Test ojetiny: Hyundai Matrix - spolehlivý praktik za lidovku
MPV Hyundai Matrix je levné, avšak nepadne do oka každému. Kdo jej vyzkoušel, zpravidla byl spokojen jak se spolehlivostí, tak s ovladatelností a nabídkou prostoru.
V roce 2001 uvedený Hyundai Matrix zrovna nepatří mezi designové tuctovky. Asi málokdo by byl natolik odvážný, že by za tvary tohoto MPV hledal významnou designérskou školu – a přece, Matrix totiž vzešel z pera slavného italského designérského studia Pininfarina.
Snad právě proto vydržel ve výrobě dlouhých 9 let, když poslední kusy zamířily ke svým majitelům až v roce 2010. Ale ještě před tím, v roce 2005, prošel menším faceliftem, a další absolvoval v roce 2008. V roce 2005 se pod kapotou udála zásadní změna, když výrazně vibrující tříválcový turbodiesel 1.5 CRDi nahradil naprosto stejně značený čtyřválec s nesrovnatelně kulturnějším projevem. Skvělá nízká spotřeba přitom zůstala zachována.
Hyundai Matrix je vzhledem ke svým vnějším rozměrům příjemně vzdušný a nabídne dostatek místa všem cestujícím – včetně těch na zadních sedadlech. Zavazadlovým prostorem ale nijak neoslní. Objem 350 litrů je znatelně menší než třeba u konkurenčního Fordu C-Max. Po sklopení zadních sedadel je nákladový prostor Matrixu rozroste na 1284 litrů. Výhodou vozu je množství odkládacích prostor v interiéru, nechybějí ani držáky nápojů.
Na druhou stranu musíte počítat s tvrdými plasty, navíc design palubní desky s přístrojovou kapličkou uprostřed asi mnoho motoristů nenadchne. Nemluvě o faktu, že takto umístěné „budíky“ jsou mimo ideální zorné pole řidiče. Jednoduše tvarovaná sedadla poskytnou dostatek pohodlí a svou vyšší polohou mohou oslovit zejména starší motoristy, kteří ocení příjemnější nástup a výstup z vozu.
Po stránce jízdních vlastností Matrix neohromí, ani vyloženě neurazí. Vyšší stavbu karoserie přirozeně při svižnější jízdě pocítíte, stejně tak se v zatáčkách nutně musí projevit určitá nedotáčivost. Na druhou stranu nejde o nic zásadního. Celkově můžeme jízdní vlastnosti hodnotit jako lehce pod průměrné, přesto bude naprostá většina motoristů, pořizující si tento vůz, spokojena.
Volit mohou ze zážehových i přeplňovaných vznětových motorů. Nejslabším benzinovým agregátem je 1.6 16V o výkonu 66 kW, tedy čtyřválec montovaný od roku 2002. Již o rok dříve se ale motor 1.6 16V začal montovat ve verzi o výkonu 79 kW a ten je naším tipem pro ty, co chtějí benzinový pohon. Do nabídky se hned od počástku výroby dostala i šestnáctiventilová osmnáctistovka s výkonem 90 kW, ta ale není tak úsporná jako šestnáctistovky.
Jak již padlo v úvodu článku, turbodiesely nesou shodné označení 1.5 CRDi. Zprvu montovaný tříválec o výkonu 60 kW není vyloženě špatný, jeho nadměrné vibrace se ale přenášejí do prostoru pro posádku, což může být otravné. Od faceliftu v roce 2005 montovaný čtyřválec o výkonu 75 kW je proto výrazně lepší volbou. O rok později přišel i ve verzi VGT s proměnnou geometrií lopatek turba a výkonem 81 kW. „Tento motor slibuje opravdu svižné a přitom velice úsporné svezení, ale proměnná geometrie lopatek turba také může být příčinnou problémů. Pokud se totiž s takovým vozem jezdí stále takříkajíc s lehkou nohou a občas se pořádně neprojede, mohou lopatky zatuhnout,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.
Zaseknuté lopatky turba pak umějí motor poslat do nouzového režimu a vyžádat si opravu či výměnu turbodmychadla. Ještě než se přestaneme věnovat motorům dodejme, že tříválcový turbodiesel je choulostivější než čtyřválec a někdy jej trápí nadměrná kouřivost, což může znamenat stop při pravidelném měření emisí před STK. Bez ohledu na motorizaci jsou známé poruchy dobíjení, výjimkou rozhodně není přirezlá parkovací brzda.
„Častěji se objevují vozy s nefunkčním zadním stěračem a vadným zámkem dveří zavazadelníku,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Výjimkou nejsou ani poruchy elektrických oken a potíže nezřídka trápí i klimatizaci. „Matrix vyloženě na vůle na přední nápravě netrpí, ale následkem opotřebení se zde samozřejmě časem musejí projevit,“ říká Jindřich Topol z AAA AUTO. Objevují se také nadměrně opotřebená ložiska kol nebo zvlněné brzdové kotouče. Celkově je ale Hyundai Matrix spíše nadprůměrně spolehlivým vozem, což do jisté míry plyne z jeho jednodušší kontrukce.