Test ojetiny: Mercedes-Benz Viano 2.2 CDi - nezdolný všeuměl | Autanet.cz

Test ojetiny: Mercedes-Benz Viano 2.2 CDi - nezdolný všeuměl

Vybrat dobrý rodinný automobil, který se neztratí ani v případě, že máte velmi početnou rodinu, nebo když podnikáte, není lehké a potažmo ani levné. Zapátrali jsme proto v bazaru a vybrali jednoho z dost možná ideálních kandidátů. Obstojí v našem testu?

S názvem Viano přišel Mercedes-Benz v roce 2003 (luxusní verze dřívější generace W638 byly pojmenovány třída V) a ihned se vydal do boje proti novému volkswagenu Multivan. Krok pojmenovat komfortněji zaměřenou verzi novým jménem byl rozhodně dobrý. Skepse zákazníků se totiž ani zpočátku nekonala a Viano se díky líbivému vzhledu, nadstandardní výbavě a pozitivním zkušenostem s předchozí generací prodávalo v podstatě samo.


Na první příčku prodejů v segmentu extrémně velkých MPV to sice nikdy nestačilo, ale v segmentu velkých MPV (třída K1) se Viano neochvějně usadilo na druhém místě hned za wolfsburgskou ikonou. Oproti užitkové verzi Vito má Viano důkladnější protikorozní ochranu, ale zejména prvotřídní interiér s měkčenými materiály. Ten se v současnosti sice neostýchá vrzat, jinak ovšem neztrácí nic ze své praktické využitelnosti a jistého luxusního nádechu. Pojďme se tedy na Viano z roku 2006 podívat podrobněji.

Exteriér – stále hezká dodávka
Nadčasový vzhled s dynamickými prolisy táhnoucími se od předních světel přes blatníky až k polovině bočních posuvných dveří řadí Viano mezi líbivé vozy ještě dnes. 13-letou historii designu by tipoval asi málokdo. Vůz ji svým vzhledem neprozrazuje. Na bocích zadní části zaujmou bezmála metr vysoké skupinové svítilny, které celý automobil opticky omlazují, a starší Viano tak zezadu působí subjektivně mladším dojmem než modernizovaná verze vyráběná v letech 2010 až 2014. Pohled z boku však definitivní rozměry s jistotou prozradí. 3 200 mm rozvoru a 4 993 mm délky (jde o střední provedení) jsou jedněmi z hlavních trumfů užitkově-manažerského mercedesu, a přestože zaparkovat s ním není díky stísněnosti parkovacích domů lehké, celková délka a hlavně hodnota rozvoru je na vyrovnanosti jízdy znát. Ale proč mluvím o parkovacích domech? Viano měří na výšku okleštěných 1 906 mm, díky čemuž se do většiny podzemních garáží s jistotou vtěsnáte. Tato rodinná dodávka je proto použitelnější, než by se mohlo zdát.

Interiér – stáří je znát, kvalitní materiály také
Od vozu typu Mercedes-Benz Viano očekávate především praktičnost a možnost odvést větší počet lidí. Ani testovaný kus se sedmi sedadly v uspořádání 2+2+3 tak nebyl výjimkou. Výhody této koncepce jsou nesporné. Se sedadly můžete libovolně šoupat nebo je přesouvat z místa na místo a uspořádat si tak architekturu vnitřního prostoru přesně podle sebe. Jen pozor při manipulaci s nimi. Mechanismy sklápění opěradel vyžadují kvůli hůře vedeným lanovodům vcelku jemné zacházení. Jak ovšem sedadlo sklopíte a odjistíte, můžete s ním nakládat dle libosti. Práce pro dámy to ale není. Samotné sedadlo váží okolo 30 kilogramů a sklopná dvojsedadlová lavice minimálně dvojnásobek. Vyjmout proto všechna sedadla vydá za pěkných pár minut v posilovně. Odměnou vám ale bude až 5,68 m3 prostoru.

Čím Viano rozhodně nepotěší, je však choulostivost některých často používaných prvků. Kryty předpínačů bezpečnostních pásů rozhodně nejsou věčné a totéž musíme prohlásit i o sklopných loketních opěrkách u plnohodnotných sedadel, jejichž zobáčky se po desetiletém provozu obrousí natolik, že je v podstatě nemožné opěrku použít. Zoufat ale nemusíte. Ani pokud nejste rodilým kutilem a zbytečné tisíce za nové loketní opěrky se vám nechce vyhazovat, je tu řešení. Někdy totiž stačí i prachsprostá větev vzpříčená o podlahu a komfort je rázem zpět. Takové řešení je možná poněkud ponižující pro vůz s třícípou hvězdou ve znaku, ale funguje.

Zbytek je ovšem starý dobrý Mercedes, který svému jménu dělá čest i po deseti letech. Samotná sedadla jsou velice kvalitní a použitou kůži by za dlouhá léta prodřeli snad jen nejzarytější punkeři s kovovými cvoky na kalhotách. Materiály, ze kterých vyrobili palubní desku, by pak vianu mohla závidět většina dnešní produkce a samotné slícování, přestože není jakkoliv ohromující, prokázalo, že interiér vozu „nerozebere“ ani ten nejhrubiánštější majitel. Pokud se tak něčeho opravdu nemusíte bát, pak jsou to rozkřupané či změklé plasty. To situace vzadu je o něco horší. Zámek zadních pátých dveří vám zvukovým doprovodem a mírnou rezonancí napříč kabinou spolehlivě ohlásí každou přejetou nerovnost. Ale co už, „je to 10 let stará dodávka, která navzdory aktuální pětinové ceně v porovnání s původní ztratila jen pětinu své praktičnosti“. S nějakým vrznutím je proto třeba počítat.

