Test ojetiny: Chevrolet Kalos - levný konkurent Fabie | Autanet.cz

Test ojetiny: Chevrolet Kalos - levný konkurent Fabie

Model Kalos překvapí schopným podvozkem a potěší cenou. Materiály v interiéru ale nezapřou, že se jedná o laciný automobil pro nenáročné, což ostatně prozradí i slabší odhlučnění prostoru pro posádku. I proto se na trhu s ojetými vozy tolik neprosazuje.

Pětidveřový hatchback Kalos vstoupil na trh v roce 2002 a to ještě pod značkou Daewoo. K dispozici byl pouze se zážehovou osmiventilovou čtrnáctistovkou, která pracuje s výkonem 61 kW. O rok později se objevil také sedan a dva nové benzinové agregáty 1.2 16V o výkonu 53 kW a 1.4 16V s výkonem 69 kW. Na některé trhy dorazil i zážehový motor 1.6 16V/78 kW, to se však netýká České republiky a případná ojetina s tímto motorem tak může pocházet jedině z dovozu. Naftová pohonná jednotka se do tohoto modelu nikdy nedostala.


Není bez zajímavosti, že vůz s motorem 1.4 16V bylo možn objednat i se čtyřstupňovým automatem (na trhu ojetin jej potkáte jen vzácně), případně se sportovnější maskou. Rok 2004 přinesl proměnu automobilky Daewoo na Chevrolet a tím pádem se vůz přejmenoval na Chevrolet Kalos. Přitom se ale dále vyráběl ve stejné korejské továrně. Světa spatřila také třídveřová varianta, která se ihned vyráběla v modernizované verzi, zatímco pětidveřový model prodělal modernizaci až v roce 2005.

Rok 2006 se nesl ve znamení zahájení prodeje nového Chevroletu Aveo, který nahradil Kalos s karoserií sedan. Tří a pětidveřový hatchback se tedy vyráběly dále a to až do roku 2008, kdy byla jejich produkce ukončena. Na některých trzích se však hatchback Kalos přejmenoval na Aveo, přestože jde o jiný model. Nebylo to zrovna moc taktické, protože jak se ukázalo, podle bariérových testů Euro NCAP je z hlediska bezpečnosti novější sedan Aveo horší, než starší Kalos. Nový sedan Aveo totiž zcela propadl, když mu nakonec byl přiznán výsledek jen jeden a půl hvězdičky z pěti možných, zatímco Kalos dostal hvězdičky tři.

Minusem Chevroletu Kalos jsou jistě levně působící materiály v interiéru a v neposlední řadě i jeho slabší odhlučnění. Díru do světa neudělá ani zavazadelník hatchbacku, jehož objem 220 litrů je podprůměrný. Sedan se 320 litry je na tom o trochu lépe. Nepotěší ani sedadla zcela postrádající boční vedení těla, což poznáte v zatáčkách. Zle si vůz ale nestojí v nabídce místa pro posádku a příjemně překvapí jízdními vlastnostmi, což někteří zatvrzelí odpůrci korejských aut neradi přiznávají.

I přes větší náklon karoserie v zatáčkách si vůz nechá překvapivě dost líbit. Ne, nejde o nadprůměrný vůz, ale rozhodně nepatří ani k podprůměru nebo snad k propadákům. Jízdně je to průměrný automobil s dobrými brzdami, které se neunaví ani pokud je v rámci testovací jízdy opravdu pořádně potrápíte. Prostě žádné vadnutí brzdného účinku, které trápí při větším zahřátí brzd i řadu vozů důvěryhodnějších značek. Nepotěší ale dlouhé dráhy řazení a umístění sudých rychlostí hluboko mezi sedadly, proto není jejich řazení zrovna pohodlné.

Základní osmiventil 1.4i vystřídal ve výrobním programu slabší agregát 1.2 16V. Dvanáctistovka ale díru do světa neudělá a tak je čtrnáctistovka z hlediska výkonu rozhodně lepší volbou. Dvojnásob to platí o 1.4 16V, který by měl být tou motorizací, jíž bude zájemce o Kalos hledat. Spotřebu očekávejte těsně nad hranicí sedmi litrů.

„Pozor na vůle v silentblocích a čepech přední nápravy,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zadní nápravu zase mnohdy trápí tlumiče pérování na konci životnosti. Důležité je ohlídat si interval výměny rozvodů, brzdové kotouče mají kratší životnost, takže i jejich stav prověřte. Výjimkou nejsou ani nadměrně opotřebená ložiska kol na přední nápravě.

„Známé jsou poruchy klimatizace, občas zazlobí elektrické stahování oken nebo dobíjení,“ říká zástupce AAA AUTO. Někdy se lze setkat s vadnými zámky nebo zatuhlým řazením. „Důkladnou prohlídku si zaslouží manžety poloos, které jsou někdy poškozené,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Včasnou výměnou manžety lze přitom předejít poškození kloubu poloosy.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text, foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč