Test ojetiny: Kia Sportage - SUV pro každého
Druhá generace modelu Sportage korejské automobilky Kia patří ve svém segmentu k cenově dostupným vozům pro širokou motoristickou veřejnost. Toto SUV vyjelo jak s pohonem všech kol 4WD, tak s pohonem pouze přední nápravy.
Kia Sportage druhé generace vyjela na podzim 2004. Automobil sdílí podvozkovou platformu se svým koncernovým sourozencem Hyundaiem Tucson, který se vyráběl souběžně. Jeho produkce byla započata i ukončena ve stejném roce, jako druhé řady Kie Sportage. Ta sjížděla z výrobní linky do roku 2010, kdy byla nahrazena stejnojmenným nástupcem třetí generace.
Automobil vyjel jak s pohonem předních kol, tak ve verzi 4WD s automaticky spínaným pohonem všech kol, kdy je točivý moment přerozdělován mezi přední a zadní nápravu podle podmínek. Díky tomu si Sportage 4WD hravě poradí s lesní či polní cestou. Stále jde ale o SUV, které není určeno do náročnějšího terénu.
Design vozu už není výkřikem poslední módy, ale ani neurazí. Svým vzhledem Sportage druhé generace osloví spíše usedlejší motoristy a méně náročné řidiče. Těm nabídne komfortní odpružení, i když jízdními vlastnostmi zrovna neohromí. Řízení zcela postrádá zpětnou vazbu a dráhy řazení jsou opravdu dlouhé.
Přimhouřit oko je třeba v interiéru, kde najdeme palubní desku výlučně z tvrdých plastů. Sedadla jednoduchých tvarů poskytnou základní pohodlí, ale neohromí. Zavazadlový prostor o základním objemu 325 litrů také není nic extra. Nic na tom nemění ani fakt, že po sklopení zadních sedadel naroste na objem 1375 litrů. Menší předměty jde nakládat pomocí samostatně výklopného zadního okna ve dveřích zavazadelníku.
Mezi motoristy se těší největší přízni dvoulitrový turbodiesel s technikou vstřikování common rail. Agregát 2.0 CRDi se montoval o výkonech 83, 100, 103 a 110 kW. Méně oblíbené jsou benzinové motorizace: 2.0 16V/104 kW a šestiválec 2.7 V6/129 kW. Dvoulitr se občas přestavoval na LPG, málokdo však ví, že v této verzi také vyjel již továrně upravený. V případě verzí na LPG pozor, aby byl systém vybaven přímazem ventilů. Bez něj je jen otázkou času, kdy si motor vyžádá nákladnou opravu.
Čistě benzinové pohonné jednotky platí za spolehlivé, to je však vykoupeno vyšší spotřebou. „Naftové motory zase někdy trápí potíže se vstřikovači nebo turbodmychadlem,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. To se týká zejména vozidel s vyšším nájezdem, kde jsou motory více opotřebeny.
„První ročníky neměly filtr pevných částic ani dvouhmotový setrvačník. Tyto komponenty od roku 2006 zvyšují případné náklady na servis,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Opotřebený dvouhmotový setrvačník prozradí typický klapot zespodu motoru. Bez ohledu na motorizaci si dejte pozor na stav ložisek kol. Jejich nadměrné opotřebení prozradí typické hučení.
„Před koupí vůz důkladně prohlédněte na zvedáku, zda nemá poškozený podvozek od neopatrné jízdy v terénu,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Prověrku si zaslouží také veškerá výbava, včetně klimatizace – ta někdy stávkuje. Zlobit může i centrální zamykání.