Test: Elektrický Peugeot e-2008 je po všech stránkách lepší než dříve

Peugeot slibuje dojezd 400 kilometrů, rychlé dobíjení a žádné omezování. Jaká je realita?
Peugeot 2008 patří k vůbec nejprodávanějším kompaktní SUV. Jeho cena začíná na 479.900 Kč ve verzi s benzínovým motorem a manuální převodovkou. V nabídce je kromě toho hybrid s automatem s cenovkou od 589.000 Kč a také čistý elektromobil s nulovými emisemi za 745.000 Kč a dojezdem 405 km na jedno nabití. A právě elektro provedení jsme zvolili k jarnímu testu. Díky aprílovým rozmarům počasí, kdy jeden den panovalo letní počasí a druhý den teploty spadly k nule bylo možné vyzkoušet, jak hodně u elektrického SUV ovlivňuje venkovní teplota spotřebu, resp. dojezd.
Model 2008 se vyrábí ve španělském městě Vigo a po Peugeotu 508 je 2008 dalším modelem, který používá nový světelný podpis v podobě třech světelných drápů. U nejvyšší úrovně výbavy GT se nápadný efekt tří drápů poprvé objevuje i u full LED světlometů využívajících tři světelné moduly.
Po stránce vzhledu karoserie se elektrická e-2008 příliš neliší od běžného provedení, které se designově povedlo. To, že se jedná o elektromobil, zjistíte hlavně po otevření víčka palivové nádrže, kde místo hrdla naleznete zásuvku typu 2 (Mennekes) s rozšířením na CCS Combo 2, což zaručuje, že prakticky u žádného stojanu v Česku nemáte problém.
Od výbavy GT získáte 3D kokpit, který sází zejména na efekt. Na celkové hmotnosti vozu 2.030 kg se 340 kilogramy podílejí baterie. Dobrou zprávou je fakt, že posádka není v kabině nikterak prostorově omezována zástavbou baterií. Ty Peugeot umístil pod zadní a přední sedadla. V praxi tak může vadit nanejvýš to, že řidič si nepřisune levou nohu k přednímu sedadlu (zároveň se začátkem sedadla končí výrazný schod).
Zavazadlový prostor je v Peugeotu e-2008 totožný jako u standardního modelu, což nebývá u elektromobilů vždy zvykem. Těšit se tak můžete na slušných 434 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce na 1.467 litrů. Do mezipodlahy kufru lze pohodlně uložit kabely.
Aktuální provedení e-2008 disponuje baterií o celkové kapacitě 54 kWh (dříve 50 kWh), z čehož podle údajů výrobce je využitelná kapacita 48,1 kWh (dříve 45 kWh). Takto velká baterie má udávaný teoretický dojezd až 405 kilometrů (podle WLTP), při pohybu ve městě dokonce 567 km. Předpokládaná doba dobití z 20 % na 80 % je 30 minut přes veřejnou dobíjecí stanici (100 kW), 4 hodiny 40 minut přes Wall Box (7,4 kW) a 11 hodin 10 minut přes zesílenou zásuvku (3,2 kW).
