Test: Hyundai Genesis 3.8 GDI - to nejlepší z Koreje
Vlajkovou loď korejské automobilky nemůžeme srovnat se Superbem, ona totiž míří daleko výše. Pět metrů délky, šestiválec pod kapotou, nadbytek místa, prošpikování bohatou výbavou a celou řadou moderních bezpečnostích systémů tento vůz etablují do podstatně prémiovějších vod. A nás zajímalo, zda tento charismatický korejec má nějakou chybu?
Druhá generace Genesisu se dočkala důkladné péče - vývoj trval dlouhé čtyři roky a celkové investice dosáhly 342 milionů eur. Tento model je určen primárně pro americký a asijský trh, přesto si ho můžete pořídit i v Česku. Jediným omezením je pouze jedna jediná konfigurace, která však přináší vše podstatné. Genesis pořídíte pouze s atmosférickým šestiválcem o objemu 3,8 litru spojeným s automatickou osmistupňovou převodovkou a pohonem všech kol.
Bez centimetru pět metrů délkyPři živém setkání působí Genesis mnohem větším dojmem. Na délku měří bez jednoho centimetru pět metrů, široký je bez zpětných zrcátek 1890 mm a vysoký 1480 mm. Zajímavým číslem disponuje hlavně rozvor náprav, který nabízí 3010 mm. Jen pro srovnání, Audi A8 nabízí o 18 mm kratší rozvor. Karoserie působí zejména zepředu luxusním dojmem a majestátně. Logo připomíná vozy Aston Martin, maska chladiče zase velmi vzdáleně Audi, tvar denního svícení pak Jaguar. Karoserie se chlubí nízkým součinitelem odporu vzduchu cx=0,26, což je stejně jako u Audi 8 nebo Mercedesu třídy S.
Luxusní nádech kazí klimatizace
K pocitu luxusu přispívá po otevření předních dveří hologram promítaný na vozovku nebo automatické dovírání dveří. Stejně je to i s uvítací melodií nebo elektricky stavitelnými sedadly, které naleznete i v druhé řadě. Řidičovo sedadlo usnadňuje nastupování i vystupování, jelikož se automaticky odsouvá. Kůží potažený volant je vyhřívaný a plně seřiditelný. Na všech čtyřech místech je k dispozici vyhřívání i odvětrávání sedadel, které u některých konkurenčních modelů nelze pořídit ani za příplatek. Genesis poskytuje nejvíce komfortu na pravém zadním sedadle, kde pasažér může pomocí středového panelu ovládat elektrické rolety, audio systém nebo odsouvat sedadlo předního spolujezdce tak, aby měl na nohy co nejvíce místa. V kabině poteší příjemné materiály i skvělé dílenské zpracování. Strop a sloupky zdobí semišové čalounění, měkčené plasty doplňuje měkká kůže a vzácné dřevo.
Po přesednutí z velkoprostorového automobilu se řidič může cítit trochu utopeně a může nadávat na horší výhled z vozu. Tlusté áčkové sloupky však nejsou u podobných sedanů ničím neobvyklím a v praxi si rychle zvyknete. Parkování usnadňuje polointeligentní parkovací systém, přičemž nechybí senzory a parkovací kamera včetně pohledu z ptačí perspektivity. Vše je ve standardu. Veškeré ovladače vynikající precizních chodem a fungují znamenitě, ovládání palubních systémů připomíná nejvíce vozy BMW. Samozřejmostí je pak devíti palcový dotykový displej s multimédii i graficky povedenou navigací. Genesis je vybaven celou plejádou bezpečnostních pomocníků. Nechybí inteligentní tempomat SCC udržující nejen vzdálenost od nejbližšího auta, ale také možnost opětovného rozjezdu po zastavení v koloně. Systém sledování mrtvého úhlu upozorní na souběžně jedoucí vůz pomocí blikající diody, dále pomocí brnění věnce volantu a nebo zobrazením ikonky na head-up displeje. Pokud však stále pokračujete v přejezdu do obsazeného vedlejšího pruhu, vůz vyšle varovný zvukový signál. Asistent pro vedení vozu v jízdním pruhu LKAS dokáže udržet vůz v jízdním pruhu pomocí zásahů do řízení.
