Test: Mazda CX-30 je posledním SUV s obyčejným srdcem, které vydrží věky

Atmosférické srdce je v dnešní době vzácnost a my se s ním vydali proti času.

Mazda CX-30 pro rok 2024 nabízí čtyři vylepšené prvky aktivní bezpečnosti, které se o bezpečí posádky postarají ve vzájemné součinnosti. Patří mezi ně nový systém Distracted Driver Alert pro upozornění, že řidič ztrácí pozornost, vylepšené autonomní nouzové brzdění v noci (AEB), přesnější asistenční systém Intelligent Speed Assist (ISA) a vylepšený systém Cruising & Traffic Support (CTS).


Mezi další novinky patří vylepšený displej i software. Místo dřívějšího USB-A rozhraní jsou nově k dispozici porty USB-C, za zmínku stojí i nenápadné, ale důležité změny v rozložení ovládacích prvků. Mírně se změnila i barva tlačítek na volantu – díky tmavšímu odstínu jsou nyní lépe viditelné. 

Ve výbavě nechybí systém Mazda Connect s nejnovějšími infotainmentovými funkcemi a vylepšenou integrací chytrého telefonu. Navigační pokyny prostřednictvím systémů Apple CarPlay nebo Android Auto se nyní zobrazí na obrazovce Active Driving Display, u Mazdy vůbec poprvé. Znamená to bezpečnější a pohodlnější řízení – řidič nemusí při využívání navigace odtrhnout zrak od vozovky.

K dispozici jsou i bezdrátové verze systémů Apple CarPlay a Android Auto, což výrazně usnadňuje připojení chytrého telefonu. Kromě toho patří do výbavy i bezdrátová dobíjecí plocha1. Vylepšený centrální displej s úhlopříčkou 10,25 palce přehledně zobrazí důležité informace v reálném čase, díky průhlednému rámečku displeje se zvětšuje plocha mapy při navigaci.

Navigační systém nyní umožňuje on-line vyhledávání bodů zájmu. Mezi další novinky patří vylepšené mapování při jízdě mimo silnici, které přesně vypočítá polohu vozidla i v oblasti se slabým příjmem GPS signálu.

 

Technicky je model CX-30 blíže k Mazdě 3, oproti které je o 6,5 cm kratší a má o sedm centimetrů kratší rozvor náprav. To se samozřejmě odrazilo i v prostornosti kabiny, když vpředu je vše v pořádku, ale vzadu pár centimetrů k naprosté spokojenosti chybí. Vše dohání vyšší stavba karoserie a výše ukotvený sedák. Vůbec špatné to naopak není s objemem zavazadlového prostoru. Ten pojme slušných 430 litrů, pokud tedy jako my nemáte ve voze příplatkový subwoofer Bose, který sníží kapacitu o osm litrů. Po sklopení zadních opěradel nevzniká zcela rovná podlaha a přepravní kapacita naroste na 1.406 litrů. V kufru chybí háčky a chytré vymoženosti, opěradla jsou sice dělená v poměru 2:3, ale nastavení jejich sklonu nebo dokonce možnost sedadla o pár centimetrů posunout byste hledali marně. Stejně jako musíte zapomenout na průvlak na lyže.

Mazda již před roky v kabinách svých modelů pořádně uklidila a interiéry od té doby působí famózně, až prémiově. Nechybí elegantní čisté tvary, kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování. Kabina je sice jednoduchá, ale dobře promyšlená a v podstatě nic nemusíte hledat. Vše je tam, kde očekáváte. To samé může říci řidič. Sedne do sedadla, přitáhne volant a vše má hezky po ruce.

Samotný vylepšený infotainment je svižný a přehledný. Ovládá se hezky postaru prostřednictvím otočného ovladače umístěném na středovém tunelu vedle řidiče. Když je auto v pohybu, nelze středový displej ovládat dotyky, ale pouze pomocí tohoto ovladače, což zvyšuje bezpečnost na silnici. Kromě toho na středovém panelu zůstala klasické kruhové ovladače pro ovládání klimatizace, které zvládnete i po slepu. Pak tu máme parádní volant, který jasně dokazuje, že kulatý tvar nepatří do muzea. Přístrojový štít za volantem působí rovněž minimalisticky a zároveň přehledně. Rozložení ukazatelů a čitelnost budíků je naprosto ukázková. Na výběr je ze třech rozvržení.

