Test: Lexus RX 350 h – meditace v přímém přenosu | Autanet.cz

Test: Lexus RX 350 h – meditace v přímém přenosu

Tiché, ladně se pohupující SUV s originálním vzhledem je oproti konkurentům daleko dostupnější volbou.

Ne nadarmo babičky říkaly, že se člověk má držet při zemi. Platí to i v případě zkoušeného SUV od Lexusu, které přijelo do testu v jedné ze vstupních výbav, kde se o pohon stará základní hybrid. Kdekdo by ohrnul nos, ale my z této kombinace po týdnu zkoušení byli mile překvapení.


První generace Lexusu RX byla představena již v roce 1998 a na trhu luxusních SUV měla jen minimum konkurentů. V roce 2005 model RX nabídl jako první ve své třídě hybridní pohon a u nejnovější páté generace v podstatě nic jiného nenajdete. Je dostupný ve třech provedeních.

Předchozí čtvrtá generace modelu RX mohla mít až sedm míst a vrchol nabídky představoval 3,5litrový šestiválec v benzinovém i hybridním provedení. Pátá generace stojí na architektuře TNGA-K, která přináší vyšší tuhost, o patnáct milimetrů nižší těžiště a při shodné celkové délce o 60 mm delší rozvor, a tím pádem i více místa v kabině. Oproti předchůdci se podařilo zredukovat hmotnost o nemalých devadesát kilogramů. Prodloužením rozvoru a zkrácením zadního převisu vypadá Lexus vyváženěji.

Zvláštností novinky jsou kliky dveří. Nové modely japonské automobilky sázejí na systém elektronického zámku (nazvaný E-latch). Uvnitř vozu proto nenajdete  klasické mechanické kličky, ale pouze elektronické tlačítko. Po jeho stisku se dveře otevřou. V případě nouze lze dveře otevřít mechanicky vyklopením tlačítka. Součástí vnitřních klik (tlačítek) je asistent pro bezpečné opuštění vozidla, který využívá senzory sledování mrtvého úhlu na zádi vozidla a pokud by při vystupování z vozu zrovna jelo kolem auto, motorka nebo cyklista, dveře nelze otevřít. Elektronické zámky jsou i na klikách zvenku. Na pohled vypadají normálně, ale žádný pohyb od nich nečekejte. Stačí přiložit ruku a elektronika se postará o otevření.

Kabina vozu je nadprůměrně široká a dominuje ji nejnovější generace infotainmentu s displejem o úhlopříčce čtrnáct palců. Zlepšilo se dotykové ovládání, reakce na povely jsou mnohem rychlejší než dříve a obraz má čistou grafiku. Dobrou zprávou je, že klimatizaci zůstaly samostatné mechanické ovladače, navíc ve vtipném provedení (střed kruhového ovladače využívá displej a mechanický kruhový ovladač je umístěn přes něj). Ovládání vyhřívání a odvětrávání sedadel se provádí dotekem ve spodní části displeje infotainmentu. Samotný displej je velký a přehledný a systém umí bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto. Kromě toho potěší ambientní osvětlení kabiny, na dotyk příjemné materiály a skvěle hrající prémiový audiosystém s dvanácti reproduktory. 

Volant je obšitý syntetickou kůží, stejný materiál dostávají i sedadla, která jsou vpředu vyhřívaná a elektronicky nastavitelná v osmi směrech. Sezení je velmi komfortní, což platí pro obě řady. I vzadu jsou posádce k dispozici pohodlné sedačky připomínající domácí pohovku, sezení si navíc můžete zpříjemnit výraznějším sklopením zadního opěradla.

O variabilitu zavazadlového prostoru se starají zadní sklopná opěradla dělená v poměru 40:20:40. Opěradla sedadel lze navíc polohovat. Objem zavazadelníku činí podprůměrný 461 litrů, což není vzhledem ke konkurentům závratná hodnota. Zavazadelník je ale široky a dobře využitelný. Jen na výšku to není ono.

Pohonné ústrojí základní verze RX 350h tvoří známá kombinace 2,5litrového atmosférického čtyřválce s výkonem (140 kW) 190 koní a elektromotoru 134 kW (182 koní) pohánějícího přední kola přes bezestupňové planetové soukolí, zatímco elektromotor na zadní nápravě 40 kW (54 koní) zajišťuje pohon všech čtyř kol. Celá soustava pak disponuje systémovým výkonem 184 kW (250 koní) a 270 newtonmetrů točivého momentu. Na stovku se auto rozpohybuje za 7,9 sekundy a sviští až 200 km/h. Elektromotory zároveň tvoří pohon všech kol, standardem je rovněž elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem e-CVT.

Nižší hmotnost oproti plug-in hybridu znamená to, že mnohem ochotněji zatáčí a na méně kvalitních silnicích je poddajnější. Nerozhodí ho ani vady vozovky v zatáčkách. Dobře se i řídí a při jízdě nepůsobí nijak těžkopádně. Samodobíjecí hybrid je v našich očích lepší než dražší plug-in hybrid, je lehčí, odpadají starosti s dobíjením a ochotněji se vrhá do zatáček. Devatenáctipalcová litá kola o balónovitém rozměru 235/60 sice nevypadají tak atraktivně jako jednadvacítky vyšších výbav, zase se vám ale odvděčí příkladným jízdním komfortem. Lexus RX má vpředu vzpěry McPherson a vzadu vždy víceprvkové zavěšení.

Poctivá akustická izolace v kabině při jízdě zajišťuje klidné plynutí časoprostorem. Ve městě o spalovacím motoru téměř nevíte a ke slovu přichází až při razantním sešlápnutí plynového pedálu.

Průměrná spotřeba má činit 6,4-6,7 v závislosti na výbavě a není sebemenší důvod, tomuto údaji nevěřit. Po Praze jsme se nejčastěji pohybovali za nějakých 5,2-5,5 l/100 km, jízda stovkou je příjemná, osmdesát vám přijde, že stojíte.

Lexus RX 350h v základní výbavě Business Edition můžete mít za 1.790.000 Kč. Za námi zkoušený druhý výbavový stupeň Comfort Plus připlatíte padesát tisíc korun. Za to dostanete navíc přední dynamické světlomety Tri-LED, ostřikovače světlometů, LED směrovky, volant s pádly, bezdrátovou nabíječku telefonu a možnost volby střešního okna za příplatek třicet tisíc korun. Japonci mají pevně nadefinované výbavové stupně, takže už se připlácí pouze za metalický lak (+40.000 Kč). 

Mezi prémiovými SUVéčky jen těžko najdete aktuálně výhodnější koupi. Lexus dovedl model RX k dokonalosti a prakticky kromě menšího zavazadlového prostoru a omezených možností konfigurace nemá žádné nedostatky. Hybridní soustava funguje hladce, jezdí tiše a povedené materiály v kabině se starají o klid na duši. Lexus RX navíc dokazuje, že méně je někdy více. Díky obutým balónovým kolům je jízda komfortní a díky nižší hmotnosti (oproti silnějším verzím) je agilnější v zatáčkách.

 

Plusy:

+ kvalita kabiny (materiály, dílenské zpracování)

+ odhlučnění

+ skvěle fungující hybridní soustava

+prostorná kabina

+pohodlná sedadla

+ bohatá výbava

+ spotřeba paliva

+ jízdní komfort na 19" kolech

+ pořizovací cena (vzhledem ke konkurentům)

 

Mínusy:

- zvuk při plné akceleraci

- menší zavazadlový prostor

- prakticky žádné možnosti individualizace


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč