jeho předchůdce. Někomu tak může připomínat krabici s mírně kulatými rohy doplněnou celou řadou zvláštních designérských prvků. Citroën kladl důraz na bohaté prosklení. To dosahuje hodnoty 4,52 m2 (v případě panoramatické střechy, kterou získáte za příplatek 14.000 Kč od druhého stupně výbavy). Nové C3 Picasso je dostupné ve třech stupních výbavy a jedné speciální sérii. V základní výbavě Attraction pohání C3 Picasso benzínová 1.4 VTi/70 kW. Druhý stupeň Tendance přináší možnost volby motoru (mimo již zmíněné 1.4 VTi/70 kW je k dispozici 1.6 VTi/88 kW, u které je možné vybírat mezi manuální nebo pilotovanou převodovkou BMP6. K dispozici je také dieselová 1.6 HDi/68 kW, přičemž je možné volit její úspornou verzi 1.6 eHDi spojenou s převodovkou BMP6. Vrchol nabídky tvoří výbava Exclusive, která se pojí výhradně s motory 1.4 VTi, 1.6 VTi a 1.6 HDi/82 kW. Citroën také nabízí speciální sérii Selection, která vychází z výbavy Tendance a přináší navíc zadní parkovací asistent, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrickou dětskou pojistku, podélný střešní nosič nebo sedmnáctipalcová litá kola s pneu 205/45, přičemž na výběr jsou pouze dva benzínové motory (1.4 VTi a 1.6 VTi). Námi testovaná verze nese název Color Concept, přičemž vychází z výbavy Tendence a je dostupná výhradně s motorem 1.4 VTi. Tato verze přináší designové prvky (paket Look) zahrnující dvě barvy karoserie, sedmnáctipalcová litá kola, chromové detaily, nárazníky v barvě karoserie apod. Standardem je bílý lak karoserie, za příplatek 13.400 Kč můžete mít odstín zvaný „černá obsidien“.
Předním sedadlům by slušela výraznější boční opora. Zadní sedadla jsou dělaná v poměru 60:40, přičemž lze nastavovat sklon opěradel. Samotné sedáky můžete podle potřeby podélně posouvat v rozmezí 150 mm (buď dopřejete více místa cestujícím, nebo zavazadlům). Sedák zadních sedadel je 370 mm na podlahou a zaručuje tak pohodlné cestování i při delších trasách. Zavazadlový prostor pojme ve standardním uspořádání na 385 litrů zavazadel. Posunutím zadních sedadel vpřed lze docílit hodnoty rovných 500 litrů a po sklopení zadních sedadel jedním pohybem dokonce objemu 1506 litrů. Díky dvojitému dnu zavazadelníku docílíte naprosto rovné ložné plochy. Dvojité dno vyrovnává schod, který by vznikl odklopením zadních sedadel. Teprve pod vyjímatelnou podlahou našlo své místo rezervní kolo.
Až na tu převodovku
Základní motorizací je zážehová 1.4 VTi 16V s výkonem 70 kW. Ta poháněla i námi testovaný vůz. Další alternativou je zážehová šestnáctistovka VTi s výkonem 88 kW. Oba agregáty pocházejí ze spolupráce koncernu PSA a BMW. Příznivci dieselu zajisté sáhnou po přeplňované šestnáctistovce HDi s výkonem 66 kW. Námi testovanou čtrnáctistovku VTi deklasuje pětirychlostní manuální převodovka, která je pomalá, nepřesná a dráhy jsou dlouhé. Pokud pojedete s C3 na pohodu, požadovaný rychlostní stupeň vždy správně zařadíte. Pokud C3 přitopíte pod kotlem, ne vždy napoprvé zařadíte požadovanou rychlost. Jednička jde řadit překvapivě dobře, ale každá snaha o rychlejší rozjezd a přeřazení na dvojku je doprovázena nelichotivou zvukovou kulisou připomínající první hodiny v autoškole. Podobná situace panuje i u zpětného chodu. Řazení v C3 prostě vyžaduje jistou dávku cviku. Přesednete-li například z německého či japonského konkurenta do Picassa, nestačíte se divit.
Samotný motor vynikají nadprůměrnou kultivovaností, solidní pružností a tichým chodem zhruba do 3000 ot./min. Čtrnáctistovka předvádí to nejlepší ve vyšších otáčkách (přece jen maximum výkonu leží až na 6000 ot./min. a vrchol točivého momentu o dva tisíce níže. Jedna-čtyřka si dokáže poradit i s plně naloženým vozem, nečekejte však žádné zázraky. Nutné je počítat s vyšší spotřebou paliva, která je díky vysoké stavbě karoserie zhruba o litr vyšší než udává výrobce (v kombi provozu 6,3 l/100 km). Běžně však v praxi budete jezdit mezi 7-8 l/100 km.
Pro usedlejší a spořádané
Picasso stojí na koncernové platformě PSA 1, kterou sdílí třeba s Peugeotem 207. Na kvalitním povrchu C3 Picasso přináší velmi komfortní jízdu. Nerovný povrch a vyšší rychlost je v případě C3 špatnou kombinací. Podvozek se zadní klikovou nápravou nedokáže kopírovat zvlněný povrch vozovky, pluje a má navíc snahu odskakovat. To však platí o extrémních podmínkách, do kterých se během rodinného výletu téměř vůbec nedostanete. C3 Picasso není stavěn na ostrou jízdu a při pohodové jízdě v rámci rychlostních limitů funguje C3 Picasso znamenitě a poskytuje odpovídající komfort.
Designový skvost
C3 Picasso láká svým vzhledem, dostatečným prostorem a pořizovací cenou. C3 Picasso přináší do třídy malých MPV neokoukaný design a při délce pouhých čtyř metrů poskytuje nadprůměrný prostor pro cestující i zavazadla. Řada motoristů ocení ve vyšších výbavách bohatě prosklenou karoserii a rozsáhlé možnosti invidualizace. Líbivý interiér doplňují i skvělé motory. Dovolím si tvrdit, že většina "uživatelů" tohoto nového modelu bude s vozem spokojena. Řidičům, kteří extrémně rádi řídí, doporučuji se poohlédnout po konkurenci, která lépe dokáže uspokojit jejich řidičské touhy.
Cenou boduje
C3 Picasso startuje s benzínovou 1.4 VTi/70 kW v základní výbavě Attraction aktuálně na 229.900 Kč při platbě v hotovosti. Při využití financování se dostanete dokonce na 199.900 Kč. Testovaný Citroën C3 Color Concept přijde na 279.900 Kč, přičemž velmi výhodně vychází speciální série Selection, která vychází ze série Tendance a přináší navíc zajímavé prvky výbavy. Výbava Selection vychází dokonce levněji než Tendance (s motorem 1.6 VTi/88 kW přijde na 294.900 Kč, což je o 5.000 méně než stojí hůře vybavený Tendance).
Plusy
komfort cestování na kvalitních silnicích
kultivovanost a tichý chod motoru VTi
jednoduché sklápění zadních sedadel
prostornost
odkládací prostory
použité materiály
výtečný výhled směrem vpřed a šikmo vpřed
pořizovací cena
Mínusy
řazení /dlouhé nepřesné dráhy/
přeposilované řízení
jízdní vlastnosti v extrému
slabší boční vedení sedadel
Technické údaje | Citroën C3 Picasso |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1397 ccm |
Výkon: | 70kW(95k)/6000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 136Nm/4000 ot./min. |
Max. rychlost: | 178 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 12,2 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,3 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,4 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,1 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 50 l |
Délka/šířka/výška: | 4078/1730/1624 mm |
Rozvor: | 2540 mm |
Zavazadelník: | 385-1506 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1201/1747 kg |
Základní cena: | 229.900 Kč (1.4 VTi/70 kW, Attraction) |
Cena test. modelu od: | 279.900 Kč (1.4 VTi/70 kW, Color Concept) |