K dobíjení jsme využívali veřejnou dobíjecí síť PRE POINT od Pražské energetiky
Kombinovaná spotřeba má činit 15,3 kWh/100 km (resp. 15,6 kWh/100 km u nejvyšší zkoušené výbavy GT). A nás zajímalo, zda se k této hodnotě lze přiblížit a využívat teoretického dojezdu čtyř stovek kilometrů. Když jsme si vůz přebírali a baterie byla na 97 % své kapacity, palubní počítač ukazoval dojezd 394 km. První dvacítka kilometrů se nesla v klasickém středečním duchu popojíždění po totálně ucpané Praze, na což e-2008 potřebovala vždy do 15 kWh/100 km (přesněji 13,9 kWh/100 km). Poté následovaly už volnější okresní silnice a dálnice. Po stovce ujetých kilometrů se průměrná spotřeba ustálila na hranici rovných 15 kWh/100 km, přičemž na dálnici jsme dokonce vyzkoušeli maximální 150 km/h rychlost, kdy spotřeba leze rapidně nahoru. Proto je rozumné se pohybovat rychlostí 115-120 km/h v pravém pruhu a užívat si klidu na palubě. Velmi zajímavý je fakt, že na trase dlouhé 280 km zkonzumovala e-2008 při teplotách kolem 20°C v průměru 15,1 kW/h energie. Druhý den poklesly venkovní teploty na nějakých 5°C a my byli zvědaví, za kolik stejnou trasu ujedeme při shodném jízdním tempu. A světe div se, spotřeba vyrostla na 18,2 kWh/100 km. Spotřeba se navýšila skokově o dvacet procent, stejně tak jsme zaznamenali o něco pomalejší nabíjení.
Tohle je reálné spotřeba při přejezdu Prahy na což jsme potřebovali téměř hodinu. Kilometr pak vyjde při dobíjení doma z klasické elektrické sítě na zhruba na korunu.
Po zdolání 700 km se spotřeba díky skončila závěrečnou hodnotou 15,7 kWh. Zde je nutné zmínit, že spotřeba se odvíjí od jízdního stylu, od toho jaká je venkovní teplota a jak hodně pospícháte. Na palubním počítači totiž po 4.000 km najetých kilometrech svítila hodnota 18,5 kWh/100 km, což může být pro někoho standard. V redakci máme elektromobily rádi, něco jsme s nimi už najeli a extrémně nepospícháme, i když průměrná rychlost a doba dojezdu se na 300 km trase příliš nelišila od klasického benzínového vozu.
Ale zpět k technikáliím. Pod kapotou nalezneme elektrický motor o výkonu 115 kW (dříve 100 kW) s točivým momentem 260 Nm v rozmezí 500-4.060 ot./min. Systém pohání přední kola a je spojen s automatickou převodovkou, která se ovládá pulzním voličem. K dispozici je kromě klasické polohy "D" také poloha "B", která funguje jako motorová brzda u autobusu a zajišťuje silnější rekuperaci (dokonce se rozsvítí brzdová světla). V redakci jsme si ji oblíbili a využívali ji při dojíždění k semaforu popř. pro sjíždění kopců. Polohou B nejenže se baterie v daný okamžik více dobíjí, šetříte také brzdové destičky. Maximální rychlost elektrického SUV činí solidních 150 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h probíhá za 9,1s.
Pokud tedy plánujete využívat elektrickou 2008 pro městské či příměstské cestování nebo poklidnější jízdy mimo město, můžeme ji zcela doporučit. Dojezd bude činit v ideálních podmínkách čtyři stovky kilometrů. Samozřejmě záleží na obsazení, venkovní teplotě nebo protivětru. Cestování s elektrickou 2008 je tiché, komfortní a tak nějak přirozené. Peugeotu se povedlo zvolit ideální kompromis mezi komfortem a tuhostí.
Modernizace zvýšila kapacitu baterií a prodloužila dojezd, což z tohoto lvíčete činí mnohem použitelnější elektromobil než dříve. Navíc je také o desítky tisíc levnější. Peugeot poskytuje na baterie záruku po dobu 8 let a 160.000 km při garanci 70 % kapacity baterie.
Peugeot e-2008 dokáže plně nahradit klasické SUV za předpokladu, že s ním nebudete jezdit dlouhodobě po dálnici. Tam se jeho využitelnost snižuje s rostoucí rychlostí každým kilometrem a častější dobíjení se stává otravnou záležitostí. Ve všech ostatních případech je e-2008 skvělým vozem, který dává smysl.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Peugeot 2008 1.2i ACTIVE

Peugeot 2008 1,2 i 60kW AUTOMAT LED VÝHŘEV
