Test ojetiny: Alfa Romeo 159 - temperamentní italka
Kouzlo Alfy Romeo 159 omámilo už nejednoho řidiče. Líbivá a temperamentní kráska se prodává za příjemné ceny, někdy to ale může být jen krátkodobé potěšení.
Nástupce populárního modelu 156 dostal označení 159. Vůz se objevil v roce 2005 a ve výrobě vydržel až do roku 2011. Nejprve vyjel sedan, kombi Sportwagon přišlo ke slovu v roce 2006. Dnes tento vůz na trhu s ojetými automobily láká jak cenou, tak jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem. Ojetin je dostatek, ale řada z nich má na hrbu znatelně více, než udává počítadlo ujeté vzdálenosti. Navíc je dost aut z dovozu a především ta původem z Itálie představují značné riziko.
Důležitý je tak výběr správné ojetiny a samozřejmě ideál představují kusy prodané v ČR jako nové, u nichž lze spíše dohledat historii, než u vozidel pocházejících z individuálních dovozů. Při sebemenší nejistotě ohledně najetých kilometrů se stejně jako u jiných vozidel důrazně doporučuje preventivní výměna řemenových rozvodů, výměna motorového oleje a filtrů. Automobily původem z Itálie představují zvýšené riziko kvůli neochotě mnohých tamních majitelů investovat do výměny motorového oleje. Takový motor přitom může být časovanou bombou i po výměně olejové náplně!
Tip: vozy Alfa Romeo 159 na prodej
Alfa Romeo 159 nabízí dostatek místa pro posádku, s prostorem pro zavazadla je to ale horší. Tedy ve srovnání s konkurenty, protože sedan 159 disponuje zavazadelníkem o objemu 405 litrů a kombi 445 litrů - to opravdu není mnoho. Na druhou stranu, řadě motoristů tyto hodnoty mohou dostačovat. Zejména pak u kombíku, kde jde přirozeně o hodnotu naměřenou po krycí roletku zavazadelníku, který se přitom dá v případě potřeby naložit až po střechu.
V interiéru vozidla zaujmou pohodlná sedadla se zdařilým bočním vedením těla. Dříve si ale všimnete palubní desky s výrazným středovým panelem, který však kvůli velkému hliníkovému dekoru nepadne do oka každému. Vzhledu exteriéru asi nikdo nic nevytýká, dokud nepřijde na mytí vozu. Na pohled efektní tři světlomety na každé straně přídě se líbí, ale automyčka z nich za jízdy nachytaný hmyz nevymyje. Jediným řešením tak je zdvyhnout kapotu a malým kartáčkem či hadrem očistu dokončit.
Při jízdě Alfa Romeo 159 zaujme ochotou, s jakou jde za plynem, ale i zpětnou vazbou řízení a dobrým držením jízdní stopy v zatáčkách. Přesto, následkem těžší přídě a pohonu předních kol, vnímaví řidiči pocítí určité sklony k nedotáčivosti. Nejde však o nic dramatického. Trochu složitější je to s výběrem motorizace, protože jasnou převahu na trhu mají turbodiesely. Navíc základní benzinový motor o objemu 1,8 litru a výkonu 103 kW uspokojí jen klidnější motoristy, což přímo souvisí s vysokou hmotností vozu 1430 až 2030 kg, dle konkrétního provedení. I proto nejsou úplně ideální ani nejslabší turbodiesely o výkonech 85 a 88 kW.
Zato turbodiesel 1.9 JTDm pracující s výkonem 110 kW je zcela vyhovující, když ochotně zrychluje a současně pracuje úsporněji, než silnější naftové pětiválce o objemu 2,4 litru. Navíc jde o poměrně častou motorizaci, stejně jako je tomu v případě turbodieselu 2.0 JTDm.
„Při výběru ojeté Alfy Romeo 159 věnujte velkou pozornost historii automobilu. U naftových motorů pozor na stav drahého dvouhmotového setrvačníku. Jeho špatný stav prozradí typický klapot zespodu motoru, který utichne nebo změní zvuk při sešlápnutí spojky,“ radí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Bez ohledu na motorizaci se lze setkat s opotřebenými ložisky kol, která se hlásí o výměnu hučením. Pozor i na stav poloos, které jsou zde choulostivější.
„Občas se vyskytují vůle na přední nápravě, a to jak na táhlech stabilizátoru, tak v čepech ramen. Ty však nejsou vyměnitelné samostatně a tak se musí měnit vždy celé rameno,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Poruchy se nevyhýbají elektrické výbavě ani klimatizaci - rozhodně ji před koupí vozu vyzkoušejte. Výfuk někdy bojuje s korozí, což není nic výjimečného ani u jiných vozidel.
U turbodieselů se někdy objeví potíže s turbodmychadlem. Problémy mohou ale nastat i s váhou vzduchu, což vede ke zvýšené spotřebě a někdy i k poklesu výkonu. „Do některých stopadesátdevítek zatéká skrz vadné těsnění dveří. Před koupí je tedy dobré projet myčkou a pak interiér zkontrolovat,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Obecně není Alfa Romeo 159 žádný vzorňák. Na druhou stranu je k mání za zajímavé ceny a přitom se za svůj vzhled ani jízdní vlastnosti stydět nemusí.