Test: Jeep Avenger e-Hybrid je stylovka do města
Titul Evropské auto roku 2023 získal právě Avenger a teď přijel v hybridní verzi
Avenger je nejmenší Jeep a vůz, který stojí na podvozkové platformě CMP skupiny Stellantis. Má hned několik sourozenců – od Alfy Romeo Milano, přes Citroën C3 Aircross, Fiat 600 až po Opel Mokka. S elektrickým pohonem se stal Avenger Evropským autem roku 2023. Čistě elektrická verze ovšem startuje na částce 899.900 Kč a my k testu zvolili raději daleko dostupnější mild-hybridní verzi, kterou pořídíte od 569.900 Kč.
Základní Jeep Avenger Longitude pořídíte s tříválcovou zážehovou přeplňovanou dvanáctistovkou Turbo o výkonu 74 kW (100 koní) ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou za 499.900 Kč. Pokud toužíte po automatu, je potřeba připlatit sedmdesát tisíc korun za hybridní verzi, která se pojí s šestistupňovým dvouspojkovým automatem. Prostřední výbavový stupeň nese označení Altitude a připlácí se za něj šedesát tisíc korun. Nejvyšší výbava Summit je dostupná pouze s automatem za částku 689.900 Kč. V základu dostanete šestnáctipalcové liťáky, ve střední výbavě sedmnáctky a v nejvyšší výbavě osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 215/55 R18.
U zkoušeného hybridního Avengeru Summit konečný účet navýšil příplatek ve výši 29.000 Kč za paket Infotainment prémiový soudsystém JBL, 10,25" palcový displej nebo informace o dopr. značení) nebo příplatek 37.000 Kč za paket prémiových sedadel (vyhřívaná přední sedadla elektricky stavitelná s masážní funkcí, čalounění ze syntetické kůže, velurové koberečky či vyhřívané stěrače). Kromě toho cenu zvýšil také šedý lak karoserie s černou střechou za 38.000 Kč (bez příplatku pořídíte základní červený lak Ruby) nebo elektricky ovládané elektrické střešní okno za 27.000 Kč. Celková cena tak činila 820.900 Kč. A to už není málo a řidič čeká nadprůměrné vlastnosti vozu.
Pohotovostní hmotnost vozu činí 1.288 kg a světlá výška 197 mm (u čistě benzínové verze pak 201 mm). Brodivost Jeep uvádí 230 mm. Karoserie Avengeru má něco málo přes čtyři metry a vzhledem k těmto rozměrům nelze čekat uvnitř zázraky. Přesto Avenger mile překvapí. V pohodě pojme dva průměrně vzrostlé dospělé jedince. Kombinace dvou dospělých a dvou dětí je bez problémů.
Šedostříbrný dekor v kabině prosvětluje ambientní osvětlení. Jeep boduje v nabídce odkládacích prostorů – jsou tu přihrádky, poličky a kapsy. Vtipným detailem na čelním skle je silueta hvězdáře, vzadu pak hvězdy. Zelené čáry v budících pak představují vrstevnice z map. Sympatické je, že v automobilce nezapomněli na fyzická tlačítka, takže například klimatizaci si nastavíte pomocí stlačování voličů. Zajímavý zvuk vydávají blikače – zní jako kombinace srdečního úderu a tikotu hodin. Prostě styl v každém detailu.Kufr pojme 380 litrů zavazadel, po sklopení zadní sedadel až 1.277 litrů.
Tříválci 1.2 Turbo o výkonu 74 kW (100 koní) pomáhá elektromotor s 21 kW (29 k) a 55 Nm točivého momentu, který vykrývá hluchá místa spalovací jednotky. Mild-hybrid se pojí výhradně s šestistupňovým dvouspojkovým automatem e-DSC, kdežto samotný tříválec se pojí jen s šestirychlostním manuálem. Maximální rychlost zkoušeného hybridu činí 184 km/h a zrychlení na stovku trvá 10,4 sekundy (čistý benzín je o 0,2 sekundy pomalejší). Kombinovaná spotřeba má činit jen 4,9 l/100 km, což je o 0,8 l/100 km méně než u samotného benzínu. Praxe je zhruba o 1,5 litru horší, my nejčastěji jezdili mezi 6-7 l/100 km.
U některých hybridů vůbec nepoznáte, kdy se benzínový motor zapojí do hry. To ale neplatí pro Avenger, ten v kolonách dost zřetelně zhasíná a opakovaně startuje benzínový tříválec. Chování tohoto hybridu není zrovna příjemné, a to ani při parkování, které často přerušuje zapojení spalovací jednotky do provozu. Avenger díky tomu škubne a vy máte co dělat, abyste do něčeho nenarazili. Holt tento hybrid by zasloužil ještě trochu ladění.
Elektromotor v převodovce umí vykrývat dlouhé reakce tříválce na plynový pedál. Díky tomu Avenger okamžitě zrychluje a ve městě působí jako štika ve vodě. Horší je to za městem, zejména pak na dálnici, kde mu ve vyšších rychlostech chybí dynamika.
Další zklamání přišlo při jízdě mimo města nebo po dálnici. Po uvolnění plynového pedálu vůz ihned rekuperuje a nedokáže plachtit. Rekuperaci lze eliminovat ve sportovním režimu, kdy převodovka drží vyšší otáčky. Naprosto ideální není ani nastavení podvozku. U Jeepu čekáte pohodlí v první řadě. Toho se nedočkáte a Avenger občas zakopne či poposkočí.
A pokud se ptáte, zda bychom si Avenger pořídili, tak ano. Líbí se nám vzhledově a čistě elektrická verze se pohybuje naprosto tiše, jízda je mnohem kultivovanější a celkově příjemnější. A jelikož lze předpokládat, že čtyřmetrové SUV se nejčastěji kupuje pro potřeby městského či příměstského provozu, padla by naše volba na čistě elektrickou verzi. Bohužel cenovka bateriového Avengeru je zatím znatelně vyšší.
Plusy:
+ design
+ stylové detaily
+ tři verze pohonu (benzín, hybrid, elektro)
Mínusy:
- jen jednozónová klimatizace
- nevyladěný hybrid
- nemožnost nastavení intenzity rekuperace
- zakopávání o nerovnosti