Test: Citroën ë-C4 je povedený elektromobil s cenovkou do milionu korun i v nejvyšší výbavě
Elektrická C4 nabízí dojezd přes 300 km, rychlé nabíjení, dostatek prostoru i komfortu.
O francouzské novinky jsme žádné velké iluze neměli. Model ë-C4 totiž využívá koncernovou techniku PSA (nově Stellantis), kterou jsme měli možnost otestovat v různých modelech a ani jeden nás neoslovil tak, že bychom museli hned pro něj běžet do showroomu.
Tohle auto si s žádným jiným nespletete. Nová C4 je v reálu hezčí než na fotkách a podle nás se designově povedla. Elektrická C4 staví na stejných základech jako sesterské vozy skupiny PSA. Je postavená na modulární platformě e-CMP, u které byla využita 50 kWh baterie slibující dojezd až 350 km (dle WLTP) a 100 kW elektromotor s pohonem předních kol.
Už hybridní C5 Aircross nás oslovila naprosto poskytovaným cestovním komfortem a elektrické C4 se podařilo vydat ve stejných kolejích. Citroën pochopil, že jeho silnou stránkou bylo vždy dělat pohodlná auta a začal se toho alespoň u nových modelů držet. A to chválíme. Elektrická C4 je uvnitř obyčejné auto, které má extravagantní karoserii a vše si dělám po svém. A nutno uznat, že dobře. Velmi dobře. Jízdní komfort, ovladatelnost, prostornost i ten dojezd patří k tomu nejlepšímu, co s touto cenovkou seženete.
Vnitřek vozu ničím zásadně nepřekvapí. Ve Francii se vyřádili na kabátě a v kabině se drželi zkrátka, což je dobře. Povedla se kombinace desetipalcového displeje doplněného o důležité klasické ovladače ve spodní části. Přístrojovou kapličku za volantem je zde tvořen jednoduchým displejem, který vynikal dobrou čitelností a přehledností. Za příplatek je možné dokoupit head-up displej promítající důležité informace na čelní sklo. Tlačítko rekuperace B našlo své místo na středovém tunelu, což při častém používání odvádí řidičovu pozornost. Raději bychom viděli třeba na volantu. Přes aplikaci My Citroën lze jednoduše přes smartphone naprogramovat časy dobíjení vozu v garáži, přednastavit teplotu kabiny, nebo třeba sledovat informace o stavu nabíjení či kapacity baterie.
Na předních sedadlech si není na co stěžovat. Nesedí se zbytečně vysoko, z auta je dobře vidět (jen dozadu je to kvůli dělenému oknu horší) a sedačky poskytují slušný komfort. A špatné to není ani vzadu, kde je dostatek místa zejména v podélném směru. Zavazadlový prostor nabídne podle výrobce 380 litrů objemu, po sklopení zadních sedaček pak 1.250 litrů. Dvojité dno zavazadelníku se stalo úkrytem pro dobíjecí kabely. Čím C4 nepotěší je horší výhled vzad (dělené zadní sklo) a těžší zavírání pátých dveří.
Elektromotor poskytuje výkon 100 kW (136 koní) v rozmezí 3.673-10.000 ot./min. a točivý moment 260 Nm dostupný v rozmezí 300-3.673 ot./min., což bohatě stačí na zdolání stovky za 9,7 sekundy a maximálku 150 km/h (el. omezena). Jízda s ë-C4 je velmi příjemná. Citroën nechce sportovat a vše je podřízeno cestovnímu komfortu, který je tu víc než dostatečný. Uvolněnost a určitá plavnost je příjemná a francouzský vůz polyká kilometry s naprostou samozřejmostí.
Vůbec nejlépe elektrická C4 cítí na silničkách mimo město, kde umí jezdit velmi úsporně. Spotřeba při uvolněné jízdě - např. na trase Praha - Mladá Boleslav a Jičín a zpět znamenala odběr 13,4 kWh/100 km, což je fantastická hodnota. Po hlavním městě a cestách mimo dálnici nebylo problém jezdit dlouhodobě za 12 kWh/100 km. Na dálnici spotřeba leze k 20 kWh/100 km a celkový dojezd logicky klesá (ostatně konkurenční elektromobily na tom jsou naprosto stejně).
Bez problémů fungovalo dobíjení, které nezlobilo při nabíjení z běžné 220V zásuvky ani u 50 kWh stojanu na kterém se baterie dobila do plna za necelých 2,5 hodiny. Na rychlodobíjecí stanici 100 kW udává výrobce orientační dobu nabíjení z 0-80% za 30 minut, z domácí WallBoxu 11 kW pak pět hodin.
Za nižší spotřebou oproti SUVéčkům stojí hlavně nižší světlá výška a povedenější aerodynamika. Nic jiného elektrického s podobnou cenovkou jednoduše neseženete. Aktuálně za ë-C4 zaplatíte ve výbavě You 854.900 Kč s baterií 50 kWh a motorem o výkonu 100 kW. Za silnější provedení (baterie 54 kWh a 115 kW výkonu) se připlácí 30.000 Kč. I nejlépe vybavený vůz ve výbavě Max se vlezete do jednoho milionu korun (974.900 Kč).
Plusy:
- design
- nízká spotřeba
- reálný dojezd 330 km
- slušný cestovní komfort
- dobré odhlučnění
- pořizovací cena
- ergonomie
Mínusy:
- horší výhled vzad
- nesnadné zavírání pátých dveří