Test: Citroën DS3 - komfort nahrazen sportovním duchem
Francouzský Citroën je často mezi motoristy vnímán jako komfortně zaměřená automobilka. To však v posledních letech přestává platit. Díky angažmá v šampionátu WRC francouzi posbírali dostatek zkušeností, aby začali stavět sportovně laděné modely. Důkazem může být třeba námi testovaný model DS3, který nás mile překvapil.
Před dvěma lety jsem testoval speciální edici třídveřového kupé C4 by Loeb. Týden strávený za volantem tohoto upraveného vozu přineslo neuvěřitelné zklamání. Největší slabinou obstojně vypadajícího kupé se ukázaly být jízdní vlastnosti, které se projevovaly odskákováním zádě v zatáčkách, nedržením zvolené stopy, nedostatečným tlumením nerovností, kroucením karoserie, příšerným řazením a nekomunikativním řízením. To vše bylo navíc okořeněné příliš vysokou cenovkou. Francouzská automobilka se však ze všech chyb prý poučila a své nové modely DS odkazující na slavná léta podle všeho řádně vymazlila. Jaká je však realita?
Přizpůsobte si DS3 podle vkusu
Model DS3 je postaven na základě klasické C3. Designérům se však podařil husarský kousek. DS3 dostala atraktivní kabát s trojicí dveří a několika zvláštnostmi. Například B sloupky míří netradičně proti směru jízdy. Přední maska dostala chromové lišty a zadní nárazník se chlubí decentní napodobeninou difuzoru. Přední nárazník zdobí žebra s LED diodami pro denní svícení. Citroën nabízí mnoho možností individuální úprav vzhledu karoserie. Testovaný vůz zdobila příplatková červená barva "Aden" a bílá střecha doplněná polepy s grafickým motivem. DS3 se tak mezi konkurenty rozhodně neztratí a na silnici dokáže zaujmout.
Pocit luxusu
Po otevření dveří nás potěšila sedadla v kombinací perforované textilie Akinen a Alcantary. Sedadla ladila skvěle se zbytkem interiéru (napříč kabinou se táhne leskle lakovaná červená palubní deska, která je dostupná za příplatek 2.600 Kč) i exteriérem. Sportovní charakter předních sedadel zaručuje dostatečné boční vedení těla při ostřejší jízdě. Sedadla můžeme označit za pohodlná, ani při dlouhé cestě z nich nebolí záda. Samotný posaz za volantem je na poměry hatchbacků příjemný, mohl by být ale ještě o trochu nižší. Úložných prostor v kabině příliš nehledejte, pasažérům bude muset stačit přihrádka pod rádiem, kapsy ve dveřích a nebo schránka u spolujezdce. Na zadních sedadlech příliš místa nenajdeme. Limitujicím faktorem je tu klesající střecha. Celkově interiér DS3 působí exkluzivně až luxusně. Zavazadelník pojme 285 litrů zavazadel, což je ve srovnání s konkurencí nadprůměrná hodnota (MiTo pojme 270 litrů, Mini Cooper jen 160 litrů). Potěší tvar zavazadelníku, který pojme i složený dětský čtyřkolový kočárek.
Palubní deska je přehledná a přístrojový štít za volantem ukrývá tři zapuštěné ukazatele obdařené kvalitní grafikou. Mezi středovými výdechy a přístrojovým štítem našlo své místo stříbrné tlačítko, které se stará o voňavý interiér. Ve středu palubní desky Citroën umístil displej sloužící audiosystému a palubními počítači. Řidiče pak potěší přítomnost tlačítka „dark“, díky kterému se podsvícení přístrojů omezí pouze na rychloměr. Palubní deska působí kvalitně, stejně tak výplně dveří, které kombinují kožené čalounění a měkčené plasty.
Diesel zejména spoří
Testovaný vůz poháněl nejsilnější diesel v nabídce. Přeplňovaný čtyřválec HDi 110 o objemu 1.6 litru disponuje výkonem 112 koní (820 kW) při 3800 ot./min. a nejvyšším točivým momentem 270 Nm při 1750 ot./min. Stovku "Há-Dé-Ičko" zvládne za 9,8 s a umí DS3 rozpohybovat až na 190 km/h. Totožný diesel najdeme i pod kapotou konkurenčního Mini Cooperu D. Čtyřválec vyvinutý ve spolupráci Fordu s koncernem PSA se po nastartování projevuje o něco hlučnějším chodem, po zahřátí se však uklidní. Do dvou tisíc otáček se s motorem nic moc neděje, pak ale ochotně zrychluje a pokračuje do 3800 otáček. Vcelku úzké spektrum využitelných otáček nevadí díky dobře odstupňované šestirychlostní manuální převodovce. Ta má krátké dráhy a funguje oproti dřívějším pětirychlostním převodovkám doslova znamenitě. Samotné řazení je tužší, ale přesné. DS3 vybavená vznětovou šestnáctistkovkou je úsporným vozem. Ve městě se s ní vejdete do 7,0 l/100 km a na dálnicích a okresních silnicích můžete vcelku svižně jezdit kolem 6,5 l/100 km. Při snaze o maximálně úspornou jízdu se dostanete na zmíněných 4,5 l/100 km, ale za volantem si příliš neužijete. Opakem je velmi ostrá jízda, která si žádá odběr maximálně 11 l/100 km.
Konečně zábavný Citroën
Citroën DS3 je po dlouhé době zábavným Citroënem. Podvozkově DS3 vychází z modelu C3, přesto je její jízdní projev zcela odlišný. Přední zavěšení McPherson a zadní tuhá náprava dostala tuší odpružení a jiné tlumiče. Zároveň byla "Dé-eS-Trojka" obuta do pneumatik o rozměru 205/45 R17, které zaručují dostatečnou trakci. Zapomeňte proto na plavnost a měkkost C3. DS3 vyniká tužším podvozkem, který je stále přijatelně komfortní a dokáže tlumit řadu nerovností. Jen občasné příčné spáry, zejména pak ty v zatáčkách potrápí záď, která dokáže mírně odskočit. Oproti benzínu má diesel vzhledem ke své váze větší sklon k nedotáčivosti, stačí však pustit plyn a auto stopu ochotně utáhne (systém kontroly trakce je u dieselu vypínatelný jen do 50 km/h). Brzdy mají ostrý nástup a jsou dobře dávkovatelné. Při prudkém brzdění pak systém automaticky spouští výstražná světla, což je užitečné zejména na dálnici. Na okresce je to spíše na škodu. Oproti tomu řízení nelze příliš pochválit. Přes příjemný odpor posilovače většinou nebudete vědět, co se pod předními koly vůbec děje (sportovně zaměřený vůz by si zasloužil komunikativnější řízení). Citroën DS3 není sportovním nářadím, jakým je např. ostrý Mini Cooper JCW, je však dosti rychlým třídveřovým stylově pojatým hatchbackem (zejména pak ve spojení s motorem 1.6 THP).
Individualista levnější než konkurence
Testované nejsilnější vznětové provedení s bohatou výbavou Sport startuje na 514.900 Kč. Cena námi testovaného vozu se vyšplhala díky příplatkům na 535.900 Kč. Za podobné peníze sice pořídíte skvělý Mini Cooper D, ale budete se muset smířit s chudší výbavou (Mini se srovnatelnou výbavou vyjdou dráže). Dalším alternativou může být například Alfa Romeo MiTo, která se stejně výkonnou vznětovou šestnáctistovkou přijde na 503.000 Kč, ale po dorovnání výbavy bude také ještě o něco dražší. Citroën DS3 vychází vzhledově i cenově vcelku zajímavě. Díky rozsáhlým možnostem příplatkové výbavy a stylingu bude zřejmě každá prodaná DS3 na českých silnicích originální. Pokud zatoužíte po zážehové pohonné jednotce, dostanete se s cenovkou v případě motoru 1.6 THP o výkonu 115 kW ve výbavě Sport na velmi zajímavých 486.900 Kč.
plusy
motor
design a originalita (možnosti individualizace)
sedadla
řazení
brzdy
mínusy
horší tlumení
řízení
Technické údaje | Citroën DS3 |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1560 ccm |
Výkon: | 82kW(112k)/3600 ot./min. |
Točivý moment max.: | 270Nm/1750 ot./min. |
Max. rychlost: | 190 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 9,8 s |
Spotřeba - kombin.: | 4,5 l/100 km |
Spotřeba - město: | 5,6 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 3,9 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 48 l |
Délka/šířka/výška: | 3948/1715/1483 mm |
Rozvor: | 2464 mm |
Zavazadelník: | 285 l |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 1090/522 kg |
Základní cena: | 374.900 Kč (1.4 VTi, Design) |
Cena test modelu od: | 514.900 Kč (1.6 eHDi, Sport) |