Test: Ford C-Max vs. Grand C-Max - invaze prostoru pokračuje | Autanet.cz

Test: Ford C-Max vs. Grand C-Max - invaze prostoru pokračuje

07. 02. 2012
Sdílet článek

Na evropských trzích válčí automobilka Ford v boji o zhýčkané zákazníky se čtyřmi velkoprostorovými vozy. A nestačí jí to. V této kategorii má v plánu další počiny. Dokládá to trvale rostoutí oblibu MPV. Porovnáváme pětimístný model C-Max s jeho větším „bratrem Grandem“, který je volitelně až sedmimístný. Oba v testu poháněly úsporné turbodiesely TDCi.

Ford C-Max patří od prvopočátku do nižší střední třídy. Nejnovější verze modelu nepřináší žádnou rozměrovou revoluci. Nový C-Max narostl proti předchůdci jen o pět centimetrů a při nakládání zavazadel se cestující mohou spolehnout na osvědčené prvky – samostatná křesílka, s nimiž je možné si všelijak pohrát, až nakonec dostaneme, co jsme si přáli. Přesto se současný C-Max od předchůdce výrazně liší. Je mnohem krásnější! A to jak navenek, tak uvnitř. S atraktivní karoserií harmonicky koresponduje moderna v interiéru. Nový C-Max vyráží do provozu na totožné platformě jako Focus (rozvor 2,648 m) a není proto divu, že také jako Focus skvěle jezdí! Vyšší těžiště téměř nepoznáte. Autor těchto řádek se přiznává, že od projetí první zatáčky se mu C-Max moc zalíbil. Vyšší těžiště? Žádný problém! Skvělý podvozek výšku karoserie zdařile eliminuje, takže za volantem získáte pocit, že snad řídíte sportovní auto! Jeho současná délka 4,38 m však zdaleka nemusí každého uspokojit. Leckomu se může zdát malý. Proto se zrodil Grand C-Max jako mezičlánek vyplňujcí vcelku velkou mezeru mezi „malým Maxíkem“ a velkými MPV značky Ford, které představují modely Galaxy a jeho sportovnější verze S-Max.


Malý cenový rozdíl
Obě základní verze C-Maxů poháněné benzínovým Duratekem 1,6 Ti-VCT o výkonu 77 kW/105 k od sebe dělí cenový rozdíl třiceti tisíc korun. Také většinu dalších motorizací C-Maxe můžeme pořídit levněji o stejnou částku než větší model Grand C-Max. V ceníku ovšem najdeme i menší než třicetitisícový rozdíl. Například u verze 2,0 Duratorq TDCi v nejvyšší výbavě Titanium: 538.900 Kč vs. 558.900 Kč. V cenové hladině nad půl milionem korun můžeme říci, že se jedná pouze o minimální rozdíl. Je zřejmé, že dovozce větší model „pozitivně diskriminuje“. Jaký k tomu má důvod? Považuje menšího C-Maxe za lepší auto, když jeho cenu stanovuje téměř stejnou jako u modelu o poznání většího? Podívejme se oběma Maxům na zoubek.

Jestliže jsme si řekli, že Ford C-Max skvěle jezdí, nemusí to znamenat, že s Grand C-Maxem se jezdí špatně. To by snad ani nemohl být Ford! Pokud jste doposud jezdili s vozy jiných značek, pravděpodobně vás Grand C-Max jízdním projevem na silnici plně uspokojí. V zatáčce se nakloní jen málo a chová předvídalně. Za volantem cítíte jistotu, tohle MPV poslouchá svého „voditele“ na slovo. Odezva řízení směrem k řidiči je stejně příjemná jako u menšího C-Maxe. Přesto jsem neměl za volantem „Granda“ tak příjemný pocit jako v případě menšího „Maxíka“. V čem je tedy problém? Vlastně se ani nedá říci, že jde o problém, přesto je rozdíl v jízdních projevech mezi oběma Maxy patrný. Řidič, který při výběru auta favorizuje jízdní vlastnosti, nejspíš sáhne po menším C-Maxu. Ale vejde se mu tam celá rodina?! Můžete namítnout, že takový motorista ať si raději vybírá v jiné kategorii než MPV. Jenže se často stává, že i řidiči - fanjšmekrovi se rozroste rodina, potřebuje ji každý týden naložit a odvézt i bagáží na chalupu a přesto neztratil chuť na pěkné svezení. A včil, babo raď!

