Test ojetiny: Fiat Dobló - italský univerzál
Model Dobló patří mezi vozy schopné zastat pozici rodinného automobilu i pracovního auta. Mezi jeho hlavní přednosti patří cestovní komfort a prostornost. Místa je zde dostatek jak pro posádku, tak pro zavazadla nebo náklad.
Italský Fiat Dobló vyjel na silnice v roce 2000 a to jak v osobní, tak v užitkové verzi. Osobní provedení je přitom schopné přepravit až sedmičlennou posádku a díky své variabilitě si mnohdy najde místo v rodině podnikatele, kde plní úlohu jak pracovního, tak osobního rodinného vozu. Oproti tomu využitelnost užitkové skříňové varianty je jasně daná.
Automobil prošel v roce 2005 faceliftem a současně dostal nové motory. Ve výrobě se udržel do roku 2009. Přestože fiaty obecně nemají dobrou pověst, Dobló si hledá nového majitele celkem dobře. To platí jak pro užitkovou, tak osobní verzi. Ta těží z řady odkládacích prostor a celkově přívětivě řešeného interiéru.
Tip: vozy Fiat Dobló na prodej
Členitá palubní deska působí neotřele, ideální ale není pouze malá schránka před spolujezdcem. Na druhou stranu nad ní je police a pod střechou - nad hlavami cestujících vpředu se nachází praktický, velký úložný prostor. Příjemné je vyvýšené umístění řadicí páky, což jednoznačně přispívá ke komfortu ovládání. Sedadla zajistí dostatek pohodlí.
Potěší dobrý výhled z vozu, stejně jako skvělá nabídka místa pro posádku. Doslova pak nadchne zavazadelník. Ten má totiž objem fantastických 750 litrů v základním, tedy pětimístném uspořádání vozu (měřeno po krycí roletku). Fiat Dobló je tak skutečný rodinný stěhovák. Jeho přepravní kapacita pak vysvětluje i univerzálnost automobilu a jeho oblibu pro podnikání.
Zatímco zpočátku byl v nabídce pouze jeden zážehový a jeden vznětový motor, později se paleta motorizací rozrostla. Určitě ale nelze doporučit základní benzinový čtyřválec 1.2 o výkonu pouhých 48 kW. Dost sil nemá ani pohonná jednotka 1.4 o výkonu 57 kW, i když zde je situace oproti dvanáctistovce znatelně lepší. Přesto musíme mít na paměti, že motor by si měl obstojně poradit i s plně naloženým vozem. Pro tento případ se jednoznačně hodí zážehové šestnáctistovky. Na výběr je benzinový agregát 1.6 16V disponující výkonem 76 kW nebo jeho upravená verze na zemní plyn (CNG), pracující s výkonem 68 kW a nabízející skutečně hospodárný provoz.
Zájemci o nafťáka by se měli vyhnout zejména malému turbodieselu 1.3 JTD, jehož výkon může být 55 nebo 62 kW. Tento motor je nespolehlivý a rychle se vyběhá. Atmosférický diesel 1.9 D o výkonu 46 kW je zase líný. Dobrou volbu tak mezi naftovými motorizacemi představují pouze turbodiesely 1.9 JTD o výkonech 74 a 77 kW.
„Při výběru vozu důkladně prověřte funkčnost bočních posuvných dveří. Nezřídka se totiž zasekávají,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Známé jsou vůle na čepech a táhlech stabilizátoru přední nápravy, občas můžete narazit na automobil se zvlněnými brzdovými kotouči.
Občas se vyskytují poruchy elektroniky. „Známé jsou závady vnějšího osvětlení, proto světla automobilu dobře vyzkoušejte,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Zejména u zážehové dvanáctistovky se mohou objevit potíže s lambda sondou, v případě turbodieselů zase pozor na stav turba. Atmosférický naftový motor je citlivější na zacházení a jeho vytáčení za studena může vést až k prasknutí těsnění pod hlavou.
Samostatnou kapitolou je turbodiesel 1.3 JTD, kterému je lepší se vyhnout. Při vyšším nájezdu trpí celkovým opotřebením, což s sebou nese nejen častý výskyt závad, ale i zvýšenou spotřebu motorového oleje. Tento agregát trápí například úniky oleje, poruchy vstřikovačů i turba a další ne zrovna banální závady, které ani nemá cenu rozepisovat. Prostě je lepší zvolit jinou motorizaci.
Jako dobrý tip se jeví benzinové šestnáctistovky či turbodiesely 1.9 JTD. „Setkat se můžete s korozí výfuku. Ten je totiž méně odolný,“ říká Jindřich Topol z AAA AUTO a dodává: „Vaší pozornosti by ale neměly ujít ani další místa obecně náchylnější na korozi, jako jsou lemy blatníků, prahy nebo dveře zavazadelníku.“ Taktéž přední část kapoty si zaslouží prohlídku, neboť může být poškozena odletujícími kamínky a právě v těchto místech pak někdy vzniká koroze.
Milan Jirouš (text+foto)