Motor – podprůměrně tichý, nadprůměrně úsporný
Při pohledu do technických údajů se zdá, že 2135 kilogramů těžký vůz bude jen letargickým dostavníkem s obří využitelností vnitřního prostoru, do kterého můžete navíc posadit a naložit až 805 kg závaží. Jenomže světe div se! Pohonná jednotka s označením 2.2 CDi rozhodně ví, co znamená „jít za plynem“. Ze svých 110 kW spolu s 330 newtonmetry točivého momentu totiž mnoho neztratila ani za uplynulá léta a Viano tak i při nadpolovičním obsazení upaluje rychlostmi, které si nezřídka žádají užití rychlého dálničního pruhu. Motor si navíc skvěle rozumí s pětistupňovou automatickou převodovkou, která jej nijak nedusí, a dokonce i řidič se s převodovkou brzy naučí spolupracovat. Převodovka s řidičem však nikoliv.

Zpočátku jsme tak v městském provozu jezdili za 10 – 12 litrů. Jakmile jsme si ale na chování převodovky zvykli, začali častěji využívat nemalé kinetické energie a vydali se na delší trasu, spadla spotřeba nafty pod nádherných 8 litrů! Netřeba chtít víc…

Jízda – uspokojí i náročné
Mercedes-Benz Viano se jako užitkový automobil tváří, je dokonce i shodně praktický a pokud se do něj posadíte, zaplaví vás nadprůměrným výhledem a překvapivě dobrou náladou, jakou ze své osobnosti vyzařuje. Jakmile se však rozjedete, zjistíte, že tento koráb umí jezdit jako docela běžné osobní auto. Poté, co si přesednete z osobního vozu, bude vám chvíli trvat, než si zvyknete na pozici pedálů a volantu, následně se vám však nebude chtít zpět.

Viano se díky pohonu zadních kol navíc skvěle řídí. Jeho řízení poskytuje překvapivé množství zpětné vazby od kol, a ačkoliv není nejpřesnější, díky upovídanosti volantu nevystoupíte z vozu zbytečně unaveni, protože jste jej jako většinu ostatních dodávek celou dobu „nelovili“ po silnici. Při výběru ojetého kusu ovšem dbejte zvýšeného pozoru u podvozkových částí. Ojetá viana často trpí vůlemi v kulových kloubech řídících tyčí, praskáním pružin na obou nápravách, ale také četnými úniky oleje ze zadního diferenciálu. Všechny tyto neduhy se dají naštěstí velice rychle odhalit při krátké jízdě. Viano mělo již odpradávna tendence výrazně se naklánět. Auto se zkrátka nahne, ale následně poslušně zatočí a díky pohonu zadních kol dokáže příjemně řezat zatáčky. Jakmile by se vám však stalo, že se při říznutí zatáčky vůz podivně zakroutí, bude některá z náchylných podvozkových částí pravděpodobně již na onom světě. Úniky oleje u zadního diferenciálu pak lze odhalit pohledem či pohmatem. O jeho končící životnosti pak svědčí také intenzita škubání zadní nápravy při výrazné akceleraci.

Závěr – uspokojivé ve všech směrech
Koupě vozu s vyšším počtem ujetých kilometrů může působit nerozvážně. V případě vozu Mercedes-Benz Viano je tomu ale jinak. Je totiž velice spolehlivý. Výše zmiňované nedostatky jsou takřka jedinými slabinami celého automobilu a navíc je lze včasnou prohlídkou či nepříliš nákladným servisem odhalit (popřípadě opravit). Pokud se o své Viano budete starat, najede vám tak klidně i milion kilometrů a to o většině nových vozů říci nelze. Za cenu 290 000 Kč tak jde o dobrou nabídku.

Plusy
+ výhled z vozu
+ spotřeba motoru
+ dostatečná jízdní dynamika
+ kvalita zpracování interiéru
+ praktická využitelnost
+ jisté jízdní vlastnosti

Mínusy
- menší zpětná zrcátka
- choulostivost mechanismů sklápění sedadel
- vyšší hmotnost vozu
- náchylnost podvozkových částí

Technické údaje Mercedes-Benz Viano 2.2 CDi Ambiente (rok 2006)
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 2148 ccm
Výkon: 110kW(150k)/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 330Nm/1800-2400 ot./min.
Max. rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,3 s
Spotřeba - město: 11,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 7,9 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 8,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 75 l
Délka/šířka/výška: 4993/1942/1875 mm
Rozvor: 3200 mm
Zavazadelník: -/5600 l
Pohotovostní hmotnost: 2135 kg
Spotřeba během testu: 8,0 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 290 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volvo S60

Rok výroby 2023

949 000 Kč

Škoda Yeti

Rok výroby 2013

199 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

720 000 Kč