Test ojetiny: BMW 123d - Svižně a přesto za málo
Nejsou tomu ani dva roky, co jsme bazarové BMW řady 1 (E87) testovali, a ačkoliv se nejednalo o příliš praktické auto (pomalu se nepopralo ani s menším nákupem v jednom z modrožlutých domů), málem jsme si jej pořídili do vlastní garáže. Řídit ho bylo totiž díky atmosférickému šestiválci doslova nezapomenutelné, a tak jsme se rozhodli si jej znovu vyzkoušet. Tentokrát však z poněkud odlišného a pro většinu čtenářů přívětivějšího pohledu.
Vytáhli jsme vrcholnou dieselovou variantu generace E87 s označením 123d, která je proslulá svou extrémně nízkou spotřebou, báječnou reakcí na plynový pedál a takřka benzínovým charakterem, neboť síla motoru s rostoucími otáčkami jen stoupá. V našem testu jsme se ale zaměřili především na spotřebu paliva vzhledem k poskytované dynamice a také na pověstné problémy s rozvodovým řetězem. Pojďme se tedy na bílého „ropáčka“ podívat blíž…
Krátký úvod do historie…
Věřte tomu nebo ne, BMW řady 1 testované generace slouží na trhu již od roku 2004 a ve výrobě se udrželo po dlouhých 7 let. Za tu dobu prošlo lehkým omlazením (v březnu roku 2007), v rámci kterého se například z magických „angel eyes“ stala kromě parkovacích také světla pro denní svícení (u verzí s xenony) a dorazila i nová paleta motorizací v čele s dieselovou motorovou řadou N47D20, které se budeme v rámci testu věnovat blížeji, protože zahrnuje verze 116d, 118d, 120d a dnes testovanou 123d s královskými 150 kilowatty výkonu.
Exteriér – Povedený kabátek.
„Naše jednička“ byla oděna do módní bílé barvy a slušivého M-paketu, který v sobě zahrnuje sportovní nárazníky, nástavce bočních prahů, sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměrech 205/50 přední a 225/45 zadní a snížený podvozek.
Nezvykle dlouhá kapota a krátké převisy karoserie jsou pak už jen dalším důkazem toho, že to tomu „našemu“ kousku opravdu slušelo a dokazují to i úsměvné pohledy náhodných kolemjdoucích, kterých jsme byly po celou dobu zápůjčky svědky. Musíme proto zmínit, že si nepamatujeme bazarový vůz s cenou okolo 300.000 Kč, který by v takové míře přitahoval mužské i ženské oči.
Interiér – Nezdolná prémiovka.
Zmiňovaná příplatková výbava se v podobě M-paket promítla i do interiéru vozu, který tak byl navzdory svým útlým rozměrům až nebývale příjemným místem. Černá stropnice, kožená sedadla s dofukem bočnic v perfektní pozici za tlustým věncem volantu, hlavice řadicí páky s dokonalým tvarem i minimalistická palubní deska s několika tlačítky a třířádkovým displejem, který vám spíše než co jiného připomíná hluboká devadesátá léta. To vše je BMW generace E87. A to vše, je vám po chvilce strávené za jeho volantem více než vlastní. Ztvárnění a kvalita interiéru je navíc téměř dokonalá, a proto byste ani náhodou netipovali nájezd více než 120 tisíc kilometrů, které měl testovaný „prcek“ za sebou. Ani dnes tak nemáme větších výhrad, a pokud vám třeba vadí, že je uvnitř vozu málo místa, měli byste se poohlížet po jiném. Na druhou stranu 330 litrů objemu kufru zase není úplně mizerných.
Motor – Benzinový diesel.
Již jsme se o něm několikrát zmínili, tak si jej konečně představme. Motorizace s označením 123d pochází z motorové řady N47D20, jež je opředena několika mýty (nebudeme předjímat, zda potvrzenými či vyvrácenými) a pověstí úsporného, ale poruchového motoru. Fakt je ten, že když se o věci staráte, obvykle (pokud nejsou ryze čínské produkce) fungují a to samé platí i o použitém motoru.
Jeho slabinou je řetězový rozvod, ve kterém spočívá nevýhoda jak v náročnosti na vodící a napínací lišty řetězu, tak na samotné rozety, z nichž jedna je vyfrézovaná přímo na klikové hřídeli. Je proto velice důležité, aby byl řetěz správně napnutý, čímž se předejde rachocení, padání motoru do nouzového režimu, ale i fatální destrukci způsobené úplným přetrhnutím řetězu.
Druhým, snad ještě vážnějším problémem, který motorovou řadu N47D20 trápí, je praskání bloku motoru v prostoru mezi válci. Ten se ale zejména zpočátku projevuje pouze mírným úbytkem chladicí kapaliny. Při výběru vozu s tímto motorem proto ohlídejte hlučnost běhu (řetěz může mírně ševelit, rachotit však nikoliv) a stav chladicí kapaliny po několika prvních stovkách kilometrů.
Nechme starosti starostmi a potěšme se radostmi, neboť si jich s tímto motorem užijete až až.
Výkon 150kW a 400 Nm točivého momentu na 1.495 kg těžký hatchback útlých rozměrů… To je pořádná porce! Pohonné jednotce o objemu 1.995 ccm se dvěma turbodmychadly je tak úplně jedno, jaký kvalt při jakých otáčkách máte zařazen. Šlápnete na plyn a „jednička“ vás spolehlivě zarazí do sedaček, načež záhy poté již překračuje všechny povolené rychlostní limity našich končin.
Nástup výkonu je zároveň absolutně lineární a přichází od takřka volnoběžných otáček. Není sice servírován s takovou surovostí, jakou známe od benzinových brášků, je ho ale vždy dost a se zvyšujícími se otáčkami navíc roste jako sopečný mrak nad vybuchující sopkou. Následnou erupci zastaví až pětitisícová hranice, na které motoru dojde dech. (Úctyhodné číslo na dieselový agregát z roku 2007!) Výkonovou špičku, jakou známe z atmosférického benzinového brášky, ale logicky očekávat nelze a motor je spíše o neskutečném množství skvěle využitelných otáček.
Malý příklad: „Jedete si vesnicí v koloně aut, necháte tam válet čtyřku kdesi nad 1.100 ot./min. a najednou vidíte ceduli oznamující konec vesnice. Šlápnete na plyn (reakce pedálu je na diesel až neskutečná!) a kolona je rázem pryč. A pozor! Bez jediného přeřazení…“ Jistě už tedy chápete potenciál malého Mnichovana a také fakt, jak zajímavé je svezení s ním.
Víte ale co je na tom všem nejlepší? Spotřeba! Reálně budete jezdit za 6 litrů nafty na 100 kilometrů. Slůvko „reálně“ píšeme schválně, neboť jezdit se spotřebou na hranici 5l/100km není s testovaným BMW problém. Problém je spíše udržet nohu na uzdě, protože 5 litrový odběr znamená částečně defenzivní jízdu. Jenomže 6 litrů (dobře… možná i 7 nebo 8 l/100km) znamená skutečný kalup a nesmírnou zábavu, za kterou byste u podobně výkonného benzinového motoru vysolili minimálně dvakrát tolik. Efektivita motoru je tak vzhledem k poskytované dynamice skutečně vynikající a my jsme vůz vraceli s průměrnou spotřebou 6,4 l/100km. Božská hodnota…
Jízda – Říkejte mi, pane Králi.
A jak jednička s těžším dieselovým Twin-Turbem jezdí? Jedním slovem - famózně! Nemusíte být „petrolheadi“ ani milovníci řízení, abyste si za volantem malého BMW užili každý metr. Fantastická ochota měnit směr díky naprosto strmému, komunikativnímu a přesnému řízení bere dech. A řazení v krátkých a perfektně vymezených drahách spolu s čitelným a skvěle dávkovatelným nástupem brzdného účinku nás už jen utvrzuje v názoru, že hatchback, který by za podobné peníze a při zachování rozumných provozních nákladů přinesl tolik radosti a zábavy za volantem, je jednoduše jen jeden. Ten s jedničkou, dvojkou, trojkou a „déčkem“ na zádech.
