Test: Kia Optima SW GT 1.6 T-GDI je lepším vozem, než čekáte
Optima SW se stala prvním zástupcem korejské automobilky mezi kombíky střední třídy, který se úspěšně etabloval mezi dravou konkurencí. Po týdnu stráveném za volantem si nás Optima jednoznačně získala a její prodeje by měly být skokově lepší. Předpoklady tohle kombi po faceliftu má skvělé.
K testu jsme zvolili prostřední stupeň výbavy Executive Line za 829 980 Kč, který přináší vše potřebné a prakticky není potřeba za nic připlácet.
Pokud přihodíte paket Tec a Premium, žádné vybavenější kombi střední třídy v této cenové relaci nenajdete. Chybět nebudou vyhřívaná i chlazená přední sedadla (vzadu jen vyhřívaná), kvalitní audiosystém, navigace, příkladná konektivita či plná palba bezpečnostních pomocníků.
Kia zaslouží pochvalu za použití klasických tlačítek v interiéru. Palubní deska vyznává přehlednost a účelnost, nečekejte žádné načinčané baroko ani hi-tech výkřiky, každá funkce zde má své fyzické tlačítko. Pokud vám nevyhovuje doba dotyková, v Optimě budete maximálně spokojeni.
Kabina vozu nabídne vpředu dostatek prostoru, vzadu dokonce přebytek (na zadních sedadlech si můžete dát nohu přes nohu). Opěradla vzadu se sklápějí zatáhnutím za páčky na bocích v kufru a jsou dělená v poměru 40:20:40, což v praxi znamená, že v zimě se na hory pohodlně dopraví čtyři cestující plus jejich lyže. Zavazadelník s využitelným objemem 552 litrů (je to 42 litrů víc než v případě sedanu) nabídne místo pod podlahou a po stranách úložné boxy
Potentní srdce
Atmosférický dvoulitr nahradila před časem přeplňovaná 1.6 T-GDI o výkonu 132 kW (180 koní) spojená výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, kterou je možné mít pod kapotou dobře vybavené Optimy SW již za 749 980 Kč. Za tento benzínový čtyřválec si korejská automobilka účtuje stejné peníze jako za 136 koňový diesel 1.6 CRDi spojený s manuální převodovkou, tudíž pro nás volba jasná. Za 7°dvouspojku se u dieselu připlácí dalších 50 000 Kč a tak výkonnější benzín vychází daleko lépe.
Vrchol nabídky představuje verze GT poháněná dvoulitrem T-GDI o výkonu 175 kW (238 k) spřažená s klasickým šestirychlostním automatem. Toto provedení ovšem překračuje magickou hranici jednoho milionu.
Ale zpět k přeplňované šestnáctistovce. Ta poskytuje dostatečnou dynamiku. Stoosmdesát koní a 265 Nm točivého momentu uspokojí většinu řidičů. Točivý moment je dostupný v docela širokém spektru otáček, což znamená, že v běžných rychlostech má Kia vždy dostatek síly. Předjíždění je tedy hračkou.
Moc neoslní uváděné technické parametry, které se řadí spíše k průměru. Optima SW zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlost činí 207 km/h. Samotný agregát musíme ale pochválit za minimální hlučnost. Oproti dieselu je to velká změna. Druhou věcí je příjemná spotřeba paliva pohybující se kolem sedmilitrové hodnoty.
Tlačítkem "Drive Mode" můžete měnit jízdní režimy, které mění například tuhost posilovače nebo odezvu na plynový pedál. Změny jsou ale celkem drobné a tak se dá předpokládat, že většina řidičů je vyzkouší párkrát a pak na tlačítko úspěšně zapomenou. Optima SW je zaměřena na cestovní komfort, což je dobře. Optima naprosto přirozeně zdolává dlouhé trasy a řidiče ničím zásadně neruší. I když jsou tlumiče pocitově měkčí, náklony do zatáček jsou srovnatelné třeba se Škodou Superb.
Po čertech dobré kombi
Kia Optima SW nás po týdenním soužití mile překvapila. Na nic si nehraje, disponuje bohatou výbavou, vyznává klasické ovladače a dlouhé cesty zdolává naprosto fantasticky. Umí poskytnout mix vlastností, za který zaplatíte u konkurence daleko více. Tahle Kia má všechny předpoklady, stát se mnohem prodávanějším modelem.
Plusy
- Cena a výbava
- Cestovní komfort
- Svižný a úsporný motor
- Použití klasických ovladačů
Mínusy
- Nemožnost individualizace