Test ojetiny: Saab 9-3 - jak funguje německá technika zabalená v zemi Gripenů?
Druhá generace švédského Saabu 9-3 stojí na technice a podvozku německého Opelu Vectra. Přestože ortodoxní fanoušci značky právě z tohoto důvodu druhou řadu „devět-trojky“ neuznávají, z uživatelského hlediska o žádný handicap nejde.
Druhá generace Saabu 9-3 byla uvedena v roce 2002. Postupně spatřily světlo světa tři varianty. Jako první byl nabízen SportSedan, o rok později vstoupil na trh do dnes velice atraktivní kabriolet a v roce 2005 se objevilo také SportCombi. V roce 2007 prošla modelová řada faceliftem a ve výrobě se udržela až do roku 2015 – nutno však poznamenat, že vzhledem k finančním potížím Saabu a změnám majitelů nebyla v posledních letech výroba konstatní. Zmínit musíme ještě odvozený vůz typu „all-road“, který dostal označení 9-3X.
Dnes je druhá generace „devět-trojky“ oblíbená pro svou příznivou cenu a stále velice líbivý a nadčasový design. Zapomenout nesmíme ani na jízdní vlastnosti, které nejsou vůbec špatné. Vrcholné provedení Aero dostalo postupně motory o několika výkonech, skutečný vrchol nabídky ale představuje přeplňovaný šestiválec 2.8 T V6. Zmínit musíme i verzi s pohonem všech kol Aero XWD, která má elektronicky řízený diferenciál zadní nápravy a taktéž používá šestiválec 2.8 T. Ten se v nejslabším provedení s výkonem 169 kW montoval i do atraktivního kabrioletu.
Přestože se jedná o automobil z roku 2002, v bariérovém testu Euro NCAP získal za ochranu posádky při nárazu maximální počet hvězd, tedy pět z pěti možných. Stejně skvělé vysvědčení si navíc odnesl i odvozený kabriolet! Stejně jako třeba v té době vyráběný Mercedes třídy C (generace W203), tak Saab 9-2 druhé řady patří k vozidlům, které dnes seženete za rozumnou cenu a přitom se z hlediska bezpečnosti stále řadí k těm nejlepším.
Řada motoristům ale saabům včetně „devět-trojky“ vyčítá sice originální, avšak pro mnoho řidičů nepříliš pohlednou palubní desku, jíž dominuje levně působící černý plast. Originalitou pak naopak zaujme řešení spínací skříňky – klíček se tak zasouvá do zámku mezi předními sedadly. Nabídku místa pro posádku můžeme označit jako dostačující, zavazadelník sedanu disponuje objemem 421 litrů a kombi je na tom srovnatelně.
U některý ojetin můžete pozorovat určitou chatrnost interiéru. „Občas můžete narazit na vůz, který má například uvolněnou hlavici řazení, objevit se mohou praskající ovládací prvky nebo prasklá bederní opěrka v sedadle řidiče,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Pokud ale vyberete vůz se zachovalým interiérem a zdravým podvozkem, můžete se těšit na příjemné odpružení a celkově přívětivé jízdní vlastnosti.
Kdo zatouží po turbodieselu, měl by vsadit na spolehlivý agregát 1.9 TiDS o výkonu 110 kW, což je zcela vyhovující. Z benzinových pohonných jednotek je nejspolehlivější osvědčený čtyřválec 1.8 16V s výkonem 90 kW, kterému by však pár koní na víc opravdu slušelo. Spolehlivé jsou i přeplňované benzinové dvoulitry, svou spotřebou ale už tolik nepotěší.
„Pokud zvolíte turbodiesel 2.2 TiD o výkonu 92 kW, dobře jej prověřte. Někdy se potýká s vadnou váhou vzduchu a je zde i hrozba závady vstřikovacího čerpadla,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Na druhou stranu, jde o velice rozšířený naftový motor s dostatkem výkonu a pokud vyberete dobře, nemusí být špatnou volbou. Pokud má však potíže při startu, mohou být důvodem vadné vstřikovače Bosch – pak je na místě citelná sleva na repasi vstřikovačů nebo výběr jiného vozu.
„Známé jsou vůle v čepech přední nápravy, občas se vyskytují také na táhlech předního příčného stabilizátoru,“ pokračuje ve výčtu častých závad Saabu 9-3 Jindřich Topol z AAA AUTO. Někdy se setkáte s vozem, jehož ložiska kol jsou na konci životnosti, což prozradí typické hučení. Vyloučit nelze ani závadu ABS, většinou ji má ale na svědomí pouze vadný snímač otáček.
Celkově můžeme Saab 9-3 druhé generace hodnotit jako líbivý vůz s vydařenými jízdními vlastnostmi. Pokud budete trochu vybírat, najdete zachovalý automobil a jeho cena nebude nijak vysoká. Výhodou je i fakt, že nejde o značku oblíbenou mezi zloději a i většinu vandalů nechávají „devět-trojky“ v klidu.