Test: Nissan X-Trail - klasická jistota | Autanet.cz

Test: Nissan X-Trail - klasická jistota

14. 05. 2012
Sdílet článek

Fenomenální úspěch první generace X-Trailu, která se objevila v roce 2001, se Nissanu podařilo zopakovat o šest let později s příchodem druhé generace, která prošla po dalších třech letech modernizací. Nás zajímalo, jak jezdí nejvýkonnější a nejlépe vybavený X-Trail na silnici i v terénu?

V roce 2007 se objevila druhá generace, která je pouhou evolucí generace první. V polovině výrobního cyklu v roce 2010 přišel čas na lehkou modernizaci, která přinesla novou mohutnější masku odkazující na Pathfindera, nové mlhovky, přepracovaný zadní nárazník a nová zadní LED světla.


Pořád stejný kabát
Japonská automobilka mohla v roce 2007 ušít druhé generaci X-Trailu zbrusu nový kabát. To se však nestalo. První generace se dobře prodávala, tak proč měnit něco, co se dobře prodává. Druhá generace X-Trailu se proto nikterak výrazně nezměnila. Kabát prodělal změny k lepšímu, kvalita slícování a použitých materiálů se zlepšila. Přední části dominuje robustní nárazník s velkými světlomety. Ty doplňují integrované mlhovky v nárazníku a pomocná světla ve střešních ližinách. Masivní střešní nosič unese podle automobilky až 100 kg nákladu, přičemž expediční (pomocná) světla je možné zapnout jen společně s dálkovými světly stisknutím tlačítka umístěného ve spodní levé části přístrojové desky (v praxi je tak využijete jen v terénu, kam jsou také určena).

Jako v obýváku
S příchodem druhé generace se přístrojová kaplička přestěhovala ze středového panelu na klasické místo za volantem. Na středovém panelu se objevil sedmipalcový dotykový displej navigace. Ten vyniká dobrou čitelností a slouží i audiosystému a parkovací kameře, která přenáší obraz za vozem. Interiér z měkčených plastů je kvalitně proveden a plně odpovídá cenovce.

V redakci přistál nejlépe vybavený X-Trail, proto jsem se mohl těšit z kožených elektricky stavitelných sedadel s vyhříváním. Vpředu má řidič i spolujezdec dostatek místa, vzadu se pohodlně usadí dva dospělí. Přední sedadla odvádí dobrou práci, jsou komfortní a v zatáčkách dokážou dobře vést tělo. Skvělý výhled panuje směrem vpřed, horší je to s výhledem šikmo vzad. Naštěstí X-Trail je vybaven velkými zpětnými zrcátky a parkovací kamerou.

Přístrojová deska je jednoduchá a přehledná. Ve vyšších výbavách Nissan nešetřil měkčenými plasty, přičemž dílenské zpracování je nadprůměrné. Řidiče naopak nepotěší přepínání palubního počítače tyčinkou umístěnou v přístrojové kapličce za volantem. Přestože X-Trail byl vybaven inteligentním klíčem, je nutné pro uvedení do provozu otáčet plastovým klíčem zabudovaným na pevno pod volantem. Tlačítko "Start" tu prostě chybí, stejně jako u ostatních modelů této japonské značky (specialita Nissanu). X-Trail poskytuje nadprůměrně úložných prostorů.

Rozvor povyrostl oproti první generaci o 5 mm, přičemž celý vůz nabral na délce o 175 mm, čímž karoserie získala na převisech a tím pádem i na velikosti zavazadlového prostoru, který nyní pojme v základním uspořádání 479 litrů a po vyjmutí dvojitého dna a zásuvek dokonce 603 litrů. Po sklopení zadních sedadel vznikne prostor s úctyhodným objemem 1773 litrů. Dvojitá podlaha s vysunovací plastovou zásuvkou je na první pohled praktická, ovšem v praxi zbytečně zvyšuje dno kufru (nakládaná zavazadla je nutné zvedat příliš vysoko). Další nepříjemnou drobností je použitý tvrdých plastů, které jsou velmi náchylné na poškrábání, což na fotografiích dokazuje testovaný exemplář.

Je libo diesel? Jiná možnost není
Pod kapotou X-Traila druhé generace jste mohli do faceliftu narazit na čtyři pohonné jednotky. Dva benzínové motor (2,0/104 kW a 2,5/124 kW) a dva vznětové dvoulitry (110 kW a 127 kW). V současné době může X-Traila pohánět pouze dvojice dieselů, přičemž ten slabší je možné kombinovat s manuální nebo automatickou převodovkou. Námi testované silnější provedení je spojeno výhradně s manuální šestirychlostní převodovkou. Samotný diesel pochází od Renaultu. Piezoelektrické vstřikovače a přeplňované turbodmychadlo s variabilní tryskou se starají o dostupnost maximálního výkonu již ve dvou tisících otáčkách, přičemž 90% točivého momentu je k dispozici od pouhých 1750 ot./min. Díky tomu motor netrpí výraznou výkonnostní špičkou a výkon je dostupný téměř v celé škále otáček. Přesto v praxi největší příval síly přichází právě kolem hranice dvou tisíc otáček. Výkon 127 kW dostatečně koresponduje s hmotností vozu a zaručuje slušnou dynamiku na silnici i v terénu. Zvukový projev dvoulitru je po modernizaci příjemnější a celkově měkčí.

Skvěle na silnici, výtečně v terénu
Díky novému kabátu s prvky off-roadu by řidič s X-Trailem vyrazil nejraději do terénu. Kabát však v tomto případě mystifikuje. X-Trail není čistým off-roadem. Světlá výška (210 mm) je sice o 10 mm vyšší než u předchozího modelu, nájezdové úhly se však o pár stupňů zmenšily, stejně jako přechodový úhel. To samé platí o stoupavosti 30°, kdežto u minulé generace to bylo mnohem lepší 38°. Proto výlet do těžkého terénu nelze doporučit. X-Trail však překvapil při uzamčení obou náprav v režimu 4x4 prostupností středně těžkým terénem. Pro terén jsou prvním limitujícím faktorem použité pneumatiky a poté absence redukční převodovky. Nejlépe se X-Trail cítí třeba na šotolinové polní cestě s dírami a kalužemi, kde umí být krásně komfortní, hravý a čitelný.

V serpentinách či rychle projížděných zatáčkách se X-Trail necítí nikterak dobře. Může za to vyšší stavba karoserie a zejména samotná hmotnost vozu. Při přechodu z jedné zatáčky do druhé se projevuje přenos hmotnosti z jedné strany na druhou divným podélným zhoupnutím. Jedná se však jen chování karoserie, která se více naklání. Suché vozovky se X-Trail drží v zatáčce překvapivě dlouho. Na mokrém povrchu je trakce horší zejména při pohonu jen přední nápravy. V režimu ALL MODE 4x4 je jízda mnohem jistější. I přesto se však na limity podvozku díky vyšší stavbě dostanete velmi brzo.

Bude to k nevíře, ale X-Trail boduje překvapivě na dálnici. Na té sedí pevně, je stabilní a nezná náchylnost na boční vítr. Brzdy odpovídají výkonu motoru, dobře se dávkují s méně výraznějším nástupem než u první generace.

Hranatý všeuměl
X-Trail lze doporučit všem zájemcům o SUV. Druhá generace je po faceliftu lepší po stránce techniky i kvality provedení, což ještě více vylepšil facelift. Interiér je nyní na vyšší úrovni a karoserie oblékla moderní kabát při zachování odkazu na první generaci. X-Trail není stavěn do těžkého terénu, přesto mezi vozy kategorie SUV vyniká skvělým využitím jak v terénu, tak na silnici.

(plusy)

systém pro kontrolovatelné sjíždění svahů a rozjezdy do kopce
dostatek úložných prostor
bohatá základní výbava
univerzální jízdní vlastnosti
výhled směrem vpřed

(mínusy)
nemožnost podélného posuvu zadních sedadel a nastavení sklonu opěradel
občasné vibrace pronikající do řadící páky a do interiéru
plasty v zavazadelníku náchylné k poškrábání
Technické údaje Nissan X-Trail 2.0 dCi/127 kW
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1995 ccm
Výkon: 127kW(173k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,0 s
Spotřeba - kombin.: 6,4 l/100 km
Spotřeba - město: 7,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,5 l /100 km
Objem pal. nádrže:  65 l
Délka/šířka/výška: 4630/1785/1770 mm
Rozvor: 2630 mm
Zavazadelník: 479/603-1773 l
Provozní/celková hmotnost: 1615-1660/2215 kg
Základní cena: 627.900 Kč (2.0 dCi/110 kW, XE)
Cena test. modelu od: 877.900 Kč (2.0 dCi/127 kW, LE Platinum)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč