Test ojetiny: Mercedes-Benz CLK - velké kupé či kabrio má stále šmrnc
První generace "cé-el-káčka" vychází z velké řady E. Nabízí tak skutečně velkorysý vnitřní prostor a skutečně skvělý komfort. Více než v zatáčkách si ale hoví na rychlých rovinkách, kde není tak na obtíž vysoká hmotnost a měkčí podvozek.
První generace „cé-el-káčka“ s motorem vpředu a pohonem zadních kol vyjela už v roce 1997 a ve výrobě se udržela do roku 2002. Velké kupé stojící na podvozku třídy E dostalo ještě exkluzivnějšího sourozence v podobě kabrioletu s plátěnou střechou, který je dodnes ozdobou silnic. Přestože oba modely sázejí na sportovní vzhled, vyjma špičkového provedení 55 AMG s osmiválcem 5.4 V8/255 kW (347 k) jsou jízdní vlastnosti spíše komfortní. Verze AMG je přitom ceněna mezi sběrateli a její hodnota se dnes už šplhá do neuvěřitelných výšek.
První generace CLK vyjela výhradně s benzinovými motory, což znamená, že svými tvary sice může lákat mladé dravce, studenty a vymetače diskoték, ale pokud nemají opravdu dobré kapesné, budou leda tak leštit blatníky. Na turbodiesel zapomeňte, naftový motor se totiž dostal až pod kapotu druhé generace „cé-el-káčka“. Nejúspornější benzinové motorizace v modelu první řady jezdí se spotřebou okolo deseti litrů, pokud je šetříte. Každé výraznější šlápnutí na plyn je citelně znát a tak počítejte spíš s vyšším průměrem.
Interiér automobil zdědil od třídy E a vyznačuje se tedy komfortními sedadly, velice štědrou nabídkou místa pro posádku a zpravidla bohatou komfortní výbavou. Kupé disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 420 litrů - to je pěkná hodnota. V roce 1998 uvedený kabriolet má ale zavazadelník jen o objemu 240 litrů, což je dáno nutností vyhradit prostor pro stahovací střechu a mechanismus jejího ovládání.
Odpružení zajistí posádce doslova fantastický komfort, v zatáčkách ale běžné verze CLK zrovna neválí. To je dáno nejen měkčím podvozkem, ale i přenosem hmotnosti a celkovou vysokou hmotností vozidla. Dlouhé rychlé úseky se ale autu vyloženě líbí a tak je ideální pro rychlé přesuny po dálnici, mimo ni zase umí udělat i dnes hodně parády, pokud je v pěkném udržovaném stavu. Najít takový automobil je však čím dál obtížnější, za což může zejména koroze, která tato auta - stejně jako „éčko“ z něhož CLK vychází, nekompromisně ničí.
Základní dvoulitrový motor o výkonu 100 kW rozhodně nemá tolik sil, jako by pro velký těžký automobil potřeboval. Rozumnější je tedy volit mezi silnějšími motorizacemi. Vsaďte alespoň na kompresorem přeplňovanou motorizaci 200K, která nabízí výkon 120 či 141 kW. Ještě lepší volbou bude šestiválec 3.2 V6/160 kW. O osmiválci s výjimečným zvukem nemluvě. Každopádně kladem všech motorizací je vysoká spolehlivost, což je u ojetin ceněná vlastnost.
Ve větší míře se vyskytují hlavně úniky motorového a převodového oleje. Výjimkou není ani únik oleje z diferenciálu. „Špatně si z hlediska spolehlivosti nestojí automatické převodovky. To jistě ocení zájemci o tento druh řazení,“ uklidňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Výjimku nepředstavují vůle v řízení nebo na ramenech přední nápravy.
„Objevit se mohou také na zadní nápravě. Některé vozy mají také nadměrně opotřebené brzdové kotouče, což se může projevit jejich zvlněním,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Známé jsou závady displeje na palubní desce, méně častý je stávkující imobilizér. Občas se vyskytují závady stahovaček oken.
„Velký problém představuje koroze, která tento automobil dokáže úplně zničit. Zpočátku jej začíná hlodat skrytě, uvnitř prahů a také ne až tak nápadně na lemech blatníků či spodních lemech dveří. pokud jde o prahy, při zvedání vozidla zpravidla přichází nepříjemné rozčarování. Právě stav prahů proto při výběru automobilu dobře prověřte a určitě jej donuťte prodávajícího zohlednit v ceně vozidla,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. V ceně by měl být zohledněn také počet klíčů, které nelze dodělat jinak než přes oficiální zastoupení Mercedesu. Počítejte s tím, že nový klíč přijde na nemalých 6000 korun.
První generace modelu CLK v sobě snoubí eleganci a sportovní nádech. Díky tomu v dobrém stavu neudělá ostudu ani dnes. Ale najít zachovalý automobil není zrovna snadné, což zájemcům o ojetinu situaci dost ztěžuje.