Test ojetiny: Peugeot 407 - elegantní kabát s lákavou cenovkou
Velice pohledný Peugeot 407 je na českém trhu ojetin k sehnání za opravdu příznivou cenu. To se však týká vozidel z počátku výroby a s vysokým kilometrovým proběhem, která představují daleko větší riziko než mladší automobily s menším nájezdem.
Sedan Peugeot 407 a kombi Peugeot 407 SW ani dnes nepřehlédnete. Elegantní karoserie dělá z tohoto modelu jeden z nejpohlednějších vozů, jaký můžete potkat na silnici. Nic na tom nemění ani fakt, že „čtyřistasedmičku“ začala francouzská automobilka vyrábět už v roce 2004. Ve výrobě přitom vydržela až do roku 2010.
Dnes je Peugeot 407 na trhu ojetin vyhledávaným zbožím právě díky povedenému nadčasovému designu. Nejžádanější je přitom se zdařilým dvoulitrovým turbodieselem, naopak největší past představuje malý turbodiesel 1.6 HDi, což už řada motoristů ví. Cena těchto verzí proto klesá rychleji a právě auta s těmito motory patří k nejlevnějším. Uspořit při pořízení pár tisícovek se totiž v případě této ojetiny může zle nevyplatit. Je tedy lepší zvolit jinou motorizaci.
Zájemci o ojetinu se mohou kromě pohledné karoserie těšit i na zdařilý interiér, jemuž domunuje tvarově povedená palubní deska, zcela ladící s vnějšími tvary vozidla. Posádka najde ve „čtyřistasedmičce“ dostatek místa jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Sedačky jsou typicky francouzsky měkké a totéž platí i pro podvozek. To tedy znamená dobré tlumení nerovností, avšak jízdní vlastnosti jsou spíše pod průměrem.
Automobil se totiž projevuje citelnou nedotáčivostí a na klikatých okreskách mnoho jistoty nepředvede. Nepotěší ani nepřesné řazení nebo řízení postrádající zpětnou vazbu. Peugeot 407 zkrátka není řidičský vůz, je to elegantní sedan či rodinný dostavník, sloužící k přepravě z bodu A do bodu B – víc po něm nechtějte. Sportovněji založení řidiči by rozhodně měli hledat jinde!
Zavazadlový prostor sedanu nabídne objem 410 litrů, praktičtější kombi disponuje zavazadelníkem o objemu 448 litrů. Zde je samozřejm možné zachovat pětimístnou konfiguraci interiéru a kombík naložit plně až po střechu, čímž se kapacita jeho nákladového prostoru citelně navýší. Zapomenout nesmíme ani na dvozené kupé, které se na thu ale objevuje jen zřídka. Peugeot 407 Coupé poskytne posádce zavazadlový prostor o objemu rovných 400 litrů.
Z pohonných jednotek patří k těm lepším zážehové motory 1.8 16V/85 nebo 92 kW a 2.0 16V/100 či 103 kW. Větší čtyřválec 2.2 16V/116 či 120 kW je už žravější, což o šestiválci platí dvojnásob. S tím musí případný zájemce o 2.9 V6/155 kW počítat. K dispozici byl také šestiválcový turbodiesel 3.0 V6 HDi o výkonu 177 kW. Ten ale potkáte jen vzácně. Spíše lze natrefit na 2.7 V6 HDi/150 kW, avšak z hlediska spolehlivosti je určitě lepší sázka na dvoulitrový čtyřválec.
Naftový 2.0 HDi disponuje zcela vyhovujícím výkonem 100, 103, 110 nebo 120 kW. Přitom již nejslabší provedení rozhodně nezklame. Navíc jde o nejspolehlivější turbodiesel ve „čtyřistasedmičce“. Větší čtyřválec 2.2 HDi o výkonu 125 nebo 120 kW totiž vykazuje vyšší poruchovost a nejúspornější 1.6 HDi/80 kW je z hlediska poruch skutečně rizikový.
„U turbodieselu 1.6 HDi se častěji vyskytují problémy s turbem nebo EGR ventilem,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Naftovou šestnáctistovku mohou potrápit problémy s podtlakovým okruhem, který ovládá práci turba, škrticí klapky a EGR ventilu, známé jsou úniky oleje ale i závady vstřikovačů. Proto je při výběru vozu s touto pohonnou jendotkou důležité nic nepodcenit.
Potíže se vstřikovači nebo turbem ale nelze vyloučit ani u dalších turbodieselů. Důležité je především to, jak se k vozu choval předchozí majitel. Zda jej nenutil k atletickým výkonům už za studena a zda nechával turbodmychadlo pá sekund před vypnutím motoru dochladit. „Pozor si dejte také na stav dvouhmotového setrvačníku a filtru pevných částic FAP. Rozhodně se vyhněte vozidlům, které mají filtr pevných částic demontovaný nebo nefunkční, takové auto neprojde STK,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.
Setkat se můžete s vůlemi na přední nápravě nebo nefunkční klimatizací. „Drahou závadu představují nadměrně opotřebené páčky pod volantem - ty mohou doslova žít vlastním životem,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. „Součástí páčky je i elektronika, což znamená několikatisícovou investici.“ Krátkou životnost mají brzdové destičky a kotouče, které do prvovýroby dodává Bosch. Na výměnu bývají už po ujetí 40 000 kilometrů! Jejich náhradu kvalitní druhovýrobou tak lze jen doporučit.