Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma - Pod dvěma značkami jedno MPV
Korejský model Tacuma nejprve vyjel pod značkou Daewoo, když však korejskou fabriku koupil Chevrolet, dostal vůz na kapotu znak této americké automobilky. Dnes jde o jedno z vůbec nejlevnějších MPV, které navíc potěší variabilitou interiéru.
V roce 2001 bylo na trh uvedeno MPV Daewoo Tacuma, pro některé trhy však dostalo název Rezzo. V roce 2005 došlo k přejmenování modelu na Chevrolet Tacuma, což souvisí s převzetím korejské továrny americkým gigantem General Motors. Vůz dostal znak Chevroletu a od této chvíle se mohl chlubit jménem známé automobilky, stále se však vyráběl ve stejné korejské fabrice jako dříve a stále šlo o automobil korejské konstrukce. Dělo se tak až do roku 2009, kdy byla výroba modelu Tacuma ukončena.
Dnes toto laciné MPV představuje velice zajímavou nabídku na trhu ojetých vozů, kde zaujme méně náročné motoristy, hledající praktický rodinný automobil za opravdu dobrou cenu. Nejlevnější jsou automobily vyrobené ještě jako Daewoo, za vozy se znakem Chevroletu dáte o něco více. To souvisí jak s věkem vozidel, tak se značkou, pod níž auta vyjela na silnici.
Karoserie je dílem světoznámého italského designérského studia Pininfarina, přesto mnoho motoristů svými tvary neuchvátila. Vůz nepřesvědčí ani interiérovými lacinými tvrdými plasty s nevalnou povrchovou úpravou nebo snad tvary palubní desky. Potěší ale nabídkou místa pro posádku a variabilitou interiéru. Sedadla zajistí dostatek pohodlí, zajímavým plusem je možnost otočit sedačku předního spolujezdce kolem svislé osy čelem k zadním sedačkám. Na opěradlech předních sedadel najdeme výklopné stolky, před zadními sedačkami jsou v podlaze umístěné schránky na menší předměty.
Zavazadelník disponuje objemem 455 litrů v základním uspořádání – tedy při pětimístné konfiguraci vozu a měřeno po krycí plato zavazadelníku. V případě potřeby lze zadní sedadla vyjmout a vozidlo tak proměnit v malou dodávku. Nemluvě o faktu, že i při pětimístné konfiguraci se toto „em-pé-véčko“ přirozeně dá naložit až po střechu a dostat do něj tedy výrazně více nákladu, než uvádějí tabulky pro základní uspořádání.
Jízdní vlastnosti modelu Tacuma jsou podprůměrné, měkce nastavený podvozek ale zdárně tlumí nerovnosti, takže jízdní komfort není vůbec špatný. Velké minus ale představuje pokles brzdného účinku vlivem přehřátí, což je jev, který může řidiče potrápit zejména při intenzivním namáhání brzd v letním období, kdy se obtížněji chladí.
A teď nepotěšíme příznivce nafty: Tacuma totiž dieselový motor nikdy nedostala! V nabídce jsou jen benzinové motory, přitom už základní 1.6 16V o výkonu 66 kW je dostačující. Přesto je lepší zvolit silnější 1.6 16V pracující s výkonem 77 nebo 79 kW. Špatnou volbou není ani 1.8 16V/72 či 74 kW, avšak menší šestnáctistovku můžete mít i silnější. Nejmenší zájem je o dvoulitry, u nichž bude spotřeba o něco vyšší. Agregát 2.0 16V se přitom nabízel o výkonech 89, 90 a 94 kW, takže z hlediska výkonu je naprosto vyhovující i při větším zatížení vozu.
„Velkou pozornost věnujte intervalu výměny rozvodů. Ten zde může být pouhých 60 000 kilometrů a rozhodně se ho nedoporučuje překračovat,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Pozor si dejte na závady elektrické výbavy, závady někdy trápí i topení nebo klimatizaci.
„Vyloučit nelze ani problémy s elektronikou motoru, potíže bývají s vysokonapěťovými kabely či se svíčkami,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Vyloučit nelze ani nefunkční podsvícení palubní desky! Pravda, tento problém není až tak častý.
„Objevují se vůle na přední nápravě a dostatečnou pozornost věnujte také brzdám. Občas můžete potkat vůz se zvlněnými brzdovými kotouči,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Koroze napadá především výfuk, ale důkladnou prohlídku si zaslouží také podvozek, prahy či lemy blatníků.