Test ojetiny: Peugeot 807 - pro rodinu i partu dělníků
Velké MPV Peugeot 807 přepraví až 8 cestujících. Díky bohaté výbavě dokáže být dobrým společníkem pro velké rodiny při cestách na dovolenou. Díky cenové dostupnosti pak představuje alternativu pro firmy, které hledají pro přepravu většího počtu zaměstnanců kompaktnější vůz, než je dodávka.
Francouzský Peugeot 807 vyjel už v roce 2002, ale díky nadčasovému vzhledu vypadá k světu i dnes. Svého času šlo o velké, luxusní a tedy i drahé MPV, dnes jej ale pořídíte za skutečně lákavé částky. Vůz se vyráběl až do roku 2014, v posledních letech výroby o něj ale už nebyl takový zájem jako dříve. „Osmsetsedmička“ je sourozencem Citroënu C8, Fiatu Ulysse a Lancie Phedra od nichž se liší jen trochu jiným vzhledem. Podvozek, ale i motorizace jsou identické.
Peugeot 807 se dle testů Euro NCAP řadí k velice bezpečným automobilům. První nárazovou zkoušku Euro NCAP totiž prodělal už v roce 2002 a to na tehdejší dobu s velice dobrým výsledkem čtyř hvězdiček z pěti možných za ochranu posádky. O rok později „osmsetsedmička“ bariérový test Euro NCAP opakovala a to už dosáhla na pět hvězd, což jí samozřejmě jakožto velkému rodinnému MPV sluší. Druhou devizou je v tomto směru často velice bohatá výbava.
Tip: vozy Peugeot 807 na prodej
Na trhu najdeme lépe i hůře vybavená vozidla. Jako základní rozeznávací znak může posloužit centrálně umístěný přístrojový štít: pokud má dva budíky a mezi nimi displej, jde o lépe vybavenou verzi. Výbavu nižšího stupně pak najdete ve vozech s trojicí budíků. Automobil přitom může nabízet nejen veice účinnou klimatizaci s rozvodem do zadní části, a to se samostatnou regulací pro druhou řadu sedadel, ale i tempomat, řadu airbagů, satelitní navigaci, palubní počítač, zabudovaný GSM telefon nebo třeba audiosoustavu Clarion či nezávislé topení Webasto. Zajímavou položkou výbavy jsou zadní boční elektricky posuvné dveře – působí efektně, ale pokud v zimě přimrznou, přepákování jejich systému posuvu rádo praskne a je zaděláno na nemalý problém. Někdy se totiž ještě otevřou, zavřít je pak ale z důvodu smotaných ovládacích lanek může být nadlidský úkol.
Interiér automobilu je mimořádně prostorný a variabilní. Může být vybaven pěti, šesti, sedmi (všechna sedadla jsou samostatná) nebo dokonce osmi sedačkami (ve třetí řadě je třímístná lavice). Sedadla lze sklápět, překlápět či zcela vyjmout a z osobního MPV tak udělat malou dvoumístnou dodávku. Výhodou je také velké zatížení tažného zařízení, na nějž lze připojit přívěs až o hmotnosti 1800 kg. V pětimístné konfiguraci se můžete těšit na famózní zavazadlový prostor o objemu 830 litrů, v sedmi či osmimístném uspořádání ještě zbude menší prostor pro zavazadla za třetí řadou sedadel.
Vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu nepřekvapí, že benzinové motorizace se vyznačují vysokou spotřebou, a tak je občas můžete potkat v přestavbě na LPG. Lepší volbou jsou však turbodiesely, jen pozor na vozidla s vyřezaným filtrem pevných částic FAP, který se zde dával do všech variant s naftovým motorem. Přitom při správné údržbě zde FAP filtr pracuje spolehlivě – důležité je správné tankování nafty, vždy alespoň 10 litrů paliva aby si systém dokázal dobře dávkovat aditivum pro filtr pevných částic a také dostatek aditiva, jehož nízkou hladinu však vůz hlásí.
Nejčastěji na trhu narazíte na čtyřválce 2.2 HDi a 2.0 Hdi. „U turbodieselů dobře zkontrolujte přítomnost filtru pevných částic. Jeho absence by znamenala nejen neplnění emisních limitů, ale i zásadní problém na technické kontrole,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zatímco u dvoulitrových „há-dé-íček“ někdy zlobí vstřikovače, objemnější motory trápí spíš vadná membrána ovládání klapek sání (swirl) – oprava naštěstí není nákladná. Porucha se projevuje občasným padáním do nouzového režimu a rozsvěcením kontrolky motoru s tím, že oba problémy zmizí a po čase se objeví zase. Problém tak může působit jako zasekávání variabilních lopatek turba, v drtivé většině případů jde ale o tuto závadu. Motor 2.2 HDi se montoval nejen ve spojení s pětistupňovým manuálem, ale i se šestistupňovou manuální převodovkou nebo s automatem. Přitom výkon agregátu 2.2 HDi může být 94, 98 nebo 125 kW a ve všech těchto variantách má sil na rozdávání.
To 2.0 HDi najdete o výkonech 79 a 88 kW, což je dostačující, ale motory 2.2 HDi jsou prostě živější i odolnější. Pokud někdo zatouží po benzinu, určitě je lepší volbou šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 100 kW, než 2.2 16V s výkonem 116 kW, který platí za vyhlášeného průšviháře. Šestiválec 3.0 V6 s výkonem 150 kW je na trhu vzácností, což souvisí s jeho velkou spotřebou. Benzinové agregáty občas zastaví prasklé těsnění pod hlavou.
„U naftových motorizací někdy způsobí potíže nefunkční čerpadlo aditiva pro filtr pevných částic. Důvodem bývá poškozený kabel vedoucí od palubní desky,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Občas odejde xenonová výbojka, což souvisí se stářím vozu, kratší životnost mají originální brdové komponenty, které dodává Bosch. Podvozek samozřejmě může vykazovat vůle, platí ale za velice odolný a případné vůle v zavěšení tak ukazují na opravdu lajdáckou údržbu. Spíše se setkáte s nadměrně opotřebeným ložiskem kola, pozor také na funkčnost klimatizace a veškeré elektrické výbavy.
„Vyloučit nelze rozsvícenou kontrolku airbagů, za níž obvykle stojí vadný kroužek v dílu s páčkami pod volantem. Jejich výměna přitom může být velice nákladná, páček je hned několik verzí podle výbavy, jíž musejí umět ovládat – na vybavenější vozy jsou dražší,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Páčky z druhovýroby přitom také nejsou zrovna laciné a navíc nemusejí umožnit použití veškeré výbavy: typicky místo aktivace automatických stěračů umějí jedno setření skla (u originálních jednou setřít nelze, místo toho se aktivuje automatika). Antikorozní ochrana vozu je na velmi vysoké úrovni, přesto pozor na prahy - od neopatrného zvedání vozu mají u řady automobilů odřený ochranný lak a pak začnou v těchto místech korodovat.
Peugeot 807 je velice komfortní a prostorný automobil s příkladně variabilním interiérem. Na své rozměry překvapí příjemným ovládáním, při jízdě však musíte mít na paměti měkce naladěný podvozek a vysokou stavbu karoserie, což přirozeně ovlivňuje jízdními vlastnostmi třeba při prudkém vyhýbacím manévru. Jako rodinný dostavník je ale „osmsetsedmička“ dodnes nedostižná.