Dvoulitrový čtyřválec s výkonem pouhých 110 kW (150 koní) při 6.000 ot./min. spolu s 213 Nm točivého momentu mohou být hodnoty v současné době foukaných agregátů pro smích. Praxe ovšem není vůbec špatná. Dvoulitr se chlubí vysokým kompresním poměrem (13,0:1), stačí mu k provozu zcela běžný benzín s oktanovým číslem 95. Čtyřválec je také obohacen o vypínání dvou válců za nízké zátěže, která v kombinaci s mild-hybridním 24voltovým systémem ušetří pár deci paliva. 

Dynamické zázraky ale od motoru nečekejte, i mnohem menší turbomotory mají daleko dravější průběh. Mazda naopak táhne naprosto lineárně a o něco víc se rozhoupe až po překročení třech tisíc otáček. S CX-30 tak lze jezdit vyloženě na pohodu, přičemž jsme dokonce nevypínali ani stop-start systém. Ten tady díky mild-hybridní technologii funguje naprosto ukázkově. Jezdit za udávaných 6,4 l/100 km se nám dařilo jen chvilku. Konečná spotřeba paliva se díky rychlému přesunu po dálnici ustálila na hodnotě 7,1 l/100 km, což není vzhledem k jízdnímu stylu vůbec špatná hodnota.

Jízda s touhle mazdou je příjemná a velmi tichá. Ve voze nic nedrčí, nevibruje ani neruší. CX-30 dokáže poskytnout jízdní komfort srovnatelný s prémiovými značkami. Vše umocňuje velmi slušné odhlučnění, přesvědčivé tlumení nerovností a dobrý výhled z vozu. Mazda je řidičky přívětivá. Ovládá se snadno, automatická převodovka řadí logicky a téměř neznatelně.

Vyšší těžiště vozu si oproti modelu 3 vyžádalo použití mohutnějších stabilizátorů a tvrdších pružin, aby bylo možné udržet náklony karoserie na uzdě. To se do značné míry povedlo, v přímém srovnání s trojkou jsou náklony karoserie nepatrně větší. Suverénním vlastnostem podvozku pomáhá elektronika, například nová funkce regulace stáčivého momentu zajišťuje předokolce rychlejší návrat do přímého směru po průjezdu zatáčky s pomocí lehkého přibrzdění vnějších kol.

Mazda CX-30 jde vlastní cestou. Nabízí atraktivní kabát doplněný o minimalisticky čistý interiér a ještě k tomu poskytuje zajímavou výbavu a hlavně radost z řízení. Vůbec se nebojte atmosférického srdce, poskytuje dostatečnou dynamiku. Vybírat můžete navíc mezi šestirychlostním manuálem nebo automatem, pohonem předních nebo všech kol (AWD) a ze třech výkonnostních variant dvoulitru (e-Skyactiv G122, G150 nebo G186). 

Plusy:

+ Příjemně se řídí

+ Automat hladce řadí

+ Lineární zátah motoru

+ Bohatá výbava

+ Možnost pohonu AWD

+ Nízká hmotnost

 

Mínusy:

- Jen průměrná prostornost a variabilita interiéru

- Oproti modelu 3 tužší podvozek

 

Technické údaje Mazda CX-30 Skyactiv G-150, FWD
Motor: zážehový řadový čtyřválec, 1.998 ccm
Nejvyšší výkon: 110 kW (1150 k) / 6.000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 213 Nm / 4.000 ot./min.
Převodovka: automatická
Poháněná kola: pohon předních kol
Akcelerace 0-100 km/h: 10,0 s
Nejvyšší rychlost: 194 km/h
Spotřeba paliva naměřená: 6,4 l/100 km
Délka: 4.395 mm
Šířka bez zrcátek: 1.795 mm
Výška: 1.540 mm
Rozvor náprav: 2.655 mm
Hmotnost pohot. / celková: 1.362 / 1.957 kg
Objem zavazadlového prostoru: 430 / 1.406 litrů
Objem palivové nádrže: 51 litrů (verze AWD mají 48 litrů)
Cena modelu od: 627.200 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami
Test: Mazda CX-30 je posledním SUV s obyčejným srdcem, které vydrží věky Nové MG3 Hybrid+ jezdí za 4,4 litru a stačí na něj půl milionu korun Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2022

839 900 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2017

245 000 Kč

Audi A3

Rok výroby 2016

349 000 Kč

Kia Rio

Rok výroby 2018

198 900 Kč