Malý problém nastává až v momentech, kdy chcete jet klidně, nebo v případě, že je na silnici opravdu hodně vody. Při první situaci se projeví velice tvrdý podvozek (navíc spojený s méně komfortními pneumatikami runflat) a tuhá jednička tak sebou cuká ze strany na stranu ve snaze přinutit svého řidiče jet alespoň dvakrát tak rychle. Zvlášť ve městě je tedy nutné počítat s poněkud nekomfortní a uskákanou jízdou. Co by ale člověk pro trochu zábavy za městem nestrpěl, že?
Druhá situace je ovšem horší a v případě nezasvěcených, rychlých rukou řidičových i velice nebezpečná. Kombinace vysokého výkonu a točivého momentu přenášená na zadní kola chce dostatek rozumu i na suchém asfaltu, jenže na mokru to platí dvojnásob. Stačí chvilka nepozornosti a jinak velice milá, bílá záď vás vmžiku předběhne. Kvůli širokému rozměru pneumatik (vzadu) je jednička také velice náchylná k aquaplaningu a při jízdě na mokru k ní proto přistupujte velice obezřetně. Pokud však budete jen trochu vnímaví a učenliví v přístupu, odvděčí se vám příkladnou poslušností a poměrně snadno vám ukáže své vysoko položené limity. Ani s těžším dieselovým motorem vůz téměř nezná nedotáčivost a balancovat s ním na hraně jeho jízdních možností je proto zábavnější, než byste si do poslední chvíle mysleli.
Závěr – Za tu zábavu to rozhodně stojí.
Nejsilnější naftová varianta kompaktního hatchbacku od BMW nám (stejně jako benzin) opět dokázala, že má i po 120 tisících ujetých kilometrech opravdovou šťávu. Nejedná se o nejlevnější ani o příliš praktické auto, které by vám vaše drahá polovička schválila na počkání. Stačí ji ale posadit za volant a věřte nám, že ji hned tak nevyndáte. A právě proto je BMW 123d podle nás jakousi ikonou zábavného naftového vozu, ve kterém si užijte spoustu zábavy a radosti z jízdy za rozumné peníze.
Pokud o koupi podobného auta uvažujete, nemůžeme vám kromě zmiňovaných problémů s motorem jakkoliv odporovat a většině problémů s rozvodovým řetězem se dá navíc dobře předcházet poctivým servisem. Ceny BMW řady 1 s testovanou motorizací aktuálně začínají na zhruba 270 000 Kč a vyšplhat se dle stavu a počtu ujetých kilometrů mohou až k částce 400 000 Kč. Není to málo, ale svezte se a uvěříte, že za tu zábavu to rozhodně stojí!
Plusy
+ Výkonný motor
+ Odezva plynového pedálu
+ Plynulý zátah bez turboefektu
+ Strmé, přesné a komunikativní řízení
+ Vlastnosti sportovního podvozku
+ Spotřeba paliva
+ Kvalita zpracování
Mínusy
- Méně místa pro nohy
- Celkově horší odhlučnění
- Malá zpětná zrcátka
- Náročnost na řidiče
BMW 123d 150 kW (rok 2009)
Objem motoru | 1995 ccm |
Typ motoru | Řadový čtyřválec (R4) |
Druh motoru | Vznětový přeplňovaný |
Typ přeplňování | Dvě turbodmychadla Twin-Turbo |
Maximální výkon | 150 kW / 204 koní / 4400 ot./min. |
Maximální točivý moment | 400 Nm / 2000-2250 ot./min. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Poháněná kola | Zadní |
Maximální rychlost | 238 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,0 s |
Udávaná spotřeba město | 6,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,4 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,2 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,4 l/100 km |
Objem nádrže | 51 l |
Pohotovostní hmotnost | 1495 kg |
Délka / šířka / výška | 4239 / 1748 / 1421 mm |
Rozvor | 2660 mm |
Zavazadelník/ Po sklopení | 330/1150 litrů |
Cena v době testu | 330 000 Kč |
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto. |