Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou
Mezi Hondu CR-V a HR-V japonská automobilka vklínila nejnovější model ZR-V a nás zajímalo jak jezdí a proč si ho pořídit
ZR-V nemá praktické zadní sedadla Honda Magic Seats a zavazadlový prostor pojme jen 380 litrů. Naopak výbava vozu je už od základu špičková. Již v základní výbavě Elegance disponuje Honda ZR-V například bezklíčkovým odemykáním a startováním, multimediálním systémem s navigací, duální automatickou klimatizací, parkovacími senzory, zadní kamerou, LED světlomety či pokročilým systémem podpory řízení Honda Sensing. Testovaná výbava Sport pak přidává již zmíněné černé detaily, bezdrátové dobíjení telefonu, elektrické víko kufru či zatmavená skla.
Z palubní desky číší jednoduchost a uklizenost. Nikde nic nepřekáží a ovládání je dotaženo do posledního detailu. Nechybí klasické kruhové ovladače a fyzická tlačítka, což je v dnešní době něco nevídaného. Infotainment s displejem japonská automobilka vyřešila po svém. Kombinuje dotykové ovládání s fyzickými tlačítky umístěnými v levé části, což zvyšuje intuitivní ovládání při jízdě. Grafika a členění obrazovky je jednoduché, žádný luxus nečekejte. Infotainment je rychlý a dobře odladěn, bohužel navigaci chybí on-line data o hustotě provozu.
Honda ZR-V je díky samonabíjecí pohonné jednotce, která generuje vlastní elektřinu soběstačná. Nemusíte ji nikdy připojovat k zásuvce ani jinak dobíjet. Nevyžaduje po vás vůbec nic. Zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže za 7,9 sekundy a umí jet až 173 km/h. O pohon se stará v podstatě trojice motorů – jeden spalovací – benzínový, jeden elektrický sloužící jako generátor a druhý elektrický, který se stará o pohon auta.
Dvoulitrový atmosférický čtyřválec pracuje v Atkinsonově cyklu a většinu času slouží pro generování elektřiny. Ten poskytuje výkon 105 kW (143 koní) a 186 Nm točivého momentu. Elektromotor produkuje systémový výkon 135 kW (184 koní) a 315 Nm točivého momentu. Elektřina pak po většinu času přímo pohání přední kola, spalovací motor se zapojuje až ve vyšších rychlostech.
Jezdit za udávaných 5,8 l/100 km je naprosto možné i v reálném provozu, po Praze jsme se běžně pohybovali mezi 4,2-4,5 l/100 km a při cestách mimo městě podobně. Nejvíce si Honda ZR-V vezme na dálnici, kde si říká o příděl 7,5 l/100 km, což stále považujeme na dvoulitr za skvělou hodnotu. Palivová nádrž se chlubí objemem 57 litrů, takže po městě v pohodě vystačí na tisíc kilometrů. V nízkých rychlostech se o pohon stará výhradně elektromotor, který čerpá energii z baterie.
Jízdu s Hondou ZR-V si jednoduše zamilujete. Je nenásilná, snadná a hlavně klidná. Model ZR-V je takovým japonských Karoqem, který se po silnicích ladně pohybuje při minimálních nákladech na palivo. ZR-V nejenže umí jezdit na elektřinu, elektromotor eliminuje prodlevy spalovacího motoru při sešlápnutí plynového pedálu ve vyšších rychlostech. Vůz na nic nečeká a okamžitě zrychluje. Při jízdě působí daleko živějším dojmem, než naznačují oficiální udávané zrychlení. Díky pomoci elektromotoru můžete bezpečně předjíždět a velmi svižně se pohybovat v zatáčkách. Na dálnici nejste ničím omezeni a překvapivě dobře si vede i v rychlostech kolem 150 km/h. Ve voze stále panuje slušná akustická pohoda.
Podvozek je skvěle naladěn, nevadí mu nerovnosti a myslí na řidiče. Hybridní model řidiče poslouchá na slovo a hned. Svou zásluhu na tom mají i skvělé pneumatiky Continental WinterContact TS870P. Ty ve spojení s pečlivě naladěným podvozkem dělají z tohoto vozu skvěle řiditelné auto, které je současně dostatečně komfortní. V podstatě jediné co nám v redakci na novince vadilo, bylo řazení pomocí tlačítek "PRND". Na ty je nutné si zvyknout a důkladně stlačovat.
Potěší šetřílky i milovníky řízení. Kabina poskytuje precizně zpracované prémiové materiály, intuitivní ovládání a bohatou výbavu. A že je v nabídce pouze jedna pohonná jednotka? Vůbec to nevadí. Hybridní SUV se totiž povedlo odladit k dokonalosti.
Hondu ZR-V e-HEV pořídíte nejméně za 949.900 Kč (základní výbava Elegance). Zkoušené provedení Sport stojí o padesát tisíc korun více a v nejvyšší výbavě Advance za vůz dáte přesně 1 049.900 Kč. Připlatit si můžete pouze za lak.
A malá rada na závěr. Pokud jednoduše netrváte na karoserii SUV (dobře se do ní nastupuje a máte z ní lepší výhled), běžte raději do Civicu. Ten nejenže pořídíte levněji, jezdí také minimálně o půl litru úsporněji, nabízí měkčeji naladěný podvozek, o něco prostornější kufr a hlavně magická zadní sedadla. Oproti tomu ZR-V má výhodu většího rádiusu - chlubí se větší palivovou nádrží.
Plusy
- Povedená hybridní soustava
- Nízká spotřeba
- Jízdní vlastnosti
- Slušný komfort
- Ergonomie
- Hodnotné provedení interiéru
- Bohatá základní výbava
- Příjemný zvuk motoru ve vyšších otáčkách
Mínusy
- Řazení tlačítky
- Minimální možnosti personalizace
- Vyšší cenovka
- Nemá zadní sedadla Magic Seats
Honda ZR-V e:HEV Sport | |
---|---|
Motor, zdvihový objem: | zážehový čtyřválec, 1.993 ccm |
Max. výkon benzínu: | 105 kW (143 k)/6.000 ot./min. |
Max. toč. moment benzínu: | 186 N.m./4.500 ot./min. |
Max. výkon a toč. moment elektromotoru: | 135 kW (184 k)/315 N.m |
Pohon: | předních kol |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 173 km/h |
Průměrná spotřeba (kombi): | 5,8 l/100 km |
Naše průměrná spotřeba: | 6,5 l/100 km |
Provozní/max. hmotnost: | 1.604/2.130 kg |
Délka/šířka/výška: | 4.568/1.898/1.620 mm |
Rozvor: | 2.657 mm |
Základní/max. objem zavazadelníku: | 390/1.322 l |
Objem palivové nádrže: | 57 litrů |
Rozměr pneu: | 225/55 R18 |