Test: Kia XCeed 1.6 T-GDI je skvělý crossover, který vyniká v mnoha ohledech | Autanet.cz

Test: Kia XCeed 1.6 T-GDI je skvělý crossover, který vyniká v mnoha ohledech

V ceníku XCeedu korejská automobilka tvrdí, že se jedná o vůz, o kterém dosud všichni jen mluvili. Zda je XCeed tak dobrý, jsme zjišťovali za volantem nejsilnější verze. A jak dopadl?

Kia XCeed není SUV, ale módní crossover, chcete-li zvýšený hatchback, který ale s modelem Ceed má společné jen přední dveře a zrcátka. Vše ostatní je nové, prakticky se tedy jedná o zbrusu nový vůz.


Nebudeme se zdržovat popisem karoserie, nám v redakci se XCeed líbí ze všech stran a nemáme k jeho vzhledu sebemenší připomínku.

Vůbec špatné to není ani po otevření dveří. Kabina působí moderně a hlavně se nespoléhá jen na dotykové ovládání. XCeed je věrný klasickým ovladačům. Za volantem nechybí dvanáctipalcová digitální přístrojová deska, která mění zobrazovaný obsah a grafiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Palubní desce vévodí dotykový destipalcový displej s jemnou povedenou grafikou. Dost ovladačů nalezneme na multifunkčním volantu. XCeed vyniká příkladnou ergonomií, logickým rozvržením ovladačů a bude vyhovovat všem, kteří oceňují klasická tlačítka a otočné ovladače.

V kabině je dostatek prostoru vpředu i vzadu (pro 180 cm vysoké osoby). Dobrou pozici za volantem není problém najít, volant přisunout k tělu a sedačku nastavit dle požadavků. Výhled z vozu je dobrý a špatně na tom není XCeed ani s nabídkou zavazadlového prostoru. Objem 426 litrů bohatě postačí. Nutné je počítat s vyšší nákladovou hranou a dvojitým dnem, které dokáže při sklopení opěradel zadních sedadel vytvořit rovnou ložnou plochu. Nechybí zde 12voltová zásuvka nebo praktická síťka zamezující pohybu zavazadel. Plusové body získává XCeed za elektricky ovládané páté dveře.

Srdce jako zvon, ale s připomínkou

O pohon XCeedu se může starat hned několik pohonných jednotek. Základ tvoří přeplňovaný litrový tříválec T-GDI o výkonu 88 kW, v nabídce ale naleznete také dva přeplňované zážehové čtyřválce (čtrnáctistovku T-GDI s 103 kW nebo šestnáctistovku T-GDI o výkonu 150 kW). Kromě toho již nějakou dobu můžete volit také vznětový agregát 1.6 CRDi s 100 kW výkonu. My sáhli na nejvýkonnější motorizaci, která je dostupná od třetího výbavového stupně.

Šestnáctistovka T-GDI je potentní motor. Vyniká příkladně tichým a kultivovaným chodem (kromě chvilky po startu, kdy o čtyřválec vydává divné zvuky a máte o něj strach). Pokud šlápnete na plyn, umí za to vzít. Šestnáctistovka nedělá z XCeedu katapult, ale vůz, se kterým lze snadno předjíždět a nemáte ani při vyšších rychlostech pocit nedostatku výkonu.

Zákazníci mohou vybírat mezi šestistupňovým manuálem nebo námi zkoušenou sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovku DCT. XCeed zvládne v prvním případě sprint z nuly na 100 km/h za 7,6 s, respektive za 7,5 s v kombinaci s automatem. Spojení s dvouspojkovou převodovkou je nastaveno na pohodovější cestování a řazení probíhá hladce.

Kde čtyřválec trochu zklame, je spotřeba paliva. Při snaze o úspornou jízdu se nám nedařilo dostat pod 7,5 l/100 km, výsledná spotřeba po týdnu ježdění činila 9,4 l/100 km. 

Jezdí mnohem lépe než většina SUV a mnoho hatchbacků

Oproti klasickým SUVéčkům je XCeed nižší a lehčí. Narozdíl od takového Hyundai i30 kombi se tady korejcům podařilo odhlučnění posunut na mnohem vyšší úroveň. Obuté lepivé pneumatiky od Continentalu pak daly maximálně vyniknout schopnostem povedeného podvozku.

V běžném režimu dokáže XCeedu zpolykat mnoho kilometrů. Relativně pohodlně a rychle. Po přepnutí do režimu Sport se vůz přiostří a začijete s ním úsměv na tváři i nějakou tu dávku adrenalinu. Na poměry crossoverů jezdí totiž tento model naprosto přesvědčivě. Vyniká příkladně dávkovatelnými brzdy (s lepivkami na suchu vždy zastavíte rychleji, než čekáte) a vyloženě bez citu není ani řízení, což bývá v této kategorii tak nějak zvykem.

Komfort odpružení je více než slušný, vůz se v zatáčkách nekroutí, na rozbitém asfaltu neuskakuje a je na něj spolehl. Zátáčky dokáže projíždět hodně rychle, nevadí mu rychlé změny směru a vyniká stabilitou. To vše nelze o jiných podobných modelech říci. Tam kde jsme s takovým Peugeotem 2008 báli o život, tam XCeed letěl, jako by se nechumelilo. Tady vyvojáři odvedli fantastickou práci. Jízdní projev XCeedu je pro nás velkým překvapením.

Řidičky přívětivý, hezký a ještě k tomu vcelku praktický

Kia XCeed ve vrcholné specifikaci nás oslovila svým designem a až prémiovým zpracováním kabiny, která má logické uspořádání. Fantasticky se pak povedlo odladit podvozek a sladit většinu věcí. Jízdním projevem pak XCeed dokáže oslovit širokou skupinu lidí a uspokojí i ty nejnáročnější motoristy. Pokud bychom měli přece jen něco vytknout, tak to jsou v zásadě pouhé dvě věci - vyšší cenovka a vyšší spotřeba paliva přeplňovaného čtyřválce.

Za Kiu XCeed zaplatíte minimálně 484 980 Kč, přičemž testované provedení ve vrcholné výbavě Exclusive přijde na 654 980 Kč a je tak levnější než diesel 1-6 CRDi s automatem o rovných 30 tisíc korun. Pokud se obejdete bez automatu, ušetříte 40 tisíc korun.

Kia XCeed 1.6 T-GDI
Motor: zážehový řadový přeplňovaný čtyřválec
Objem válců: 1591 ccm
Pohon: předních kol
Výkon: 150 kW/204 koní / 5500 ot./min
Točivý moment: 265 Nm / 1500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 220 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (7DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.6 / 5.8 / 6.8
Objem palivové nádrže: 50 litrů
Délka: 4395 mm
Šířka: 1826 mm
Výška: 1495 mm
Rozvor: 2650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1499 kg
Objem zavazadlového prostoru: 426 litrů

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč