Test ojetiny: Hyundai ix20 - malé MPV nabízí velký prostor | Autanet.cz

Test ojetiny: Hyundai ix20 - malé MPV nabízí velký prostor

Hyundai ix20 se mezi našimi řidiči těší velké oblibě. Tomu odpovídá i zájem na trhu ojetin, kde je žádaný v jakékoli motorizaci. Důvodem jsou kompaktní rozměry a současně štědrý vnitřní prostor.

V roce 2010 uvedený model ix20, vyráběný v Nošovicích v České republice, vyjel výhradně v pětidveřovém provedení, jakožto malé MPV. Hned následující rok prodělal bariérový test Euro NCAP s výsledkem pět hvězdiček z pěti možných (ochrana posádky při nárazu ohodnocena 89%, ochrana dětí v autosedačkách 85% dle nového hodnocení nárazových zkoušek).


Automobil dostal pouze dva zážehové a dva přeplňované vznětové motory, s nimiž si vystačil až do ukončení výroby v letošním roce.

Na trhu ojetin se nejčastěji setkáte se základní motorizací 1.4 CVVT, která je zcela dostačující. Zejména vezmeme-li v úvahu nejčastější majitele „í-ix-dvacítky“, k nimž patří ženy a také řidiči či řidičky v důchodovém věku. Díky variabilnímu časování ventilů je i základní pohonná jednotka dostatečně svižná, přitom ale potěší svou úsporností.

Jak jsme již naznačili, výhodou Hyundaie ix20 je vzhledem k vnějším rozměrům nabízený vnitřní prostor. To se týká jak místa pro posádku, tak zavazadelníku, který má objem pěkných 440 litrů. Ke kladům se jistě řazí i líbivá palubní deska nebo pohodlná sedadla. Naopak záporem řady ojetin bývá povrzávání interiéru, stejně jako nevalné slícování jednotlivých dílů karoserie.

Názory na jízdní vlastnosti se různí a v zásadě se odvíjejí od jízdního stylu. Model ix20 bude vyhovovat méně náročným a klidnějším motoristům. Ti náročnější, často jezdící svižným tempem, mnohdy mluví o spotřebě základního motoru nad hranicí sedmi litrů. Klidní motoristé pak mohou jezdit i o litr laciněji. Mnohým z nich nevadí ani odskakování zadní nápravy a její větší hlučnost. Vinu pravděpodobně nese výrobcem zvolený odklon zadních tlumičů, ale své dělá také velikost kol a použité pneumatiky. V tisku se dokonce objevil návod, jak zadní nápravu přestavět. Zde ale pozor! Jde o zásah do homologované části vozu, což je nepřípustné a v případě jeho odhalení na STK to znamená stop.

Z hlediska spolehlivosti budou určitě lepší volbou zážehové čtyřválcové motory 1.4 CVVT/66 kW a 1.6 CVVT/92 kW. Kdo však touží po turbodieselu, může sáhnout po některém z naftových čtyřválců 1.4 CRDi/66 kW nebo po 1.6 CRDi/85 kW. Silnější z nich se od roku 2010 dočkal vyššího výkonu 94 kW, slabší 1.4 CRDi byl naopak nabízen s nižším výkonem 57 kW. Základní benzinová čtrnáctistovka se na vybraných trzích prodávala i ve verzi na LPG.

„K častějším problémům modelu ix20 patří mlžení potkávacích světlometů, což je dáno průnikem vlhkosti,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Pozornost si zaslouží také stav brzdových třecích segmentů. Tedy nejen destiček, ale také brzdových kotoučů. Při jejich nadměrném opotřebení dojde stejně jako u jiných vozidel k vlnění.

Občas se můžete setkat s vadným čidlem ABS, vyloučit samozřejmě nelze ani vůle na přední nápravě. „Při prohlídce vozu věnujte pozornost zadní části, konkrétně zadnímu nárazníku, do něhož u některých automobilů dřou dveře zavazadelníku a tím dochází k poškození laku,“ varuje zástupce AAA AUTO. Samozřejmostí by měla být kontrola veškeré elektrické výbavy. Objevují se zejména poruchy klimatizace.

„Ani u mladších ojetin se nenechte ukonejšit dlouhou zárukou. Pro její platnost je totiž důležité dodržování servisních intervalů a řádně vyplněná servisní knížka. Toto si určitě prověřte,“ nabádá Jindřich Topol. Při testovací jízdě si všímejte kromě jiného stavu spojky, která může být nadměrně opotřebená.  


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč