Test ojetiny: Kia Cerato - neprávem přehlížený předchůdce Ceedu
Model Cerato byl ve výrobě jen velmi krátce a na trhu ojetin není tak často k vidění. Snad právě proto jej řada motoristů míjí a svou pozornost upírá jiným směrem – to je však škoda. Předchůdce Ceedu totiž ve své cenové kategorii rozhodně má co nabídnout.
Korejská Kia Cerato je jakýmsi spojovacím prvkem mezi svým nástupcem, jímž je model Ceed a předchůdci, typickými korejskými vozy se známými neduhy jako jsou lacině vyhlížející interiéry nebo v případ některých modelů neevropský design. Cerato bylo prvním výrazným vykročením směrem k evropským řidičům, je zde patrná snaha uspokojit jejich vyšší nároky, což se ještě více podařilo později modelu Ceed. Cerato je ale i tak už opravdu vydařené auto a navíc se dá pořídit za velice zajímavou částku.
Kia Cerato (na vybraných trzích pod jménem Spectra) se dostala na trh v provedení sedan a také jako pětidveřový hatchback. Nejprve byl v roce 2004 představen na autosalonu v belgickém Bruselu sedan (nahradil model Shuma/Shuma II), ještě téhož roku se ale dostal ke slovu hatchback, který měl výstavní premiéru v březnu na autosalonu v Ženevě. Výroba vozu byla ukončena v roce 2006, kdy měl na podzimním autosalonu v Paříži premiéru nástupce, model Ceed. Poslední exempláře Kie Cerato se však doprodávaly ještě v roce 2007 a tak se můžete setkat s automobily, které mají právě tento rok zapsaný v technickém průkazu, jakožto rok uvedení do provozu – i když už se tento model nevyráběl.
Bariérovou zkoušku Euro NCAP prodělala Kia Cerato v roce 2006 s výsledkem tři hvězdičky z pěti možných, což není nijak oslnivý výsledek. Naopak kladně hodnotíme jízdní vlastnosti Cerata, kde je oproti předchůdcům znatelný obrovský posun. Celkově lze po jízdní stránce vůz hodnotit jako průměrný, naladění podvozku zajistí dostatek pohodlí posádce a současně i dobrý jízdní projev automobilu.
Interiéru dominuje designově zdařilá palubní deska, v některých vozech vyvedená ve dvoubarevné kombinaci, což vypadá velice dobře. Na druhou stranu zde najdeme i některé levně působící plasty. Příjemný je dostatek odkládacích míst, včetně držáků nápojů, kladem jsou také pohodlná sedadla a dostatek místa pro posádku. Zavazadelník hatchbacku disponuje objemem 345 litrů. Sedan nabízí shodný zavazadlový prostor, ale ten je přirozeně hůře přístupný než u hatchbacku. V rámci třídy je objem zavazadelníku mezi hatchbacky akceptovatelný, avšak mezi sedany rozhodně patří pod průměr.
Pohonné jednotky reprezentují dva benzinové agregáty a tři turbodiesely se vstřikováním systémem common rail. Základ představuje opravdu zdařilý benzinový motor 1.6 16V se zcela vyhovující výkonem 77 kW. Silnější dvoulitr o výkonu 105 kW je na trhu vzácností, navíc přirozeně vykazuje vyšší spotřebu. úsporné turbodiesely zpočátku zastupoval jen motor 2.0 CRDi/83 kW. V roce 2005 se však začal montovat agregát 1.5 CRDi/75 kW a o rok později 1.6 CRDi/85 kW.
Z hlediska spolehlivosti jsou jistě lepší volbou benzinové motory, jen pozor na zvýšenou spotřebu oleje. U turbodieselů mohou nastat potíže se vstřikovači, dvoulitr se potýkal také s poruchami naftového čerpadla. „Známé jsou vůle v čepech na přední nápravě, ale i v silentblocích zavěšení,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Vyskytují se také vůle v řazení a v řízení.
„Někdy se lze setkat se závadami elektrické výbavy nebo s vadným imobilizérem. Určitě je třeba před koupí vozu prověřit celou výbavu,“ nabádá zástupce AAA AUTO. To platí i o klimatizaci. Vyloučit nelze ani korozi, nicméně ta nepatří mezi zásadní potíže Cerata. „Koroze napadá především lemy blatníků a prahy, tato místa určitě dobře prohlédněte,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Slabším místem je ještě výfuk, zejména v oblasti koncového tlumiče. Obecně je Kia Cerato vůz potýkající se spíše s potížemi plynoucími z opotřebení, než s výskytem klasických závad. Vzhledem k tomu a k příznivým cenám ojetin si zaslouží pozornost každého, kdo uvažuje o vozidlu daného stáří a třídy.