Palubní desku zdobí dřevo, hliník, kůže i ručičkové hodinky. V ceně je chytrá klimatizace schopná rozpoznat množství oxidu uhličitého v kabině a regulovat ho tak, aby lidé uvnitř byli méně unavení. Bohužel v praxi právě klimatizace funguje stejně, jako například v modelu i40. Pokud vůz stojí na sluníčku, snaží se klimatizace kabinu co nejrychleji ochladit a výsledkem je proudění doslova ledového vzduchu, proto by se hodila alespoň funkce "soft".
Charizmatické srdce
O pohon Genesisu se stará zážehový šestiválec disponující zdvihovým objemem 3 778 cm3, přičemž maximální výkon činí 232 kW (316 koní) a točivý moment graduje hodnotou 397 Nm. Motor dostal hliníkový blok, používá rozvodový řetěz, variabilní sání, přímý vstřik paliva i proměnné časování sacích a výfukových ventilů. Pohonná jednotka spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou vlastní produkce a standardně dodávaným pohonem všech kol HTRAC, který dokáže rozdělit hnací sílu mezi nápravy v poměru 0:100 až 100:0. Genesis umí stovku za 6,8 s a maximálně uhání 240 km/h. Nejvyšší osmý rychlostní stupeň je u Genesise opravdu dlouhý. Při rychlosti 90 km/h točí motor jen 1 500 otáček a při 130 km/h 2 250 otáček.
Samotný motor je naprosto fantastický - má naprosto úžasný zvuk, dychtivě se umí hnát za otáčkami a poskytuje i bez přeplňování dostatečný výkon. Asi si teď říkáte, ale co spotřeba? Vždyť šestiválec v kombinaci s pohonem všech kol, velikostí a hmotností vozu musí žrát i trávu kolem silnice. A světe div se, testovaný exemplář jezdil přesně za výrobcem udávaných 11,6 l/100 km, což je hodnota pro kombinovaný provoz. Genesis je jeden z mála současných vozů, který dokáže jezdit za méně, než udává výrobce. V technických parametrech můžeme narazit na udávanou spotřebu v městském cyklu 16,2 l/100 km. Po věčně ucpané Praze jsme najezdili přes 250 kilometrů a spotřeba se nikdy nedostala přes 14,2 l/100 km. Úplně v pohodě se lze po hlavním městě pohybovat bez omezení za 13-14 l/100 km. Mimo město automobilka uvádí spotřebu 8,9 l/100 km, což plně odpovídá realitě. Budete-li se kochat krajinou, dodržovat rychlostní limity a zdržíte se rychlých rozjezdů, lze jezdit dokonce za rovných osm litrů! Pokud pojedete v zakázaných rychlostech, je nutné počítat se spotřebou kolem šestnácti litrů a s odevzdáním řidičského průkazu.
Cestování první třídou
Jízda je tichá, plavná, měkká a v každém případě pohodová. Na dálnici vůz působí stabilně i daleko za rychlostním limitem. Pohodlí je vždy na prvním místě, přičemž bez výraznějšího omezení lze jezdit i ostřeji. V zatáčkách je znát vyšší hmotnost, a proto musíte Genesise do zatáček trochu nutit. To však nic nemění na faktu, že podvozek je hodně schopný. Vybírat můžete ze třech jízdních režimů, přičemž rozdíly mezi nimi jsou jen minimální. Nám se osvědčil režim "normal", jelikož režim "sport" přináší pouze vyšší otáčky a režim "eko" udržuje příliš nízké otáčky těsně nad volnoběhem. Řadit můžet i manuálně, pomocí pádel za volantem. To nás vzhledem k charakteru vozu vůbec nebavilo.
Genesis vyniká tuhou karosérií, podvozek pak víceprvkovým zavěšením obou náprav. Tlumiče se podařilo dobře odladit a i přes přítomnost devatenáctipalcových kol je poskytovaný komfort na vysoké úrovni. Oproti vozům s vrtulí ve znaku se tak posádka nedočká například tvrdých ran při přejezdu velkých nerovností. Genesis se přes nerovnosti mírně zhoupne a pokračuje dál. Podvozek působí jistě a nenechá se jen tak rozhodit. Řízení odpovídá charakteru vozu. Jedinou připomínku máme k automatické převodovce vlastní konstrukce. Ta neřadí tak inteligentně a hladce, jak bychom si u prémiového automobilu představovali.
První kilometry jsme s Genesisem najezdili po hlavním městě. Jízda byla příjemná a spotřeba paliva dokonce o dva litry nižší, než udává výrobce. Následoval dálniční přesun, kde Genesis dokázal, že právě zde je doma. Pohodlná jízda společně s poskytovanou stabilitou a akustickou pohodou patří k příjemnému zážitku. Špatné to není ani na silnicích první a druhé třídy. Logicky jsme tak očekávali, že Genesis půjde do kolen na rozbitých silnicích třetí třídy. V úsecích, kde normálně s malými vozy jezdíme zhruba osmdesátkou a modlíme se v každé zatáčce abychom na nerovném povrchu neodskákali do pole, Genesis nehnul ani brvou. Tlumil a skvěle filtroval nerovnosti. Po opuštěné klikaté okresce jsme chvílemi letěli i stopadesát a testovaný vůz se choval doslova neuvěřitelně. Fascinovalo nás zejména to, jak suverénně si počíná a zároveň zachovává noblesní projev. Jediným slabším místem je skládání se do ostřejších zatáček, což je vzhledem k rozvoru a velikosti karoserie přirozené.
Přesudky stranou
Hyundai Genesis se povedl a díky svému vzhledu a výtečnému zpracování dokáže zaujmout a najít si své zákazníky, kteří by jinak museli vzhledem k pořizovacím cenám sahat po menším modelu. Za 1,6 milionu získáte plně vybavený vůz. V Česku je pouze osm dealerů, kteří tento velký sedan prodávají, jelikož při prodeji musejí být splněny zvláštní podmínky (vyžadována je například samostatná prodejní místnost) Více na: http://www.autorevue.cz/test-hyundai-genesis-38-gdi-v6-predsudky-nechte-stranou/ch-53918#articleStart#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylink.
Hyundai Genesis jsme v redakci podezírali, že přece jen musí mít nějakou závažnější chybku. A nemá. Za jediný závažnější nedostatek může někdo považovat lidovou image značky Hyundai. Komu je image ukradená, tak si v případě Genesisu skvěle zajezdí a ještě ušetří nemalé peníze. K absolutní dokonalosti Genesisu scházejí pouze tři drobnosti - lepší klimatizace, vypiplanější převodovka a mužnější klakson.
Plusy
+ výbava a cena
+ poskytovaný komfort
+ jízdní vlastnosti, stabilita při vysokých rychlostech
+ bezpečnostní systémy
+ použité materiály a dílenské zpracování
+ kultivovaný motor
+ zvuk motoru
+ aerodynamika a odhlučnění
+ ergonomie
+ exkluzivita a vyjímečnost
Mínusy
- převodovka by mohla řadit hladčeji a v manuálním režimu rychleji
- nulové možnosti individualizace, v ČR jediná verze
- slabší prémiovost
- klimatizace bez funkce soft
- slabý klakson
- menší výkon potkávajících světlometů
Technické údaje | Hyundai Genesis Exclusive 3,8 GDI V6, 8AT, 4x4 HTRAC |
Motor: | zážehový šestiválec |
Objem motoru: | 3778 ccm |
Výkon: | 232kW(316k)/6000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 397m/5000 ot./min. |
Max. rychlost: | 240km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 6,8 s |
Spotřeba - kombin.: | 11,6 l/100 km |
Spotřeba - město: | 16,2 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 8,9 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 77 l |
Délka/šířka/výška: | 4990/1890/1480 mm |
Rozvor: | 3010 mm |
Zavazadelník: | 493 l |
Provozní/celková hmotnost: | 2055-2150/2520 kg |
Základní cena: | 1 629 990 Kč |
Cena test. modelu od: | 1 629 990 Kč |