Plavný Grand
Je třeba říci, že rozdíl v jízdních vlastnotech obou Maxů není tak velký jako například mezi Galaxy a S-Maxem. Grand C-Max s rozvorem 2,788 m ovšem zákonitě jezdí plavněji než jeho menší „sourozenec“. Je také zřejmé, že mnozí motoristé tuto skutečnost mohou považovat za výhodu. Grand C-Max číselným vyjádřením hodnoty rozvoru již dopředu deklaruje, že výrobci jde v případě této verze modelu především o vnitřní prostornost. Jeho jízdní projev na silnici nelze srovnávat se sportovním chováním Focuse. Menší z porovnávané dvojice C-Max však toto srovnání může bez obav podstoupit. Přestože jsem v Grand C-Maxu žádnou újmu nepociťoval, po přesednutí ze C-Maxe se ve mně na chviličku přece jen usadil malý osten zklamání. Ten se však rozplynul díky mohutnému zátahu osvědčeného agregátu 2,0 TDCi o výkonu 103 kW/140 k. Ačkoli byl turbodiesel spojen s šestistupňovým automatem, jeho projevu to neubralo na dynamice a pružnosti. Při předjíždění si automatická převodovka věděla rady s včasným podřazením a následným adekvátním postupem v rámci plynulého zrychlování. Příjemné překvapení tenhle „fordí“ automat! Zatíženi třemi osobami jsme absolvovali 250 km po dálnici průměrnou rychlostí okolo 160 km/h (samozřejmě v SRN!) s výslednou spotřebou 7,9 l nafty na 100 km jízdy. V domácích podmínkách jsme se v rámci povolených rychlostí dostali výrazně pod sedm litrů a troufám si tvrdit, že při jen trochu cíleně úsporné jízdě by se s tímhle velkým rodinným autem dalo jezdit mezi pěti a šesti litry i s automatickou převodovkou. K tomu je třeba dodat, že výrobce udává rozdíl mezi automatem a manuálem půl litru nafty. A zanedbatelné dva kilometry v případě rychlostního maxima (200 x 198 km/h), k tomu pouhé dvě desetinky vteřiny (10,3 vs. 10,5) u zrychlení. Dvoulitrový turbodiesel, tahle naftová klasika, se v roli pohonné jednotky Grand C-Maxe velmi osvědčil.

Šestnáctistovka stačí
Model C-Max v testu rovněž poháněl turbodiesel. Byl jsem zvědavý, jak si s „Maxíkem“ poradí menší agregát 1,6 TDCi. Bude 85 kW na vysoké MPV stačit? Mělo by, ale uplně jisté se to před zahájením testu nezdálo. Přestože se nejedná o vyloženého obra, vyšší karoserie MPV přece jenom vyžaduje k překonání odporu vzduchu více síly v motoru než u běžného nízkého auta. V průběhu šestidenního testu jsem měl smůlu na počasí. Neustále vál vítr, často spíš vichřice. V takovém povětří jsem se C-Maxem (většinou bez spolucestujících) absolvoval zhruba šest stovek kilometrů s průměrnou spotřebou 6,2 l. Výsledek to není špatný, neboť jsem snad z devadesáti procent jsem jezdil proti silnému větru. V průběhu testování se evidentně projevil „zákon stálého protivětru“. Počasí průměrnou hodnotu spotřeby paliva nepochybně ovlivnilo. K udržení jízdních průměrů bylo zapotřebí téměř permamentně sešlapávat pedál akcelerátoru o něco hlouběji, než obvykle. Ukázalo se však, že síla agregátu 1,6 TDCi nechybí, přičemž výsledná spotřeba rozhodně není pro tenhle motor ostudou. Ukázalo se , že výkon 85 kW ve spojení s adekvátním „krouťákem (max. 270 Nm) je pro vůz velikosti C-Maxe tak akorát. Subjektivně se mi dokonce jeho zrychlování zdálo svižnější než v případě „Granda“, ačkoli ten má být v motorizaci 2,0 TDCi (103 kW) ve sprintu z klidu na stovku o 0,8 vteřiny rychlejší. U obou agregátů se mi zamlouvala pružnost, na kterou se při předjíždění můžete spolehnout prakticky v celém rozsahu otáček. Menší z „Maxů“ sice vykazoval hodnotu rychlostního maxima „jen“ 184 km/h, ale v pásmu 160 – 170 km/h se choval docela nenuceně a projevoval podobnou šetrnost ke sluchu pasažérů jako silnější agregát v Grand C-Maxu, ačkoli se v této rychlosti již přiblížil „na dohled“ svému maximu.

Hravý C-Max
O skvělých jízdních vlastnostech C-Maxe již byla řeč, zatáčky ochotně vykrojí v přesné řidičem zvolené stopě prakticky bez náklonů. Jen ve vyšších rychlostech jeví mírný sklon k přetáčivosti. Nejde však o nic rušivého, natož nebezpečného. Snadná ovladatelnost a vzorná ochota ke srovnání do původního směru je mu společná s Focusem. Je radost „hrát si“ s tímto vozem v zatáčkách, podle potřeby je „utahovat“ a povolovat. Z pohledu jízdních vlastností jednozačně vítězí menší model C-Max. V celém komplexu tohoto významu. Pro malého „Maxíka“ hovoří především jeho mimořádná stabilita a jistota v pohybu na silnici a také nižší spotřeba. Jízdními výkony sice Grand C-Max poháněný silnějším motorem menšího konkurenta papírově o něco předčí, ale v tomto ohledu se dá navrhnout remíza. Být Grand C-Max šachistou, měl by ji od C-Maxe přijmout. Je to férová nabídka. Subjektivně totiž působí jízda v menším z Maxů dokonce dynamičtěji navzdory slabší motorizaci. A pocity jsou přece mnohdy důležitější než strohá čísla! V každém případě je agregát 1,6 TDCi (85 kW) hodně dobrou volbou pro model C-Max podobně jako 2,0 TDCi (103 kW) pro Grand C-Max.

Vychytávky prostoru
Zatím se do průběžného vedení dostává C-Max, ale dosud jsme se nezabývali disciplínou, která je u velkoprostorových vozů klíčová. Jak dopadne srovnání velikosti a variablity interiéru? Tady je Grand C-Max pochopitelně favoritem. Rozdíl čtrnácti centimetrů v délkách rozvorů a totožná hodnota u karoserie musí být znát! Grand C-Max do svých útrob může umístit třetí řadu sedadel. Tohle „malý Maxík“ nikdy nedokáže! Testovaný Grand C-Max byl ovšem pětimístný. Řekněme si, že další řada sedadel by ze zavazadlového prostoru ukrojila tolik, že na tašky a kufry cestujících by zbylo jen minimum prostoru. Sedm míst u pětimetrových vozů? Budiž, ale u aut délky čtyři a půl metru? Prodražená zbytečnost. S pěti místy je však Grand C-Max skutečným grandem vnitřního prostoru. Nepřekvapí, že ve druhé řadě je spousta místa pro cestující zejména v podélném směru. Ale ani na šířku to není špatné, o vzdušnéhm pocitu nad hlavou ani nemluvě. V tomto bodě na tom však není zle ani C-Max, kde se vzadu sedí na osvědčných křesílkách, u kterých lze do roviny sklopit opěradla, nebo je celá překlopit za opěradla předních sedadel. V případě nutnosti je možné všechna tři křesílka z vozu vyjmout. Tento systém je u Grand C-Maxe zdokonalený v případě prostředního sedadla druhé řady, které se dá elegantně zaklopit pod sedák pravého zadního cestujícího. Ve čtyřmístné variantě tak získáme prostor, který jsme v průběhu testu využili k přepravě trekového kola. Do vzniklé mezery bicykl „zaplul“ tak lehce, jakoby mu byl tento prostor ušitý přímo na míru. V kufru zbylo navíc spousta prostoru pro další zavazadla. Mimořádně vhodné řešení pro cyklisty, ale nejen pro ně. V „tunýlku“ uprostřed kufru Granda si lze snadno představit i celou řadu jiných sportovních náčiní. Dozadu se v případě Grand C-Maxe nastupuje z obou stran posuvnými dveřmi, což usnadňuje nastupování ve stístěném prostoru, ale tato přednost je vykoupená nutností vynaložit na otvírání i zavírání dveří poměrně velkou sílu. Grand C-Max je prostornější a svého menšího „soka“ v roli náklaďáku jednoznačně poráží.

Hodnotný interiér
Nepřekvapí, že na předních sedadlech se cestujícím naskýtá hodně podobný pohled. Přístrojové desky obou „Maxů“ se liší pouze v detailech daných typem výbavy, případně příplatkovými položkami. V testovaném Grand C-Maxu byla např. zabudovaná parkovací kamera, jejíž záběry se přenášejí na barevnou obrazovku v centrálním tubusu přístrojové desky. Obrazovka, ač poměrně malá, zobrazuje situaci za vozem velmi přehledně. Celkově se interiér Maxe proměnil oproti předchozí generaci k nepoznání. Podobné moderní tvary prvků přístojové desky sice známe i u vozů jiných značek, to ale nemusí zájemce o C-Maxe případně Grand C-Maxe mrzet. Obklopen komfortem se za volantem bude cítit příjemně také díky pečlivému zpracování. Ani kostky pražské dlažby nedokázaly přimět „palubku“ či jiné části interiéru k pazvukům. V poslední době se v kabinách aut rozmáhá tzv. klavírový lak, neušel tomu ani nový C-Max. Dojem hodnoty interiéru se díky tomu zvyšuje. Designéři si s jeho aplikací poradili se vkusem. Je tam, kde ho vítáme, např. kolem audiosoustavy a necpe se všude za každou cenu.

Ceník - samý paket
Ve výbavách Maxů nechybí nic podstatného především v oblasti bezpečnosti. Ceník modelu se hemží pakety a jejich kombinací, až se jeví dosti nepřehledný. Jisté je, že v základní výbavě Trend najdeme např. manuální klimatizaci, elektricky ovládáná přední okna i zpětná zrcátka a 16-ti palcová kola - „plecháče“. Kdo touží po hezčích, musí zvolit vyšší výbavu Titanium, která obsahuje také např. elektrické ovládání i zadních oken, automatickou dvouzónovou klimatizaci, bluetooth handsfree s hlasovým ovládáním a asistent rozjezdu do svahu. Také přední mlhovky jsou součásti až vyšší výbavy, navigační systém najdeme v balíčku dvou z řady paketů. Napočínal jsem jich v ceníku dvaatřicet! Na sestavení si svého Maxe rozhodně jeden dlouhý zimní večer nestačí. Zorientovat se v jednolivých paketech dá fušku, natož je všechny propočítat v souvislosti s cenovou výhodnotí. Proto ani člověk nemůže moc vyčítat některým prodejcům, že se v cenících térto značky nevyznají.

Dva vítězové
Vítěz? Pro autora testu je to C-Max. Skvěle jezdí a dovnitř se vejde obstojné množštví zavazadel. Navíc mu postačí k pěkným výkonům na silnici menší a úspornější motor než v případě Granda. Skvělé jízdní vlastnosti jsem nadřadil výhodám Grand – C-Maxe coby přepravce početných posádek s velkými zavazadly. Kdo však potřebuje opravdu velké auto, může bez obav sáhnout pro Grandovi. Není sice tak velký jako Galaxy nebo S-Max, ale při promyšleném nakládání se do něho vejde opravdu hodně.

Technické údaje Ford C-Max 1,6 TDCi
Ford Grand C-Max 2,0 TDCi
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon: 85kW(115k)/3600 ot./min.
103kW(140k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 270Nm/1750-2500 ot./min.
320Nm/1750-2750 ot./min.
Max. rychlost: 184 km/h
200 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,3 s
10,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,6 l/100 km
5,8 l/100 km
Spotřeba - město: 5,4 l/100 km
7,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,1 l /100 km
5,0 l/100 km
Objem pal. nádrže: 53 l
60 l
Délka/šířka/výška: 4380/1828/1626 mm
4520/1828/1684 mm
Rozvor: 2648 mm
2788 mm
Zavazadelník: 432(471)-1684(1723) l
439(507)-1742(1810) l
   
Základní cena: 369.900 Kč (Trend)
399.900 Kč (Trend)
Cena test. modelu od: 444.900 Kč (Trend)
558.900 Kč (Titanium)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Manfred Strnad (text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč