Test ojetiny: Fiat Grande Punto - skutečně velká tečka
Třetí generace modelu Punto vyjela pod poznačením Grande Punto. Název k automobilu skutečně sedí, protože oproti předchůdcům výrazně povyrostl, což ocení i posádka.
Na třídu malých vozů nabízel Fiat Punto vždy skvělý prostor pro posádku i zavazadla. Třetí generace pod označením Grande Punto toto ale dovedla k dokonalosti, když se dokázala vyrovnat i vozidlům o třídu výše. Navíc Grande Punto bylo grandiózní i v jiných ohledech. K jeho kladům patří třeba jízdní vlastnosti nebo nízká spotřeba.
Model jde i proti nevalné pověsti, jež automobily italské značky Fiat dlouhodobě trápí. Díky minimu elektroniky totiž netrpí nějakým závratným výskytem poruch. Při výběru ojetiny je tak třeba dbát spíše na původ vozu a jeho historii. Důležitý je pravidelný servis i případná nehodová minulost. Právě následky věších nehod se na menším automobilu mohou zle podepsat – zejména pokud byla provedená oprava řešena řekněme hodně ekonomicky.
Tip: vozy Fiat Grande Punto na prodej
Nadčasový vzhled karoserie plně koresponduje se zdařilým interiérem, jemuž dominuje pohledná palubní deska. Výtku lze mít pouze k volantu, jehož výrazné tvarování věnce nabádá řidiček k poloze rukou „za deset dvě“, přitom už v době uvedení vozu na trh se již řadu let v autoškolách jako správné rozložení rukou na volantu učilo „třičtvrtě na tři“.
Pochvalu si zaslouží dobře tvarovaná a pohodlná sedadla, stejně jako již zmiňovaná příkladná nabídka místa pro posádku. Nouze o prostor není ani na zadních sedadlech. adekvátní třídě malých vozů je pak zavazadelník, nabízející objem 275 litrů (předchozí generace Punta měla zavazadlový prostor o objemu 300 litrů).
Zmínit musíme výborně naladěný podvozek, dobře tlumící nerovnosti a na druhé straně velice schopný v zatáčkách, kde zdatně drží jízdní stopu. Bohužel, ani tento model se nevyhnul Fiatu tradičně přeposilovanému řízení. I zde je vybaveno zesilovací funkcí „City“, kterou ale nebudete potřebovat ani při parkování.
Nabídka pohonných jednotek začíná povedenou dvanáctistovkou, známou již z předchozí generace, kde se velice osvědčila. Čtyřválec 1.2 o výkonu 48 kW je překvapivě snaživý ve vyšších otáčkách a potěší nízkou spotřebou. Zvolit můžete také osmiventilovou čtrnáctistovku s výkonem 57 kW (56 kW ve verzi na CNG) nebo svižnější 1.4 16V o výkonu 70 kW. Opravdu svižný je přeplňovaný motor 1.4 T-Jet/88 kW.
Zájemci o naftový pohon mají k dispozici buďto osvědčené turbodiesely 1.9 JTD o výkonech 88 a 96 kW, nebo malý čtyřválcový turbodiesel 1.3 JTD, montovaný o výkonech 55 a 66 kW. „Vůz s naftovou třináctistovkou vybírejte pečlivě. Někdy trpí zvýšenou spotřebou oleje či jeho úniky,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Tento motor podléhá celkovému opotřebení, a tak u něj nelze vyloučit ani problémy s mazáním, turbem nebo vstřikovači.
Turbodiesely obecně mohou potrápit váhy vzduchu a v případě vysokého nájezdu i stav turbodmychadla. „Jako naprosto ideální pohonná jednotka se zdá být benzinová dvanáctistovka. Někdy se potýká s vadnou lambda sondou, její výměna ale není finančně příliš náročná,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Bez ohledu na motorizaci se lze setkat s vozidly, jejichž ložiska kol jsou už na konci životnosti. Špatný stav prozradí typické hučení.
„Známé je praskání žárovek v potkávacích světlometech a také výskyt vůlí na přední nápravě,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Pozor si dejte i na funkčnost klimatizace a elektrické výbavy. Korozi podléhá zejména koncový tlumič výfuku.