Test: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 snižuje spotřebu ve městě a je pohodlný | Autanet.cz

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 snižuje spotřebu ve městě a je pohodlný

Nižší spotřeba, lepší dynamika, komfortnější jízda ale také pár drobností, které tento hybrid vzdalují od ideálu.

C5 Aircross se vesele prodává šestým rokem a nedávno prošel modernizací, která přinesla mild-hybridní provedení, které jsme si půjčili k redakčnímu testu. Karoserie prošla decentním omlazením, designéři si pohráli zejména s přídi, která působí zase o něco svěžeji. Změn se dočkala i kabina, kde se zvětšil displej uprostřed palubní desky. Ten navíc stojí samostatně nad výdechy ventilace. Chválíme, že audiosoustavě zůstal fyzický ovladač hlasitosti nebo tlačítko deaktivující systém stop/start systému. Pro snadné používání hybridní verze byl upraven digitální přístrojový panel. Vylepšena byla i sedadla, která jsou potažena Alcantarou nové generace (automobilka uvádí, že z téměř 70 % byly použity recyklované materiály). 


Citroën C5 Aircross je možné nově objednávat ve verzi Hybrid 136, kde se o pohon stará benzínová dvanáctistovka PureTech doplněná o baterie a novou převodovku ë-DCS6 skrývající elektromotor o výkonu 21 kW (28 koní) a 55 Nm točivého momentu. Díky tomu dovede C5 Aircross jezdit v nízkých rychlostech pouze na elektřinu, ve městě lze dosáhnout v padesáti procentech času pohyb pouze na baterie. Verze Hybrid 136 doplňuje elektrifikovanou řadu C5 Aircross, kterou tvoří plug-in hybrid 180 a plug-in hybrid 225, které již tvoří 40 % prodejů modelu C5 Aircross. 

Benzínový tříválec 1.2 PureTech je tu nové generace. Ten byl vyvinutý speciálně pro hybridní verze (40 % dílů je nových) a poskytuje vozu výkon 100 kW (136 koní / 100 kW) při 5.500 ot./min. a točivý moment vrcholící hodnotou 230 Nm při 1.750 ot./min. O přeplňování se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Agregát pracuje v Millerově cyklu, má lepší tepelnou účinnost spalování a rozvody řešené řetězem.

Synchronní elektromotor s permanentními magnety zajišťuje 100% elektrický pohon při nízkých požadavcích na točivý moment, při nízkých rychlostech, při manévrování nebo zpomalování a pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Při zpomalování funguje také jako generátor, který dobíjí baterii, a zároveň tak snižuje opotřebení brzd.

Šestistupňová dvouspojková převodovka ë-DCS6 umožňuje změnu převodu bez přerušení točivého momentu a je navržená speciálně pro hybridní technologii. Ve skříni převodovky je umístěn elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje prostor pod kapotou. 48 V lithium-iontová baterie je umístěna pod levým předním sedadlem, takže nijak neomezuje objem zavazadlového prostoru ani kabiny.

Hybrid 136 jezdí příjemně. Rozjíždí se tiše a v kabině nejste nikterak omezeni (nevadí ani baterie umístěná pod sedadlem řidiče). C5 Aircross je stabilní a zejména ve městě je hybrid daleko lepším společníkem než klasická verze vybavená pouze benzínovým tříválcem. Elektromotor krásně vykrývá přeplňovaný tříválec a akcelerace je plynulá a hlavně spotřeba paliva rapidně nižší. Přestože Citroën uvádí kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km, my jezdili po 550 km za 7,1 l/100 km, což je v praxi o litr a půl méně, než u čistě zážehové jednotky. A při popojíždění v kolonách může být úsporná ještě větší, třeba tři litry oproti benzínu.

spotřeba paliva

Sladění hybridního systému je tu pocitově lepší než u Peugeotu 5008. Ten trpěl nehladkým chováním hybridní soustavy a při rozjezdu či zpomalení jemně cukal. To se u Citroënu nedělo a působil vyladěněji. Jediné, kde Hybrid 136 tápal, bylo při rychlém ostřejším dojíždění například do křižovatky. V momentě, kdy dobrzďujete téměř na nulu, převodovka se postará o zacukání – takové zadrhnutí. Nic strašného to ale není, ale konkurenční hybridy (Honda nebo Toyota) si vedou lépe. Pokud se dobře zaposloucháte do zvuků od kapoty, můžete při rozjezdech slyšet pískání elektromotoru a různé doprovodné zvuky. 

Tlumení obstarávají trojité tlumiče Progressive Hydraulic Cushions, u kterých je před gumovým dorazem tlumiče ještě jeden doraz – hydraulický a s progresivní tuhostí. Díky tomu může být hlavní tlumič spolu s pružinou měkčí bez rizika tvrdého nárazu do dorazu a jízda je komfortnější a houpavější.

Citroën C5 Aircross startuje s benzínovým motorem 1.2 PureTech ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou na částce 565.000 Kč. Za novinku v podobě Hybridu 136 ë-DCS6 se připlácí 80.000 Kč (testovaná nejvyšší výbava Ë-Series přijde ale na 820.000 Kč).  My bychom určitě volili druhý výbavový stupeň Plus, kde Hybrid 136 přijde na snesitelnějších 725.000 Kč.

V českém ceníku také naleznete Plug-in Hybrid 180, který startuje na 910.000 Kč a výkonnější verze 225 na 980.000 Kč. Uvedené ceny některých verzí můžete snížit o výkupní bonus ve výši 30.000 Kč za starý vůz.

Citroen C5 Aircross Hybrid 136

Pokud hodně jezdíte po dálnicích, berte diesel 1.5 BlueHDI spojený s automatem EAT8 dostupný od druhého výbavového stupně za částku 730.000 Kč. A pokud vám není diesel po chuti, je Hybrid 136 dobrou alternativou. Zkoušený vůz umí zkracovat vzdálenosti, slušně maskuje rychlost a při pohodovém zacházení umí poskytnout nadprůměrný komfort.

Plusy: 

+ variabilita kabiny

+ pohodlná sedadla

+ komfortní jízda

+ velký zavazadelník

+ bohatá výbava

+ oproti benzínu nižší spotřeba paliva

+ díky elektromotoru lepší zátah

+ hybridní soustava nepřináší omezení v kabině

Mínusy:

- pískavé zvuky od hybridní soustavy

- páté dveře se vyklápějí nízko

- starší generace infotainmentu

 

Technické parametry provedení Hybrid 136:

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1.199 ccm

Výkon: 100 kW (136 koní) / 5.500 ot./min.

Točivý moment: 230 Nm / 1.750 ot./min.

Elektromotor: 21 kW a 55 Nm

Kapacita/užitečná baterie: 890 Wh / 432 Wh

Převodovka: automatická dvouspojková šestistupňová

Maximální rychlost: 200 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 10,9 s 

Počet míst: 5

Objem zavazadelníku: 580 litrů

Provozní hmotnost: 1.606 kg 

Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,7 l/100 km kombinovaná

Průměrná spotřeba v testu: 7,1 l/100 km kombinovaná

Cena od: 565.000 Kč (1.2 PureTech MAN6, výbava You)

Cena testovaného vozu od: 645.000 Kč (Hybrid 136 ë-DSC, You)


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč