Test: Ford C-Max vs. Grand C-Max - invaze prostoru pokračuje
Na evropských trzích válčí automobilka Ford v boji o zhýčkané zákazníky se čtyřmi velkoprostorovými vozy. A nestačí jí to. V této kategorii má v plánu další počiny. Dokládá to trvale rostoutí oblibu MPV. Porovnáváme pětimístný model C-Max s jeho větším „bratrem Grandem“, který je volitelně až sedmimístný. Oba v testu poháněly úsporné turbodiesely TDCi.
Ford C-Max patří od prvopočátku do nižší střední třídy. Nejnovější verze modelu nepřináší žádnou rozměrovou revoluci. Nový C-Max narostl proti předchůdci jen o pět centimetrů a při nakládání zavazadel se cestující mohou spolehnout na osvědčené prvky – samostatná křesílka, s nimiž je možné si všelijak pohrát, až nakonec dostaneme, co jsme si přáli. Přesto se současný C-Max od předchůdce výrazně liší. Je mnohem krásnější! A to jak navenek, tak uvnitř. S atraktivní karoserií harmonicky koresponduje moderna v interiéru. Nový C-Max vyráží do provozu na totožné platformě jako Focus (rozvor 2,648 m) a není proto divu, že také jako Focus skvěle jezdí! Vyšší těžiště téměř nepoznáte. Autor těchto řádek se přiznává, že od projetí první zatáčky se mu C-Max moc zalíbil. Vyšší těžiště? Žádný problém! Skvělý podvozek výšku karoserie zdařile eliminuje, takže za volantem získáte pocit, že snad řídíte sportovní auto! Jeho současná délka 4,38 m však zdaleka nemusí každého uspokojit. Leckomu se může zdát malý. Proto se zrodil Grand C-Max jako mezičlánek vyplňujcí vcelku velkou mezeru mezi „malým Maxíkem“ a velkými MPV značky Ford, které představují modely Galaxy a jeho sportovnější verze S-Max.
Malý cenový rozdílObě základní verze C-Maxů poháněné benzínovým Duratekem 1,6 Ti-VCT o výkonu 77 kW/105 k od sebe dělí cenový rozdíl třiceti tisíc korun. Také většinu dalších motorizací C-Maxe můžeme pořídit levněji o stejnou částku než větší model Grand C-Max. V ceníku ovšem najdeme i menší než třicetitisícový rozdíl. Například u verze 2,0 Duratorq TDCi v nejvyšší výbavě Titanium: 538.900 Kč vs. 558.900 Kč. V cenové hladině nad půl milionem korun můžeme říci, že se jedná pouze o minimální rozdíl. Je zřejmé, že dovozce větší model „pozitivně diskriminuje“. Jaký k tomu má důvod? Považuje menšího C-Maxe za lepší auto, když jeho cenu stanovuje téměř stejnou jako u modelu o poznání většího? Podívejme se oběma Maxům na zoubek.
Jestliže jsme si řekli, že Ford C-Max skvěle jezdí, nemusí to znamenat, že s Grand C-Maxem se jezdí špatně. To by snad ani nemohl být Ford! Pokud jste doposud jezdili s vozy jiných značek, pravděpodobně vás Grand C-Max jízdním projevem na silnici plně uspokojí. V zatáčce se nakloní jen málo a chová předvídalně. Za volantem cítíte jistotu, tohle MPV poslouchá svého „voditele“ na slovo. Odezva řízení směrem k řidiči je stejně příjemná jako u menšího C-Maxe. Přesto jsem neměl za volantem „Granda“ tak příjemný pocit jako v případě menšího „Maxíka“. V čem je tedy problém? Vlastně se ani nedá říci, že jde o problém, přesto je rozdíl v jízdních projevech mezi oběma Maxy patrný. Řidič, který při výběru auta favorizuje jízdní vlastnosti, nejspíš sáhne po menším C-Maxu. Ale vejde se mu tam celá rodina?! Můžete namítnout, že takový motorista ať si raději vybírá v jiné kategorii než MPV. Jenže se často stává, že i řidiči - fanjšmekrovi se rozroste rodina, potřebuje ji každý týden naložit a odvézt i bagáží na chalupu a přesto neztratil chuť na pěkné svezení. A včil, babo raď!
Plavný Grand
Je třeba říci, že rozdíl v jízdních vlastnotech obou Maxů není tak velký jako například mezi Galaxy a S-Maxem. Grand C-Max s rozvorem 2,788 m ovšem zákonitě jezdí plavněji než jeho menší „sourozenec“. Je také zřejmé, že mnozí motoristé tuto skutečnost mohou považovat za výhodu. Grand C-Max číselným vyjádřením hodnoty rozvoru již dopředu deklaruje, že výrobci jde v případě této verze modelu především o vnitřní prostornost. Jeho jízdní projev na silnici nelze srovnávat se sportovním chováním Focuse. Menší z porovnávané dvojice C-Max však toto srovnání může bez obav podstoupit. Přestože jsem v Grand C-Maxu žádnou újmu nepociťoval, po přesednutí ze C-Maxe se ve mně na chviličku přece jen usadil malý osten zklamání. Ten se však rozplynul díky mohutnému zátahu osvědčeného agregátu 2,0 TDCi o výkonu 103 kW/140 k. Ačkoli byl turbodiesel spojen s šestistupňovým automatem, jeho projevu to neubralo na dynamice a pružnosti. Při předjíždění si automatická převodovka věděla rady s včasným podřazením a následným adekvátním postupem v rámci plynulého zrychlování. Příjemné překvapení tenhle „fordí“ automat! Zatíženi třemi osobami jsme absolvovali 250 km po dálnici průměrnou rychlostí okolo 160 km/h (samozřejmě v SRN!) s výslednou spotřebou 7,9 l nafty na 100 km jízdy. V domácích podmínkách jsme se v rámci povolených rychlostí dostali výrazně pod sedm litrů a troufám si tvrdit, že při jen trochu cíleně úsporné jízdě by se s tímhle velkým rodinným autem dalo jezdit mezi pěti a šesti litry i s automatickou převodovkou. K tomu je třeba dodat, že výrobce udává rozdíl mezi automatem a manuálem půl litru nafty. A zanedbatelné dva kilometry v případě rychlostního maxima (200 x 198 km/h), k tomu pouhé dvě desetinky vteřiny (10,3 vs. 10,5) u zrychlení. Dvoulitrový turbodiesel, tahle naftová klasika, se v roli pohonné jednotky Grand C-Maxe velmi osvědčil.
Šestnáctistovka stačí
Model C-Max v testu rovněž poháněl turbodiesel. Byl jsem zvědavý, jak si s „Maxíkem“ poradí menší agregát 1,6 TDCi. Bude 85 kW na vysoké MPV stačit? Mělo by, ale uplně jisté se to před zahájením testu nezdálo. Přestože se nejedná o vyloženého obra, vyšší karoserie MPV přece jenom vyžaduje k překonání odporu vzduchu více síly v motoru než u běžného nízkého auta. V průběhu šestidenního testu jsem měl smůlu na počasí. Neustále vál vítr, často spíš vichřice. V takovém povětří jsem se C-Maxem (většinou bez spolucestujících) absolvoval zhruba šest stovek kilometrů s průměrnou spotřebou 6,2 l. Výsledek to není špatný, neboť jsem snad z devadesáti procent jsem jezdil proti silnému větru. V průběhu testování se evidentně projevil „zákon stálého protivětru“. Počasí průměrnou hodnotu spotřeby paliva nepochybně ovlivnilo. K udržení jízdních průměrů bylo zapotřebí téměř permamentně sešlapávat pedál akcelerátoru o něco hlouběji, než obvykle. Ukázalo se však, že síla agregátu 1,6 TDCi nechybí, přičemž výsledná spotřeba rozhodně není pro tenhle motor ostudou. Ukázalo se , že výkon 85 kW ve spojení s adekvátním „krouťákem (max. 270 Nm) je pro vůz velikosti C-Maxe tak akorát. Subjektivně se mi dokonce jeho zrychlování zdálo svižnější než v případě „Granda“, ačkoli ten má být v motorizaci 2,0 TDCi (103 kW) ve sprintu z klidu na stovku o 0,8 vteřiny rychlejší. U obou agregátů se mi zamlouvala pružnost, na kterou se při předjíždění můžete spolehnout prakticky v celém rozsahu otáček. Menší z „Maxů“ sice vykazoval hodnotu rychlostního maxima „jen“ 184 km/h, ale v pásmu 160 – 170 km/h se choval docela nenuceně a projevoval podobnou šetrnost ke sluchu pasažérů jako silnější agregát v Grand C-Maxu, ačkoli se v této rychlosti již přiblížil „na dohled“ svému maximu.
Hravý C-Max
O skvělých jízdních vlastnostech C-Maxe již byla řeč, zatáčky ochotně vykrojí v přesné řidičem zvolené stopě prakticky bez náklonů. Jen ve vyšších rychlostech jeví mírný sklon k přetáčivosti. Nejde však o nic rušivého, natož nebezpečného. Snadná ovladatelnost a vzorná ochota ke srovnání do původního směru je mu společná s Focusem. Je radost „hrát si“ s tímto vozem v zatáčkách, podle potřeby je „utahovat“ a povolovat. Z pohledu jízdních vlastností jednozačně vítězí menší model C-Max. V celém komplexu tohoto významu. Pro malého „Maxíka“ hovoří především jeho mimořádná stabilita a jistota v pohybu na silnici a také nižší spotřeba. Jízdními výkony sice Grand C-Max poháněný silnějším motorem menšího konkurenta papírově o něco předčí, ale v tomto ohledu se dá navrhnout remíza. Být Grand C-Max šachistou, měl by ji od C-Maxe přijmout. Je to férová nabídka. Subjektivně totiž působí jízda v menším z Maxů dokonce dynamičtěji navzdory slabší motorizaci. A pocity jsou přece mnohdy důležitější než strohá čísla! V každém případě je agregát 1,6 TDCi (85 kW) hodně dobrou volbou pro model C-Max podobně jako 2,0 TDCi (103 kW) pro Grand C-Max.
Vychytávky prostoru
Zatím se do průběžného vedení dostává C-Max, ale dosud jsme se nezabývali disciplínou, která je u velkoprostorových vozů klíčová. Jak dopadne srovnání velikosti a variablity interiéru? Tady je Grand C-Max pochopitelně favoritem. Rozdíl čtrnácti centimetrů v délkách rozvorů a totožná hodnota u karoserie musí být znát! Grand C-Max do svých útrob může umístit třetí řadu sedadel. Tohle „malý Maxík“ nikdy nedokáže! Testovaný Grand C-Max byl ovšem pětimístný. Řekněme si, že další řada sedadel by ze zavazadlového prostoru ukrojila tolik, že na tašky a kufry cestujících by zbylo jen minimum prostoru. Sedm míst u pětimetrových vozů? Budiž, ale u aut délky čtyři a půl metru? Prodražená zbytečnost. S pěti místy je však Grand C-Max skutečným grandem vnitřního prostoru. Nepřekvapí, že ve druhé řadě je spousta místa pro cestující zejména v podélném směru. Ale ani na šířku to není špatné, o vzdušnéhm pocitu nad hlavou ani nemluvě. V tomto bodě na tom však není zle ani C-Max, kde se vzadu sedí na osvědčných křesílkách, u kterých lze do roviny sklopit opěradla, nebo je celá překlopit za opěradla předních sedadel. V případě nutnosti je možné všechna tři křesílka z vozu vyjmout. Tento systém je u Grand C-Maxe zdokonalený v případě prostředního sedadla druhé řady, které se dá elegantně zaklopit pod sedák pravého zadního cestujícího. Ve čtyřmístné variantě tak získáme prostor, který jsme v průběhu testu využili k přepravě trekového kola. Do vzniklé mezery bicykl „zaplul“ tak lehce, jakoby mu byl tento prostor ušitý přímo na míru. V kufru zbylo navíc spousta prostoru pro další zavazadla. Mimořádně vhodné řešení pro cyklisty, ale nejen pro ně. V „tunýlku“ uprostřed kufru Granda si lze snadno představit i celou řadu jiných sportovních náčiní. Dozadu se v případě Grand C-Maxe nastupuje z obou stran posuvnými dveřmi, což usnadňuje nastupování ve stístěném prostoru, ale tato přednost je vykoupená nutností vynaložit na otvírání i zavírání dveří poměrně velkou sílu. Grand C-Max je prostornější a svého menšího „soka“ v roli náklaďáku jednoznačně poráží.
Hodnotný interiér
Nepřekvapí, že na předních sedadlech se cestujícím naskýtá hodně podobný pohled. Přístrojové desky obou „Maxů“ se liší pouze v detailech daných typem výbavy, případně příplatkovými položkami. V testovaném Grand C-Maxu byla např. zabudovaná parkovací kamera, jejíž záběry se přenášejí na barevnou obrazovku v centrálním tubusu přístrojové desky. Obrazovka, ač poměrně malá, zobrazuje situaci za vozem velmi přehledně. Celkově se interiér Maxe proměnil oproti předchozí generaci k nepoznání. Podobné moderní tvary prvků přístojové desky sice známe i u vozů jiných značek, to ale nemusí zájemce o C-Maxe případně Grand C-Maxe mrzet. Obklopen komfortem se za volantem bude cítit příjemně také díky pečlivému zpracování. Ani kostky pražské dlažby nedokázaly přimět „palubku“ či jiné části interiéru k pazvukům. V poslední době se v kabinách aut rozmáhá tzv. klavírový lak, neušel tomu ani nový C-Max. Dojem hodnoty interiéru se díky tomu zvyšuje. Designéři si s jeho aplikací poradili se vkusem. Je tam, kde ho vítáme, např. kolem audiosoustavy a necpe se všude za každou cenu.
Ceník - samý paket
Ve výbavách Maxů nechybí nic podstatného především v oblasti bezpečnosti. Ceník modelu se hemží pakety a jejich kombinací, až se jeví dosti nepřehledný. Jisté je, že v základní výbavě Trend najdeme např. manuální klimatizaci, elektricky ovládáná přední okna i zpětná zrcátka a 16-ti palcová kola - „plecháče“. Kdo touží po hezčích, musí zvolit vyšší výbavu Titanium, která obsahuje také např. elektrické ovládání i zadních oken, automatickou dvouzónovou klimatizaci, bluetooth handsfree s hlasovým ovládáním a asistent rozjezdu do svahu. Také přední mlhovky jsou součásti až vyšší výbavy, navigační systém najdeme v balíčku dvou z řady paketů. Napočínal jsem jich v ceníku dvaatřicet! Na sestavení si svého Maxe rozhodně jeden dlouhý zimní večer nestačí. Zorientovat se v jednolivých paketech dá fušku, natož je všechny propočítat v souvislosti s cenovou výhodnotí. Proto ani člověk nemůže moc vyčítat některým prodejcům, že se v cenících térto značky nevyznají.
Dva vítězové
Vítěz? Pro autora testu je to C-Max. Skvěle jezdí a dovnitř se vejde obstojné množštví zavazadel. Navíc mu postačí k pěkným výkonům na silnici menší a úspornější motor než v případě Granda. Skvělé jízdní vlastnosti jsem nadřadil výhodám Grand – C-Maxe coby přepravce početných posádek s velkými zavazadly. Kdo však potřebuje opravdu velké auto, může bez obav sáhnout pro Grandovi. Není sice tak velký jako Galaxy nebo S-Max, ale při promyšleném nakládání se do něho vejde opravdu hodně.
Technické údaje | Ford C-Max 1,6 TDCi Ford Grand C-Max 2,0 TDCi |
Motor: | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem motoru: | 1560 ccm |
Výkon: | 85kW(115k)/3600 ot./min. 103kW(140k)/3750 ot./min. |
Točivý moment max.: | 270Nm/1750-2500 ot./min. 320Nm/1750-2750 ot./min. |
Max. rychlost: | 184 km/h 200 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 11,3 s 10,3 s |
Spotřeba - kombin.: | 4,6 l/100 km 5,8 l/100 km |
Spotřeba - město: | 5,4 l/100 km 7,4 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,1 l /100 km 5,0 l/100 km |
Objem pal. nádrže: | 53 l 60 l |
Délka/šířka/výška: | 4380/1828/1626 mm 4520/1828/1684 mm |
Rozvor: | 2648 mm 2788 mm |
Zavazadelník: | 432(471)-1684(1723) l 439(507)-1742(1810) l |
Základní cena: | 369.900 Kč (Trend) 399.900 Kč (Trend) |
Cena test. modelu od: | 444.900 Kč (Trend) 558.900 Kč (Titanium) |