Test: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 snižuje spotřebu ve městě a je pohodlný
Nižší spotřeba, lepší dynamika, komfortnější jízda ale také pár drobností, které tento hybrid vzdalují od ideálu.
C5 Aircross se vesele prodává šestým rokem a nedávno prošel modernizací, která přinesla mild-hybridní provedení, které jsme si půjčili k redakčnímu testu. Karoserie prošla decentním omlazením, designéři si pohráli zejména s přídi, která působí zase o něco svěžeji. Změn se dočkala i kabina, kde se zvětšil displej uprostřed palubní desky. Ten navíc stojí samostatně nad výdechy ventilace. Chválíme, že audiosoustavě zůstal fyzický ovladač hlasitosti nebo tlačítko deaktivující systém stop/start systému. Pro snadné používání hybridní verze byl upraven digitální přístrojový panel. Vylepšena byla i sedadla, která jsou potažena Alcantarou nové generace (automobilka uvádí, že z téměř 70 % byly použity recyklované materiály).
Citroën C5 Aircross je možné nově objednávat ve verzi Hybrid 136, kde se o pohon stará benzínová dvanáctistovka PureTech doplněná o baterie a novou převodovku ë-DCS6 skrývající elektromotor o výkonu 21 kW (28 koní) a 55 Nm točivého momentu. Díky tomu dovede C5 Aircross jezdit v nízkých rychlostech pouze na elektřinu, ve městě lze dosáhnout v padesáti procentech času pohyb pouze na baterie. Verze Hybrid 136 doplňuje elektrifikovanou řadu C5 Aircross, kterou tvoří plug-in hybrid 180 a plug-in hybrid 225, které již tvoří 40 % prodejů modelu C5 Aircross.
Benzínový tříválec 1.2 PureTech je tu nové generace. Ten byl vyvinutý speciálně pro hybridní verze (40 % dílů je nových) a poskytuje vozu výkon 100 kW (136 koní / 100 kW) při 5.500 ot./min. a točivý moment vrcholící hodnotou 230 Nm při 1.750 ot./min. O přeplňování se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Agregát pracuje v Millerově cyklu, má lepší tepelnou účinnost spalování a rozvody řešené řetězem.
Synchronní elektromotor s permanentními magnety zajišťuje 100% elektrický pohon při nízkých požadavcích na točivý moment, při nízkých rychlostech, při manévrování nebo zpomalování a pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Při zpomalování funguje také jako generátor, který dobíjí baterii, a zároveň tak snižuje opotřebení brzd.
Šestistupňová dvouspojková převodovka ë-DCS6 umožňuje změnu převodu bez přerušení točivého momentu a je navržená speciálně pro hybridní technologii. Ve skříni převodovky je umístěn elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje prostor pod kapotou. 48 V lithium-iontová baterie je umístěna pod levým předním sedadlem, takže nijak neomezuje objem zavazadlového prostoru ani kabiny.
Hybrid 136 jezdí příjemně. Rozjíždí se tiše a v kabině nejste nikterak omezeni (nevadí ani baterie umístěná pod sedadlem řidiče). C5 Aircross je stabilní a zejména ve městě je hybrid daleko lepším společníkem než klasická verze vybavená pouze benzínovým tříválcem. Elektromotor krásně vykrývá přeplňovaný tříválec a akcelerace je plynulá a hlavně spotřeba paliva rapidně nižší. Přestože Citroën uvádí kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km, my jezdili po 550 km za 7,1 l/100 km, což je v praxi o litr a půl méně, než u čistě zážehové jednotky. A při popojíždění v kolonách může být úsporná ještě větší, třeba tři litry oproti benzínu.
Sladění hybridního systému je tu pocitově lepší než u Peugeotu 5008. Ten trpěl nehladkým chováním hybridní soustavy a při rozjezdu či zpomalení jemně cukal. To se u Citroënu nedělo a působil vyladěněji. Jediné, kde Hybrid 136 tápal, bylo při rychlém ostřejším dojíždění například do křižovatky. V momentě, kdy dobrzďujete téměř na nulu, převodovka se postará o zacukání – takové zadrhnutí. Nic strašného to ale není, ale konkurenční hybridy (Honda nebo Toyota) si vedou lépe. Pokud se dobře zaposloucháte do zvuků od kapoty, můžete při rozjezdech slyšet pískání elektromotoru a různé doprovodné zvuky.
Tlumení obstarávají trojité tlumiče Progressive Hydraulic Cushions, u kterých je před gumovým dorazem tlumiče ještě jeden doraz – hydraulický a s progresivní tuhostí. Díky tomu může být hlavní tlumič spolu s pružinou měkčí bez rizika tvrdého nárazu do dorazu a jízda je komfortnější a houpavější.
Citroën C5 Aircross startuje s benzínovým motorem 1.2 PureTech ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou na částce 565.000 Kč. Za novinku v podobě Hybridu 136 ë-DCS6 se připlácí 80.000 Kč (testovaná nejvyšší výbava Ë-Series přijde ale na 820.000 Kč). My bychom určitě volili druhý výbavový stupeň Plus, kde Hybrid 136 přijde na snesitelnějších 725.000 Kč.
V českém ceníku také naleznete Plug-in Hybrid 180, který startuje na 910.000 Kč a výkonnější verze 225 na 980.000 Kč. Uvedené ceny některých verzí můžete snížit o výkupní bonus ve výši 30.000 Kč za starý vůz.
Pokud hodně jezdíte po dálnicích, berte diesel 1.5 BlueHDI spojený s automatem EAT8 dostupný od druhého výbavového stupně za částku 730.000 Kč. A pokud vám není diesel po chuti, je Hybrid 136 dobrou alternativou. Zkoušený vůz umí zkracovat vzdálenosti, slušně maskuje rychlost a při pohodovém zacházení umí poskytnout nadprůměrný komfort.
Plusy:
+ variabilita kabiny
+ pohodlná sedadla
+ komfortní jízda
+ velký zavazadelník
+ bohatá výbava
+ oproti benzínu nižší spotřeba paliva
+ díky elektromotoru lepší zátah
+ hybridní soustava nepřináší omezení v kabině
Mínusy:
- pískavé zvuky od hybridní soustavy
- páté dveře se vyklápějí nízko
- starší generace infotainmentu
Technické parametry provedení Hybrid 136:
Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1.199 ccm
Výkon: 100 kW (136 koní) / 5.500 ot./min.
Točivý moment: 230 Nm / 1.750 ot./min.
Elektromotor: 21 kW a 55 Nm
Kapacita/užitečná baterie: 890 Wh / 432 Wh
Převodovka: automatická dvouspojková šestistupňová
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,9 s
Počet míst: 5
Objem zavazadelníku: 580 litrů
Provozní hmotnost: 1.606 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,7 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,1 l/100 km kombinovaná
Cena od: 565.000 Kč (1.2 PureTech MAN6, výbava You)
Cena testovaného vozu od: 645.000 Kč (Hybrid 136 ë-DSC, You)