Test ojetiny: BMW i3 - buď ho milujete, nebo ho nemůžete vystát
První elektrické BMW pod označením i3 už v aktuálním výrobním programu mnichovské automobilky nenajdete. Na trhu ojetých vozů se cena nejlevnějších exemplářů už dostala pod 400 000 korun, lepší je ale hledat mezi vozy o 100 000 dražšími.
BMW i3 zaujme neotřelým designem, který se buď líbí, nebo jej prostě nesnášíte. Totéž platí i o netradičním protisměrném otevírání dveří, klasický B-sloupek zde chybí. To si výrobce mohl dovolit díky mimořádně tuhé karoserii, kterou vyztužil uhlíkovým vláknem.
Interiér nabídne dostačující prostor vpředu, vzadu ale moc pohodlí opravdu nenajdete a absolvovat zde delší cestu je vyloženě za trest. Navigační systém a infotainment obecně je na dnešní dobu už dost nedokonalý, ovladatelnost vozu je však opravdu dobrá. Navíc elektrický motor disponuje výkonem 125 kW (vyjma silnější i3s), což je více než dostačující i pro skutečně svižné svezení. To potvrzuje i zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy. Maximální rychlost vozu je 150 kilometrů za hodinu.
Městské, plně elektrické BMW i3 původně nebylo výhradně elektrické. Vůz uvedený v roce 2013 (koncept byl představen o 2 roky dříve) totiž na trh dorazil také s přídomkem REx, který značí přítomnost malého spalovacího motoru, jakožto prodlužovače dojezdu. Těchto vozidel je na trhu ojetin jen pár. Z důvodu možných technických potíží je lepší se jim vyhnout a vsadit na čistě elektrickou verzi.
Ta může mít akumulátory o různé kapacitě, což má přirozeně vliv na dojezd. Setkat se tak můžete s i3 s baterií pohonu 60 Ah, 94 Ah či 120 Ah. Nejmenší z nich umožňovala dojezd 130 až 160 km, což ale vzhledem k degradaci akumulátoru ojeté vozy už nezvládnou a často se tak jejich maximální dojezd pohybuje mezi 120 a 130 km. Provedení s větší baterií 94 Ah (maximální dojezd 200 km) se objevilo na trhu v roce 2016. V roce 2018 prošel model i3 faceliftem a do nabídky se dostalo i3s (sport) se zvýšeným výkonem na 135 kW a maximálním točivým momentem 270 Nm, zatímco běžné verze mají výkon 125 kW a 250 Nm.
V září 2018 BMW oznámilo montáž větší baterie 120 Ah (maximální dojez 299 km) a současně byla ukončena výroba provedení REx. Všechny baterie pohonu bez ohledu na kapacitu dodal Samsung, jehož akumulátory jsou vyhlášené spolehlivostí, což dokazují nejen v BMW i3, ale i v modernizovaném Volkswagenu e-Golf. Ještě je na místě upozornit na skutečnost, že tehdejší metodika měření dojezdu NEDC byla dost optimistická. V reálu tak byl dojezd kratší.
„Při výběru ojetého BMW i3 věnujte pozornost historii automobilu i jeho původu. Zaměřte se i na pneumatiky, které se zde rychleji sjíždějí,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Na trhu totiž najdete jak evropské vozy, tak v menší míře zastoupené automobily dovezené z USA. Historii vozu přirozeně lépe prověříte u auta s evropským původem.
„Velkou předností „í-trojky“ je dobré dílenské zpracování i kvalita použitých materiálů. Baterie pohonu platí za spolehlivé, navíc je lze repasovat a vyhnout se tak astronomické částce za výměnu celé baterie, jako je tomu u některých elektromobilů jiných značek,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Repasi přitom již nabízejí soukromé firmy, dokonce je možné menší baterii vyměnit za větší s delším dojezdem.
Někdy se u i3 objeví závada v podobě nemožnosti vyřadit z parkovacího režimu, občas i potíže s elektronikou. „Zájem o BMW i3 je na trhu s ojetými vozy velký. Zatímco se základním akumulátorem volí „í-trojku“ motoristé jezdící především po městě, s větší baterií nachází místo i u těch, co vyrážejí dál za hranice měst. Přestože můžete vidět i majitel BMW i3 na cestě do Chorvatska, takto dlouhé trasy jsou v případě elektromobilů první generace, což i3 je, spíše pro dobrodruhy,“ zakončuje Jindřich Topol z AAA AUTO.