Test: Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi AT | Autanet.cz

Test: Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi AT

16. 04. 2015
Sdílet článek

Produktová ofenzíva francouzské automobilky přinesla moderně pojatou pětimístnou verzi rodinného MPV C4 Picasso, kterou můžete pořídit i v prodloužené sedmimístné variantě Grand s rozvorem delším o jedenáct centimetrů. Ve spojení s velkým dieselem a automatickou převodovkou tohle auto dává pro rodinné účely sakra velký smysl. A navíc není vůbec nudné.

Popisovat si vzhled Citroënu C4 Picasso by bylo nošením dříví do lesa. Proto jen připomeneme, že prodlouženou verzi Grand poznáte na první pohled díky výrazným střešním obloukům v odlišném barevném provedení. Zajímavostí zajisté je velikost prosklené plochy, která dosahuje 5,7 m2, což přispívá k pocitu vzdušnosti, kterou umocňuje příjemné bílé LED osvětlení. V kabině se tak cítíte příjemně a výhled z vozu je výtečný díky dvojici úzkých sloupků. Přesto Citroën nabízí systém kontroly mrtvého úhlu (oranžová kontrolka v rozích zpětných zrcátek se rozvítí vždy, kdy se vedle vozu objeví souběžně jedoucí vůz).




Palubní desce vévodí dvě LCD obrazovky. Horní dvanáctipalcová nahrazuje ve vyšších výbavách přístorjovou kapličku, spodní sedmipalcový dotykový displej dostanete vždy a nahrazuje klasické ovladače umístěné na středovém panelu. Pomocí něj tak můžete ovládat mimo jiné klimatizaci, navigaci, audiosoustavu nebo asistenční systémy. Pochvalu zaslouží použité materiály, slušné dílenské zpracování a celkově solidní prostornost a promyšlenost.

Testovaný vůz disponoval předními sedadly s masážní funkcí, přičemž sedadlo spolujezdce dostalo elektricky zdvihatelnou podpěru nohou, která přijde vhod třeba při jízdě na dovolenou k moři.  V druhé řadě jsou tři stějně velká samostatná sedadla s trojicí ISOFIXů, která lze v podélném směru posouvat a dají se sklopit do jedné roviny s podlahou kufru. Sedadla lze podélně posouvat v rozmezí 130 mm, díky čemuž lze zvětšit zavazadelník z 537 až na 630 litrů. V zavazadelníku je umístěná vyjímatelná svítílna, která běžně slouží jako osvětlení kufru. Otevírání víka zavazadelníku probíhá elektricky.



Diesel závislý na močovině
Základ pohonných jednotek Grand C4 Picassa tvoří atmosférická zážehová 1.6 VTi s výkonem 88 kW, která je spojená výhradně s pětirychlostní manuální převodovkou a je vhodná pro nenáročné uživatele. Pro dynamicky jezdící řidiče se hodí přeplňovaná šestnáctistovka THP disponující výkonem 115 kW spojená s manuální šestirychlostní převodovkou. Příznivci dieselů mohou sáhnout po 1.6 e-HDi spojenou šestitupňovou manuální nebo pilotovanou převodovkou ETG6. Vrchol nabídky představuje námi testovaný dvoulitr BlueHDi o výkonu 110 kW, který je dodáván s šestirychlostní manuální nebo automatickou převodovkou ovládanou po "americku" páčkami za volantem.

Automatická převodovka Aisin AM6 III se chlubí větším rozsahem převodů a rychlejším řazením. Nová převodovka umí spolupracovat se systémem Start/Stop, což u klasického automatu vyžaduje poměrně složité technické řešení. Automatické nastartování zabere přesně tu dobu, která je potřebná k přesunutí pravé nohy z brzdy na pedál plynu. Stejně jako u předchozí generace Picassa se převodovka obsluhuje avantgardní páčkou nad volantem. Neobvyklé umístění voliče vyžaduje chvíli zvykání. Automat se nebojí využít sílu motoru v nízkých otáčkách, a tak při dálničních 130 km/h točí pouhých 2 100 ot./min. Řazení probíhá poměrně rozvážně. Automatické převodovce nejlépe vyhovuje ležérní jízdní styl. V případě potřeby však umí zabrat a při plném sešlápnutí plynového pedálu podřadit o dva rychlostní stupně. Pokud se nechcete spoléhat na převodovku, můžete řadit pádly za volantem. Vlevo dolů, vpravo na vyšší rychlostní stupně. Osobně mě řazení nebavilo a raději jsem s vozem plynule.

Samotný vznětový dvoulitr BlueHDi funguje znamenitě, je kultivovaný, má dostatek síly a jezdí vcelku spořivě. Čtyřválec poskytuje výkon 110 kW při 4 000 ot./min. a maximální točivý moment 370 N.m v 2 000 otáčkách. Podle údajů výrobce by si diesel měl v průměru říkat o 4,5 litru nafty na 100 km, resp. o 4,6 l/1000 km v případě použití pneumatik o rozměru 205/60 R16 a větších. V praxi se na tuto hodnotu lze přiblížit jen při velmi lehké noze, v průměru budete jezdit přesně o litr dráže. Diesely s označením BlueHDi splňují přísnou emisní normu Euro 6. Ta je striktní především u emisí NOx, a tak se BlueHDi od dosavadních HDi liší zejména instalací katalyzátoru SCR. Ten se nachází ve společném obalu s filtrem pevných částic pod podlahou vozu. Podle tvrzení automobilky se v tomto zařízení odbourá 90 % oxidů dusíku a 99,9 % pevných částic. Kromě toho SCR přímo přispívá ke snížení spotřeby o 4 %, protože motor může pracovat v účinnějším režimu. Praktickou výhodou je také menší závislost spotřeby na zátěži motoru. K dalším modifikacím patří zvýšení komprese, nový tvar spalovací komory, odlehčení bloku nebo inteligentní řízení průtoku oleje a chladicí kapaliny. Dvoulitr BlueHDi je o sedm kilogramů lehčí. Systém Start/Stop vychází z technologie e-HDi s výkonným reverzibilním alternátorem, který se používá místo startéru.



Vznášedlo ale i kostitřas
C
itroën C4 Picasso jezdí na hladkém povrchu komunikací doslova báječně. Na palubě panuje klid stvořený pro rodinné cestování. Za mírného pohupování a vcelku příjemných náklonů v naprosté pohodě zdoláte stovky kilometrů. Vše je ideální do doby, než přijdou první větší nerovnosti. Podvozek Picassa ve spojení se sedmnáctipalcovými širokými koly nedokáže větší výmoly odfiltrovat a série nerovností dokáže vůz znejistit (v extrému dochází i na odskakování zadních kol). Přední kola se rozbitého asfaltu drží vcelku statečně, přesto nedokáží posádku izolovat před nežádoucím hlukem a boucháním. Nejlépe se C4 Picasso cítí na kvalitních rychlostních komunikacích nebo na dálnicích s dobrým povrchem (D3, D5, D8, D10 či D11). Z našich zkušeností s tímto modelem vyplývá, že nejlépe si vedou modely na šestnáctipalcových kolech bez příplatkové panoramatické střechy. Jedině tato kombinace dokáže zaručit velmi slušný cestovní komfort. Mezigeneračně se výrazně zlepšilo řízení, brzdy fungují výtečně. Problém nám dělal start/stop systém, který se musí deaktivovat pomocí obrazovky na středovém panelu, což po každém startu vyžaduje tři prokliky do příslušné sekce.



Moderní MPV s povedeným automatem
Nová generace Citroënu C4 Picasso osloví až futuristickým vnějším vzhledem, slušnou prostorností, celkově propracovaným interiérem, uživatelskou přívětivostí a úsporným vznětovým motorem, který poskytuje dostatek síly. Digitální přístrojový štít působí moderně, je praktický a posouvá C4 Picasso k prémiovým modelům. Citroën C4 Picasso jezdí výborně na kvalitních komunikacích, kde zajišťuje nadprůměrnou dávku poskytovaného komfortu. Sled ostřejších nerovností a rozbité české okresky však dávají Picassu hodně zabrat.

(plusy)
+ originální vzhled
+ vnitřní prostornost a slušná variabilita
+ použité materiály a jejich zpracování
+ ukázkový výhled z vozu
+ dobrá aerodynamika a nízká hlučnost
+ jízdní vlastnosti na hladkém povrchu
+ komfortní nastavení podvozku
+ úsporný diesel a povedené spojení s automatem
+ přední sedadla

(mínusy)
- jízdní vlastnosti a komfort odpružení na velmi špatném povrchu komunikace
- nemožnost vyndavat sedadla v druhé řadě
- sedadla v třetí řadě jsou jen nouzová
- vypnutí systému stop a start je zdlouhavé

Technické údaje Citroën C4 Picasso 2.0 Blue-HDi
otor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1997 ccm
Výkon: 110kW(150k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 370Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,2 s
Spotřeba - kombin.: 4,6 l/100 km
Spotřeba - město: 5,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,2 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4597/1826/1634 mm
Rozvor: 2840 mm
Zavazadelník: 170-645-725/1843 l
Pohot./celková hmotnost: 1635/2280 kg
Základní cena: 424.900 Kč (1.6 VTi, Attraction)
Cena test. modelu od: 565.900 Kč (2.0 BluHDi, Tendance)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2016

255 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2016

508 200 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2020

589 000 Kč