Test: Mazda2 - auto pro ženy, které budou řídit muži | Autanet.cz

Test: Mazda2 - auto pro ženy, které budou řídit muži

09. 11. 2015
Sdílet článek

Většina malých aut sází na nízkoobjemové tříválce. Mazda však u svého městského dvojkového modelu nabízí jako základ čtyřválec o objemu 1,5 litru, což je o polovinu větší zdvihový objem, než většinou nabízí konkurence. Zaspala japonská automobilka éru turbomotorů?

Od krabice ke krasavici.
Jistě si pamatujete na první Mazdu2, která vycházela z hranatého a maximálně praktického modelu Demio. To již nějakou dobu neplatí. Minulá generace dvojky patřila ke sportovně střiženým a oku lahodícím modelům a aktuální generace není jiná. Přestože se minulá generace prodávala jako třídveřový a pětidveřový hatchback, aktuální model si musí vystačit pouze s pětidveřovou variantou karoserie.




U Mazdy v současné době vládne designový styl Kodo, který již nese šestkový i trojkový model. Testovaná modrá Mazda se líbila snad každému. Nenarazili jsme na člověka, který by o Mazdičce řekl něco špatného, což můžete posoudit z přiložených fotografií. Na živo dvojka působí navíc poměrně malým dojmem. Například díky vysoko položeným zadním svítilnám působí vůz daleko užší, než ve skutečnosti je.

Ještě se sluší připomenout, že nová generace je lehčí a celkově tužší (dostupné materiály uvádějí zvýšení tuhosti karoserie o 22%).

Duch sportovce nezapře.
Uvnitř nová dvojka působí jako malý sportovní vůz. Zajímavě jsou řešeny výdechy klimatizace uprostřed palubní desky. Ten blíže k řidičovi je kruhový, druhý hranatý, přitom jako celek k sobě pasují. Kaplička za volantem připomíná spíše motocyklový přístrojový štít, autorádio má samostatný panel - takový tablet pevně vystupující z horní části palubní desky. Jeho zpracování je precizní a téměř prémiové.

V druhé řadě sedadel přibyly dva centimetry podélného prostoru pro kolena, což bylo částečně docíleno tím, že přední náprava se posunula o osm centimetrů vpřed. Na předních sedadlech je situace dobrá, k úplné spokojenosti bychom však přivítali o něco delší sedáky. Vpředu tak Mazda poskytuje ve srovnání se Škodou Fabií o tři centimetry více prostoru na šířku v oblasti loktů. Jediným místem, kde si pasažéři mohou stěžovat, jsou zadní místa v oblasti hlav. K úzkostnému pocitu zde přispívá i malé prosklení, zejména pak zdvihající se linie spodní hrany zadních okének (např. děti v autosedačkách budou nadávat na špatný výhled do strany).

Zavazadlový prostor pojme 280 litrů objemu, což je o padesát litrů méně než u krátké Fabie. Nepotěší vyšší nakládací hrana a absence rezervního kola (dodává se pouze lepivá sada).

Stará škola s moderním učitelem.
Pod kapotou Mazdy 2 je možné mít jen patnáctistovky. Volit můžete mezi námi testovanou 1.5 Skyactiv-G o výkonu 55 kW nebo silnější 66 kW či dokonce 85 kW vrcholnou verzí. Příznivci dieselů pak mohou zvolit patnáctistovku Skyactiv-D o výkonu 77 kW. Všechny pohonné jednotky jsou spojeny výhradně s manuální převodovkou, přičemž dvě slabší benzínové verze mají pět rychlostních stupňů, kdežto diesel a silnější benzín šest. Pokud chcete automatickou převodovku, musíte zvolit prostřední 66 kW verzi patnáctistovky Skyactiv-G.

Námi testovaný základ bohatě postačí. Čtyřválec je bezprostřední a velmi příjemný. Má vyvážený chod, na volnoběh o něm nevíte a naprosto bez zaváhání reaguje na pokyny plynového pedálu. Slušná je i pružnost, z nízkých otáček se sbírá ochotně a výkon je servírován plynule až k hranici šesti tisíc otáček. Agregát je pružný a výrazněji zatahuje již při překročení 3500 ot./min. Hnát čtyřválec do otáček je radost a celkově působí jako daleko silnější motorizace. Dynamika by byla ještě lepší, kdyby Mazda nepoužila dlouhé převody. Na dvojku dokážete letět 110 km/h, na trojku dosáhnete 160 km/h. Zpřevodování oceníte na dálnici, kde Mazda točí při 130 km/h pouhé 3500 ot./min., přičemž díky solidnímu točivému momentu nemusíte pro další zrychlení podřazovat.

Na jedno natankování tak dokáže v případě Mazdy zdolat trasu dlouhou sedm stovek kilometrů. Při dodržování rychlostních limitů není problém jezdit za udávaných 4,7 l/100 km v kombinovaném provozu. Ostřejší jízda pak znamená odběr 5,6 l/100 km a maximum námi dosažené spotřeby činí 7,3 l/100 km, přičemž přes tuto hranici se v běžném provozu jen stěží dostanete. Turbomotory mohou tiše závidět. Mazdě tleskáme.

Geny sportovce.
Mazda 2 se po stránce jízdních vlastností povedla. Všechny sledované disciplíny zvládá s přehledem. Výborně jezdí po městě a nerozhodí ji dlažební kostky ani jiné městské záludnosti. Skvěle si vede za městem na zatáčkovité trase a stejně dobře se vypořádává s dálnicemi. Ve všech případech dokáže poskytovat nadprůměrný cestovní komfort a dokonce i plně naložená funguje na jedničku. Problémem není ani rozbitý asfalt, na kterém působí jistě a komfortněji než konkurenci. Podvozek znamenitě tlumí nerovnosti a nebouchá. Jediným slabším místem byly obuté pneumatiky, které na vodě klouzaly.

Řízení i řazení skvěle sekunduje povedenému podvozku. Dvojku je tak doslova radost řídit a vyhoví všem, kdo nejezdí pasivně. Narozdíl o stejně drahé Fabie s litrovým turbomotorem pod kapotou neztrácí při dálniční jízdě dech.

Cena vyšší jen na první pohled.
Za Mazdu 2 zaplatíte minimálně 274 900 Kč, přičemž námi testovaná třetí výbava Challenge se vyšplhá na 329 900 Kč. Připlatíte-li dalších třicet tisíc za výbavu Attraction, máte plně vybavený malý vůz. Pokud nakonfigurujete Mazda 2konkurenční evropské modely, získáte je za přibližně stejnou částku.


Proti proudu.
Dvojka od japonské automobilky Mazda se povedla a její sportovní střih ocení nejen ženy, ale i muži. Malý automobil umí být díky hmotnosti 970 kilogramů velmi čiperný a celkově obratný. Výkon patnáctistovky postačí i pro srdcové radovánky a svým charakterem překonává menší konkurenční přeplňované pohonné jednotky podobně, jako po stránce jízdních vlastností. Mazda 2 dokáže poskytnout radost za volantem a není vyloženě pouze dopravním prostředkem.

Plusy:
+ motor
+ jízdní vlastnosti
+ přesné řízení a řazení
+ bohatá výbava
+ moderní technika
+ účinné světlomety
+ posaz
+ design

Mínusy:
- vyšší pořizovací cena
- absence dvouzónové klimatizace
- horší výhled přes A sloupky
- nemožnost individualizace
- jen průměrný zavazadelník

Technické údaje Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75, Challenge
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1496 ccm
Výkon: 55kW(75k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 135Nm/3800 ot./min.
Max. rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,1 s
Spotřeba - kombin.: 4,7 l/100 km
Spotřeba - město: 6,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,9 l /100 km
Objem pal. nádrže: 44 l
Délka/šířka/výška: 4060/1983/1495 mm
Rozvor: 2570 mm
Zavazadelník: 280 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 970/1500 kg
Základní cena: 274.900 Kč (1.5 Skyactiv-G75, G75)
Cena test. modelu od: 329.900 Kč (1.5 Skyactiv-G75, Challenge)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

369 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

720 000 Kč

Audi S3

Rok výroby 2015

479 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2016

508 200 Kč