Test: Lexus CT200h - když milujete spoření | Autanet.cz

Test: Lexus CT200h - když milujete spoření

Lexus modelem CT200h vstoupil do prémiové části nižší střední třídy. Pro tento krok zvolila japonská automobilka oproti konkurenci naprosto odlišnou strategii. U modelu CT totiž sází pouze na hybridní pohon, který je tak jedinou možnou volbou. CT200h je namířena proti BMW1 a Audi A3. Jaké zbraně na ně může vytáhnout?

Toyota v nižší střední třídě disponuje hybridním modelem Prius a Auris HSD. S touto dvojicí novinka od Lexusu sdílí vylepšené pohonné hybridní ústrojí, které je již nějaký rok dobře prověřené. Vše ostatní je nové nebo přepracované (CT200h se může pochlubit například víceprvkovou zadní nápravou atd.).

Sportovní šmrnc

Na Lexusu zaujme mírně agresivní příď a především bachraté tvary zádě, kterým snadno přijdete na chuť. Karoserie se chlubí velmi nízkým aerodynamickým odporem (Cx=0,28), což je předpoklad pro úspornou jízdu. Sedmnáctipalcová kola jsou tak akorát. Menší šestnáctky by byly velmi utopené. Celkově model CT působí velmi originálně a atraktivně.

Jako ze staré školy
U hybridního vozu bych čekal vysoký posez (tzv. na baterkách). Lexus CT však nabízí překvapivě velmi nízký posez, který evokuje vzpomínky na devadesátá léta. Pochvalu zaslouží rovněž dobrý výhled všemi směry (pohled vzad usnadňuje parkovací kamera s ostrým a barevným obrazem na výsuvném LCD umístěným v horní středové části palubní desky). Slova chvály snese i velmi příjemný tříramenný volant. Je buclatý a vyniká malým průměrem. Na volantu najdeme na levé straně tlačítka ovládající audiosoustavu (mode, přepínání stanic / skladeb a hlasitost) a na straně pravé tlačítko ovládající palubní počítač a případný telefon. Ovládání tempomatu je řešeno pomocí vlastní páčky pod volantem. Středový panel procházející mezi předními sedadly podélně vozem může navodit dojem stísněného prostoru. V oblasti kolen i loktů je však místa dostatek (alespoň srovnatelně jako u konkurence). Přístup zadními dveřmi k druhé řadě sedadel není příliš pohodlný. Zadní dveře se neotevírají v dostatečné úhlu a vše stěžuje málo vykrojené tvarování zadních dveří v dolních partiích. Prostor vzadu můžeme doporučit pouze přepravě dvou osob. Prostřední místo je spíše symbolické. Model CT dostal bohatou výbavu, přesto mi v něm chybělo elektrické seřizování sedadla spolujezdce nebo tzv. trojblik, na který je většina řidičů zvyklá.


Vzhled palubní desky musím také pochválit, je nízká, přehledná a špičkově provedená. Všemu vévodí již zmíněný centrální displej, který zajíždí a jeho sklo lze polohovat. Veškeré dění na obrazovce se ovládá velmi snadno joystickem Remote Touch, na který si rychle zvyknete (pracuje se s ním jako s myší u počítače). V nabídce bohužel chybí čeština, což někomu může vadit, stejně tak jako horší provedení grafiky. O Lexusu platí, že po stránce ergonomické je vše naprosto v pořádku. Zavazadlový prostor poskytuje 275 litrů objemu, což je silně podprůměrná hodnota. Vše vyvažuje přístup do zavazadelníku a dobře obestavěný prostor.

Jak CT200h funguje?
Pod kapotou testovaného Lexusu nalezneme klasickou zážehovou osmnáctistovku s nepříliš oslnivým výkonem 73 kW, která spolupracuje s dvojicí elektromotorů z nichž jeden má čistě podpůrné úkoly spjaté s nabíjením baterie a startováním benzínového motoru, druhý, osmdesátikoňový pak přímo participuje na pohonu vozidla (buď v součinnosti se spalovacím motorem nebo samostatně). Celá hybridní soustava produkuje 100 kW výkonu, což není u 1410 kg nikterak mnoho. Jaká je tedy praxe? Pojďme pomocí startovacího tlačítka Power nastartovat. Jeho stlačením uvádím vůz do činnosti, což se projeví rozsvícením nápisu "ready" v kapličce za volantem, přičemž v kabině panuje naprosté ticho. Dále stačí pomocí voliče jízdní režimů zařadit "D" a může se vyrazit. Samotný rozjezd je maximálně klidný. Vůz se při klidné práci s plynovým pedálem rozjíždí pomocí elektromotoru (za předpokladu dostatečného nabití). Počáteční zrychlení je doprovázeno tlumeným zvukovým projevem připomínající trolejbus. O řazení se stará bezestupňová převodovka e-CVT. Volit můžete mezi čtyřmi jízdními režimy (Eco, Normal, Sport a EV - Electric Vehicle). Jelikož mě zajímá především úspornost tohoto modelu, pohybuji se s vozem výlučně v režimu Eco nebo Normal.

Lexus prověřen tisícovkou kilometrů
Abych hybridního Lexuse pořádně prověřil, vydal jsem se na téměř 700 km dlouhou trasu, která vedla ze severního okraje Prahy přes její centrum, přes Plzeň, Rozvadov až do Regensburgu a zpět po okresních silnicích přes Cham do Plzně a opět po dálnici na severní okraj Prahy. Tropická vedra jsem díky dobře fungující klimatizaci ani nevnímal. První ranní kilometry zvládám vcelku rychle. Prázdninová Praha je skvěle průjezdná a jedinou nepříjemností způsobují dlažební kostky kolem chrámu sv. Mikuláše. Rovněž příčné spáry a výtluky dělají Lexusu velký problém a posádka doslova trpí. Tvrdé rázy nejsou ničím příjemným. Hlavní město opouštím se spotřebou 3,8 l/100 km a na dálnici nastavuji tempomat na 120 km/h. Do Regenesburgu dojíždím se spotřebou rovných 5,0 l/100 km. Jízdy po městě a blízkém okolí snižují spotřebu na 4,7 l/100 km. Zpět se vydávám po okresních silnicích a dodržuji +- 10 km/h rychlostní limity. Lexusu se zvolené tempo líbí a spotřeba se drží stále na stejné úrovni. Cestou na Plzeň a dálnici D5 dvakrát předjíždím kamion a z hybridu doslova "mačkám" maximum. Po nájezdu na dálnici začíná padat tma a já nastavuji tempomat na 140 km/h. Spotřeba roste a celou trasu dokončuji s průměrnou spotřebou 5,2 l/100 km (dle PP). Další dny jezdím zejména po hlavním městě a jen dvakrát se pouštím mimo Prahu, když poprvé  navštěvuji středočeský Mělník a podruhé Hradec Králové. Za tuto dobu najedu s Lexusem dalších 350 km a závěrečná spotřeba se za celý týden ustálila na hodnotě 4,8 l/100 km.

Naučte se s ním žít
Aby tento hybrid jezdil za hodnoty zcela odpovídající hybridním vozům, musíte s ním podle toho jezdit. Musíte jezdit rozvážně zejména v režimu ECO, využívat při jízdě z kopců dobíjení a příliš netlačit na plynový pedál. Rozumná spotřeba paliva stejně tak vyžaduje řadů ústupků. Připravte se na to, že zatáčky nebudete jezdit pod plynem, stejně tak na německé dálnici zapomeňte na levý pruh. Hezky pojedete konstantních 110 km/h, kdy je Lexus velmi úsporný. Pokud neplánujete CT200h vnímat jako hybrid, nekupujte si ho. Jeho podvozek sice může učarovat sportovně založené jedince, avšak pro ty se nehodí. Občas můžete projet rychleji nějakou tu zatáčku, ale to je tak vše. Lexus je těžký a hlavně trpí nedostatkem výkonu ve vyšších rychlostech. Pokud tedy toužíte po dynamickém svezení, jste zde na špatné adrese.

Hybridní prémiovka
Lexus CT200h nebude většině řidičů dávat vůbec smysl. Přes špičkově provedený interiér, osobitý vzhled, jízdní dovednosti, prověřenou hybridní soustavu trpí několika paradoxy. Jak jsem již zmínil v předcházejícím odstavci, hybridní "CéTéčko" se nehodí přes výborně nastavený podvozek a sportovní módy pro dynamicky jezdící řidiče. Prostým a zároveň jediným důvodem je nedostatečný výkon (jistým řešením by byl prodej verze vybavené jen zážehovým nebo vznětovým motorem, kterými Lexus, potažmo Toyota disponuje). Ve sportovním módu vůz funguje znamenitě (těšit se můžete na strmé řízení či benevolentní stabilizaci).

Na českých komunikacích se bohužel "CéTéčko" nehodí ani pro klidné řidiče toužící po hybridním voze. Hlavní překážkou je tlumení nerovností, které je prostě nedostatečné. Lexus je odladěn na kvalitní západoevropské silnice, což dokázal při jízdách po Německu, kde fungoval naprosto precizně a poskytoval odpovídající komfort. Pokud se Vám CT200h líbí, pokud patříte mezi klidnější řidiče, pokud toužíte po hybridním voze s příjemnou spotřebou paliva a tichým projevem a pokud Vám nebude vadit horší tlumení větších nerovností, klidně si tento model kupte. Všem ostatním doporučuji sáhnout po řadě IS.

(plusy)
vzhled karoserie
spotřeba paliva při klidné jízdě
kvalitní provedení interiéru
přehledná palubní deska
ergonomie, špičkový volant
jízdní schopnosti podvozku
jízda na kvalitním povrchu
tichý projev ve městě
kvalita zvuku audiosoustavy Mark Levinson

(mínusy)
tlumení nerovností
valivý hluk od kol
nedostatečný výkon ve vyšších rychlostech
podprůměrný objem zavazadelníku
chybí plynové vzpěry kapoty a "trojblik"

Technické údaje Lexus CT200h
Motor: zážehový čtyřválec + elektromotory
Objem motoru: 1798 ccm
Výkon:   73kW/5200 ot./min. + 60kW*
Točivý moment max.: 142Nm/4000 ot./min. + 207Nm
Max. rychlost:   180 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h:  10,3 s
Spotřeba - kombin.:   4,2 l/100 km
Spotřeba - město:   4,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   4,1 l/100 km
Objem pal. nádrže:   45 l
Délka/šířka/výška: 4320/1765/1430 mm
Rozvor: 2600 mm
Zavazadelník: 275 - 985 l
Pohotovostní hmotnost: 1410-1465 kg
Cena: 979.000 Kč
Cena modelu od: 699.000 Kč (Comfort)

* - celkový výkon hybridní soustavy je 100 kW


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč