Test ojetiny: Honda Jazz - rytmus neskrývající nadšení
Model Jazz od japonské Hondy můžeme bez ostychu označit za jeden z nejlepších malých vozů vůbec. Nadchne prostorností i jízdními vlastnostmi. Navíc jej zdobí spolehlivost.
Japonské automobily se obecně těší dobrému jménu, stavícímu na spolehlivosti. Jinak tomu není ani u Hondy Jazz, která přidává i pár dalších podstatných kladů. Patří k nim zejména doslova úžasná variabilita interiéru, kterou by u malého vozu snad nikdo ani nečekal. Zapomenout nesmíme ani na skvěle obestavěný vnitřní prostor, čilé motory a perfektně naladěný podvozek.
První generace Jazzu sice vstoupila na trh už v roce 2002, dodnes ale patří k tomu nejlepšímu, co můžete v dané třídě koupit. Díky stáří už jde o cenově dostupný vůz pro širokou motoristickou veřejnost, ve srovnání se stejně starými konkurenty ale tenhle malý japonec nejlevnější není. To úzce souvisí i s menší nabídkou ojetin na našem trhu.
Faceliftem vůz prošel jen dva roky po uvedení na trh a ve výrobě se udržel celkem pouze šest let. V roce 2008 jej totiž nahradila stejnojmenná druhá generace. Nás ale bude zajímat cenově dostupnější první řada.
Interiér Hondy Jazz první generace nabízí nečekaný prostor nejen na předních sedadlech, ale i vzadu, kde najdete i dostatek místa v oblasti kolen. Navíc je tu zavazadlový prostor o skvělém objemu 380 litrů! A co víc, při sklápění zadních sedadel zajíždí sedák do podlahy, takže vzniká zcela rovná ložná plocha – prostě fantastické!
Ve dvoumístném uspořádání si vůz poradí s nákladem o objemu 845 litrů (počítáno po spodní hranu oken), 1320 litrů nákladového prostoru nabídne, pokud jej naložíte až po střechu! Kdo by něco takového čekal od malého automobilu?
Sedačky jsou navíc pohodlné, vpředu s příjemným bočním vedením těla. Oko potěší pohledná palubní deska s řadou odkládacích míst. Ta je navíc z kvalitního materiálu se zdařilou povrchovou úpravou. Ostatně kvalitní materiály byly použity i na čalounění sedadel. Díky tomu vypadá interiér často velice dobře i u ojetin se čtvrt milionem kilometrů na hrbu.
Samostatnou kapitolou je výborně naladěný podvozek, poskytující velkou dávku jistoty v zatáčkách. Ovladatelnost vozu je skvělá. Jen si je třeba zvyknout na citlivé a především přeposilované řízení, což vnímáte hlavně ve vyšších rychlostech. Dobrou volbu představuje přesná manuální převodovka, s níž běžně nejsou potíže. Ty se však někdy nevyhýbají automatu.
V nabídky byly pouze dva benzinové motory a silnější z nich navíc dovozce po čase stáhnul z českého trhu, z důvodu nezájmu našich motoristů. Oba zážehové čtyřválce pracují spolehlivě a mají dostatek sil. Základní motor o objemu 1,2 litru produkuje výkon pouze 57 kW, ale ve vyšších otáčkách v sobě Hondu zkrátka nezapře, když směle tlačí vůz vpřed. Čtrnáctistovka má výkon 61 kW, avšak není tak často k vidění, jako slabší agregát. Dvanáctistovka si běžně vystačí se spotřebou 5,5 litru benzinu na 100 kilometrů jízdy a působí velice kultivovaně.
Honda Jazz první generace je nejen podle prodejců ojetin, ale i podle německých statistik TÜV a ADAC jeden z nejméně poruchových vozů. „Častěji se vyskytují potíže s nižší svítivostí světel. Někdy pomůže pouhá výměna žárovek,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zcela nelze vyloučit kroucení brzdových kotoučů, což je ale dáno jejich nadměrným opotřebením – životnost mají dlouhou, avšak řada motoristů s jejich výměnou zrovna nespěchá.
„Občas se setkáte s vozem, jehož trápí vůle na přední nápravě. To však není nic neobvyklého ani u jiných aut,“ pokračuje ve výčtu známých potíží zástupce AAA AUTO. V interiéru se můžete setkat s loupáním laku z kliček na stahování oken, prověrku si zaslouží veškerá výbava vozu. „Pokud má automobil klimatizaci, rozhodně ji vyzkoušejte. U některých vozidel nefunguje,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Přestože originální díly na Hondu Jazz nejsou zrovna levné, v druhovýrobě lze nakoupit kvalitní díly za velice rozumné ceny.